شناسهٔ خبر: 31186918 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چابهار، مد و لباس فجر

۲۰ کشور در بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر شرکت کردند

نمایندگی سیستان و بلوچستان

۱۰۰ صنعتگر مد و لباس از ۲۰ کشور جهان در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس ایرانی-اسلامی فجر شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا-منطقه سیستان و بلوچستان؛ شعار امسال هشتمین جشنواره بین‌الملل مد و لباس فجر به یمن برگزاری بخش بین‌الملل آن در چابهار "خوشا مکران و نقش بی‌مثالش" از سوی دبیرخانه جشنواره و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نامگذاری شده است.

بخش اصلی این جشنواره قرار است ۲۶ بهمن تا ۲ اسفندماه در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو تهران برگزار شود و بخش بین‌الملل آن نیز از با افتتاح رفعت منصور سفیر پاکستان در ایران تا ۲۸ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های منطقه آزاد چابهار میزبان صنعتگران و تماشاگران است.

۲۰ کشور از اروپا تا آسیا میهمان جشنواره

در بخش بین‌الملل این جشنواره کشورهایی از آسیا تا اروپا شرکت کردند؛ بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره، ۲۰ کشور شامل تونس، سنگاپور، کانادا، چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، فرانسه، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، ترکیه، اسپانیا، اندونزی در بخش بین الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر حضور دارند.

عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: هدف ما از برگزاری این جشنواره در چابهار، برندسازی و تجاری‌سازی نقوش منحصر به فرد بلوچ در سوزن‌دوزی است؛ می‌خواهیم فرهنگ اصیل بلوچ تلفیقی با مد روز شود و با برند متناسبی در بازار جهانی ارائه شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تصریح می‌افزاید: برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر به ما این امکان را می‌دهد که پیوندهای نقوش محلی بلوچستان که با برخی همسایگان یکسان است، مستحکم‌تر شود و با ارائه، ثبت و ضبط مناسب آن، کشور و کسی نتواند این نقوش منحصر به فرد را کپی‌برداری کند، کمااینکه به‌دلیل برخی اهمال‌ها تاکنون کپی‌برداری اتفاق افتاده است.

کردی خاطرنشان می‌کند: یکی‌از مهم‌ترین بخش‌هایی که در این جشنواره دنبال می‌شود، تبادل هنر و دانش صنعتگران ما با صنعتگران دیگر کشورهای شرکت‌کننده است؛ در اثنای جشنواره کارگاه‌هایی پیش‌بینی شده که صنعتگران ما به‌همراه صنعتگران دیگر کشورهای شرکت‌کننده باهم به تبادل هنر، فن و دانش می‌پردازند تا برای برندسازی، تجاری‌سازی و ثبت و ضبط بهتر از تجربیات و فنون هم بهره‌گیرند.

۱۰۰ هنرمند سوزن‌دوز بلوچ شرکت کردند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: ۱۰۰ هنرمند سوزن‌دوز بلوچ از ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان پس از گزینش‌های بعمل آمده و ارسال آثار خود به دبیرخانه در جشنواره شرکت کردند و علاوه‌بر ارائه طرح‌ها و نقوش خود در نمایشگاه، در کارگاه‌ها نیز شرکت کردند.

حسین مسگرانی در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: اساتید به‌نام مد و لباس از ایران و کشورهای اروپایی و آسیایی در کارگاه‌ها به تدریس می‌پردازند؛ از اروپا اساتیدی از دانشگاه برار ایتالیا، مد آرت فرانسه و میلان فشن اینسنتتو حضور دارند.

وی تصریح می‌کند: کارگاه‌های عالی زیرنظر اساتید ملی و بین‌المللی در این جشنواره برگزار می‌شود و هنرمندان فاخر دوز بلوچستان این فرصت را خواهند داشت تا ضمن مهارت آموزی فراگیر راه‌های تجاری‌سازی و برندینگ محصولات منحصر به فرد خود را داشته باشند.

۴ نوع نقش مهجور سوزن‌دوزی بلوچستان در جشنواره مد و لباس فجر ارائه شود

علی رخشانی کارشناس سوزن‌‎دوزی بلوچستان نیز می‌گوید: بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر که قرار است در چابهار باشد، اتفاق میمون و مبارکی است که سوزن‌دوزی مهجور بلوچستان را ملی و جهانی کند.

وی می‌افزاید: سوزن‌دوزی بلوچستان که یک سوزن‌دوزی فاخر و اصیل است پیش‌از آنکه نیاز به تجاری‌سازی و برندسازی داشته باشد، نیاز به ارزش‌گذاری فرهنگی و در زبانی ساده‌تر شناساندن آن دارد که متأسفانه درحال حاضر آنچنان شناخته شده نیست.

این کارشناس تصریح می‌کند: برای ارزش‌گذاری فرهنگی یک اثر نیازمند یک حمایت همه‌جانبه ملی هستیم، همانطور که در بسیاری از هنرها این حمایت اتفاق افتاده و آن هنرها ملی و بین‌المللی شده است؛ در بلوچستان ۴ نوع نقش سوزن‌دوزی اصیل داریم که درحال حاضر تنها یک نوع آن برروی لباس‌ها به‌کار می‌رود؛ انتظار می‌رود نقش‌های مهجور سوزن‌دوزی بلوچستان در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر چابهار ارائه و از فراموشی آن‌ها جلوگیری شود.

جشنواره چابهار سوزن‌دوزی بلوچستان را از محلی بودن خارج می‌کند

یک کارشناس دیگر مد و لباس نیز معتقد است، شرکت سوزن‌دوزان بلوچستان در جشنواره چابهار محصولات آن‌ها را از محلی بودن خارج می‌کند و با راه‌ها وایده‌هایی نو برای جهانی کردن آشنا می‌کند.

فائقه راغی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: شرکت صنعتگران مد و لباس به‌نام ایران و ۱۵ کشور جهان در بخش بین‌الملل مد و لباس فجر که قرار است در چابهار برگزار شود، رقابت فراگیر و ایده‌هایی نو برای سوزن‌دوزی بلوچستان به‌ارمغان می‌آورد.

وی می‌افزاید: سوزن‌دوزان بلوچستان با شرکت در این جشنواره با روش‌های نوین تجاری‌سازی، برندسازی و شناساندن محصولات خود آشنا می‌شوند و در فضایی صمیمی با صنعتگران به‌نام مد و لباس به گفت‌وگو می‌پردازند.

این کارشناس مد و لباس تصریح می‌کند: تاکنون سوزن‌دوزی بلوچستان هرچند منحصر به فرد و فاخر بوده اما در سطح بومی مانده و آنچنان رقابت‌پذیر و تجاری‌سازی نشده است؛ جشنواره چابهار قطعاً نقطه عطفی در صنعتی‌کردن سوزن‌دوزی فاخر بلوچستان می‌شود.

راغی خاطرنشان می‌کند: به‌نظر من هرچند اگر سوزن‌دوزان بومی نتوانند با رقبای خود از نظر تجاری‌سازی و برندینگ رقابت کنند و مقام بیاورند اما با شرکت در این جشنواره بین‌المللی از محلی بودن خارج می‌شوند و با راه‌ها وایده‌هایی نو برای جهانی کردن فاخردوزی خود آشنا می‌شوند.

بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره، از نشان‌هایی که برای اولین بار در جشنواره مد و لباس فجر رونمایی و به صنعتگران برتراعطا می‌شود نشان ملی مهتاب است که به‌پاس بزرگداشت مهتاب نوروزی، فاخردوز زن بلوچ روستای قاسم آباد بخش بمپور شهرستان ایرانشهر اعطا خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما