شناسهٔ خبر: 31187335 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد خطاب به مدیران منطقه آزاد کیش:

۳ روزه به سرمایه‌گذاران پاسخ دهید

لیلا اکبرپور گروه بنگاه‌ها : آخر هفته‌ای که گذشت دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور، به دعوت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با سفر به این منطقه، چند طرح خدماتی، گردشگری و عمرانی را افتتاح کرد. مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در حاشیه این بازدید گفت: باید نیاز و خواسته‌های سرمایه‌گذاران حداکثر ظرف ۳ روز انجام شود.

صاحب‌خبر -

مرتضی بانک با بیان اینکه مشکلات و موانع صنعت گردشگری باید رفع و امکانات لازم برای رشد و تقویت این حوزه فراهم شود، گفت: اصلاح برخی مقررات، تقویت زیرساخت‌ها و تکمیل زنجیره گردشگری در کیش یک ضرورت است و کامل بودن زنجیره ارائه خدمات گردشگری در حوزه حمل‌ونقل، اقامت، اطلاع‌رسانی، احساس امنیت و آرامش و ارائه خدمات فروشگاهی و صنفی، در تقویت بخش گردشگری نقشی مهم و اثر‌گذار دارد. وی توجه به تجارت فروشگاهی و اهمیت و حراست از قانون خروج کالای همراه مسافر، بها دادن به اقتصاد فروشگاهی و اولویت دادن به صنعت سبز را از برنامه‌های منطقه آزاد کیش بیان کرد.

افتتاح چند طرح جدید درکیش

به گزارش «دنیای اقتصاد»، ساختمان پژوهشکده محیط‌زیست کیش اولین پروژه‌ای بود که افتتاح شد، مجموعه پژوهشکده محیط‌زیست کیش، ساختمان سبزی است که با ۲۳۵۰ مترمربع بنا در سه طبقه تاسیسات، سالن‌های مطالعاتی، آزمایشگاه‌ها، مجموعه‌های خدماتی و سالن همایش است.  مصطفی خانزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش هدف از راه‌اندازی این مرکز که با بیش از ۱۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ساخته شده است را انجام مطالعات کاربردی و پژوهشی به‌ویژه محیط‌زیست دریایی با همکاری مراکز دانشگاهی با رویکرد به توسعه متوازن در منطقه عنوان کرد. وی افزود: در این مجموعه دغدغه‌های ملی و منطقه‌ای همچون دریاچه ارومیه، گرمایش خلیج‌فارس، ریزگردها و موجودات دریایی کیش، مرجان‌ها و پسماندها می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.  به گفته خانزادی، قرار است در محوطه فضای سبز این پژوهشکده، گونه‌های گیاهی ارزشمند ویژه جنوب کشور با شناسنامه کاشته شود و در قالب یک موزه گیاه شناسی مورد استفاده مردم و کارشناسان قرار گیرد.  وی ادامه داد: وجود نیروگاه خورشیدی با پنل خورشیدی به وسعت ۱۲۰۰ مترمربع و ظرفیت تولید ۱۴۰ کیلووات برق از ویژگی‌های مجموعه پژوهشکده محیط‌زیست کیش است که علاوه بر تامین برق مورد نیاز این مجتمع قرار است مازاد آن وارد شبکه برق جزیره شود. دومین پروژه‌ای که توسط مرتضی بانک و غلامحسین مظفری، مدیرعامل منطقه افتتاح شد، احداث خط انتقال آب حد فاصل میدان قشم تا میدان نوبنیاد به طول ۱۵ کیلومتر بود. گفته می‌شود این طرح چند سال گذشته افتتاح شد اما به‌خاطر مشکلات فنی بلااستفاده ماند. کارخانه درحال احداث قطعات پیش ساخته بتنی کیش نیز پروژه دیگری بود که بازدید شد و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این دیدار پس از سوالات متعدد از سازندگان گفت: برای بازسازی مسیر دوچرخه سواری دور جزیره کیش تصمیم جدی دارد.

رونمایی از سه سامانه خدمات الکترونیکی

آخرین طرح، رونمایی از سه سامانه هوشمند بود؛ برای اولین‌بار سامانه مدیریت هوشمند، شامل زیر سامانه‌های اطلاعات مدیریتی (MIS)، هوش تجاری (BI) و داشبورد مدیریتی، به منظور فراهم کردن ابزارهای هوشمند مدیریتی در منطقه آزاد کیش طراحی و راه‌اندازی شد. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد دراین مراسم با اشاره به اینکه این اقدام در راستای تحقق دولت الکترونیک و در قالب طرح پنجره واحد خدمات الکترونیک انجام شده و در همه مناطق آزاد براساس زمان‌بندی اجرایی می‌شود، گفت: اجرای طرح پنجره خدمات الکترونیکی فضا را برای خلق فرصت‌های جدید فراهم می‌کند و این موضوع مستقیما با ذی‌نفعان و فعالان مناطق آزاد ارتباط پیدا کرده و آنها می‌توانند تمامی خدمات ارائه شده توسط سازمان‌های مناطق آزاد را در قالب پنجره واحد بدون اتلاف وقت و واسطه‌گری دریافت کنند. مسعود توفیقی سرپرست معاونت توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش نیز دراین مراسم ضمن معرفی این سه سامانه هوشمند به‌عنوان اقدامی ضروری در جهت حذف دخالت انسانی، شفاف‌سازی امور و تسهیل و تسریع فرآیندها گفت: جزیره کیش همواره در بهره‌گیری از فضای الکترونیکی و ارائه خدمات هوشمند پیشگام بوده و با تلاش‌های انجام شده در سازمان منطقه آزاد کیش، راه‌اندازی این سه سامانه گامی بزرگ در جهت ایجاد پنجره واحد الکترونیک است. به گفته مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش، ثبت شرکت‌ها سامانه دیگری است که با هدف مکانیزه کردن فرآیند ثبت شرکت‌های جدید و ایجاد تغییرات در شرکت‌های موجود طراحی و راه‌اندازی شده است.

نظر شما