شناسهٔ خبر: 31187124 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مشکلات فرهنگی و جسمی در اختلالات جنسی

اختلالات جنسی درسه بخش فرهنگی؛ جسمی واخلاقی قابل بررسی است که در این قسمت به دو بخش اشاره ای کرده ام.

صاحب‌خبر -

۱-مشکلات فرهنگی:
ناآگاهی جنسی: کمبود فرهنگ آمیزشی در جامعه (جهل جنسی یا بیسوادی جنسی)، کمبود اطلاعات عمومی بالینی زوجین نسبت به یکدیگر و نهایتا تابوکردن، شرم وحیای کاذب و مخفی نگهداشتن مسائل جنسی ازمتخصصین از دلائل عمده ناآگاهی است.

درمقالات ارائه شده در سومین کنگره خانواده وسلامت جنسی در سال ۸۹ گفته شد۹۰٪ زوج‌های ایرانی نمی‌توانند علائق جنسی خود را به راحتی با همسرانشان مطرح کنند، ناتوانی در ارتباطات کلامی تاثیر بسیار منفی در روابط جنسی دارد. اقتصادی کردن عمل جنسی نیز باعث کمرنگ شدن روابط عاطفی می شود و از موانع برقراری روابط جنسی است مثلا در جوامع سنتی برخی زنان برای برقراری عمل جنسی با همسرخود شرط اقتصادی می‌گذارند و به جای نگاه لذت بخش به سکس، آن را سرمایه و ابزار اقتصادی می‌دانند (هدیه گرفتن: دریافت پول).

خوشبختی از روابط جنسی در زوج‌های با تحصیلات هم‌خوانی بیشتر است زیرا سطح درک و فهم آنها از مسائل نزدیک است. ارتباط معنی داری بین ناملایمات جنسی با جرائم، اعتیاد، تجاوزات جنسی و بیماری‌های روانی وجوددارد. طبق بررسی‌ها آگاهی زوجین از مسائل جنسی باعث می‌شود:
الف- عمل جنسی را درست انجام دهند که منجر به افزایش رضایت از زندگی و پیگیری هدفمند مسائل جنسی می‌گردد.
ب- جلوگیری از نشرفساد، فحشاء و هنجارشکنی.
ج- جلوگیری از انتشار بیماری‌های مقاربتی (سیفلیس،سوزاک)، هپاتیت و ایدز.

۲-مشکلا ت جسمی:
ناتوانی آمیزشی: حدود ۱۰٪ مردان دچار ناتوانی جنسی و ۴۰٪ زنان در زندگی زناشویی از اختلالات جنسی رنج می‌برند. بیشترین اختلال جنسی در آقایان انزال زودرس (در ۵۰% مردان) و در خانم‌ها درد هنگام مقاربت (در ۲۰% زنان) و متعاقب آن بی‌میلی جنسی است. درد ممکن است ۱- در اثر کاهش ترشح دستگاه تناسلی زن به دلیل استرس یا تحریک ناکافی باشد ۲ - علائم سرطان یا عفونت باشد ۳ - در اثر خشکی واژن بعد از زایمان یا در دوره شیردهی در اثر کاهش ترشح استروژن صورت گیرد.

اختلالات جنسی در خانم‌ها اکثرا با نوازش و تحریک جنسی قابل رفع هستند.

زود انزالی به معنی انزال با حداقل تحریک یا بلافاصله بعد از دخول است که اغلب منجر به اختلالات جنسی از جمله دشواری نعوظ، عدم ارگاسم زن و انزجار از مسائل جنسی و گاهی ناباروری (در اثر کاهش ترشح هورمون‌ها به‌دلیل تحریک ناکافی جنسی) می‌شود.

* منتشر شده در سایت شخصی دکتر مجید ابهری

نظر شما