شناسهٔ خبر: 31186615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

«صبح نو» از واکنش‌ها به حمله تروریستی گروهک «جیش الظلم» که طی آن 27 پاسدار به شهادت رسیدند گزارش می‌دهد

هامون خون گریست

در پی شکست سخت استکبار جهانی از مردم قهرمان ایران در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی و راهپیمایی باشکوه و دشمن‌شکن ۲۲‌بهمن‌ماه، تروریست‌های تکفیری و مزدوران سرویس‌های اطلاعاتی وابسته به نظام سلطه و استکبار برای تلخ کردن کام ملت ایران، شامگاه چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه یک دستگاه اتوبوس حامل رزمندگان غیور اسلام را که پس از اتمام مأموریت مرزبانی از منطقه، عازم موطن خود بودند در جاده خاش- زاهدان هدف حمله انتحاری قرار دادند.

صاحب‌خبر -

شهادت ۲۷  نفر در جنایت تروریستی زاهدان 
گروهگ تروریستی- تکفیری جیش‌الظلم که پس از انهدام گروهک ریگی (جندالشیطان) راه‌اندازی شد، عامل این حمله انتحاری بود، در این حمله انتحاری که با استفاده از یک دستگاه خودروی مملو از مواد منفجره در مجاورت اتوبوس حامل یکی از یگان‌های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 
صورت پذیرفت، جمعی از حافظین مرزهای میهن اسلامی شهید و تعدادی نیز   زخمی شدند. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه تکمیلی به ارائه جزئیاتی از جنایت کور تروریستی علیه اتوبوس حامل رزمندگان غیور اسلام در جاده خاش- زاهدان پرداخت. در این اطلاعیه آمده است: یک دستگاه اتوبوس حامل رزمندگان غیور اسلام که پس از اتمام مأموریت مرزبانی از منطقه عازم موطن خود بودند در جاده خاش- زاهدان توسط خودروی انتحاری تروریست‌های تکفیری هدف حمله قرار گرفت که در جریان این جنایت تروریستی تاکنون ۲۷ نفر از رزمندگان غیور اسلام شهید و ۱۳ نفر مجروح شدند.

جزئیات حمله انتحاری علیه اتوبوس نیروهای سپاه
همچنین آقای احمدعلی موهبتی در ارتباط با جزئیات حادثه تروریستی محور زاهدان- خاش به «تسنیم» گفت: در این حادثه خودرویی در محور خاش- زاهدان حوالی ۶۵ کیلومتری زاهدان در مسیر اتوبوس حامل رزمندگان اسلام قرار داشت که زمانی که اتوبوس قصد سبقت‌گرفتن از این خودرو حامل مواد منفجره را داشته، خودرو از سمت شاگرد به اتوبوس برخورد می‌کند و انفجار انتحاری صورت می‌گیرد.

دستور رهبر معظم انقلاب برای پیگیری جنایت تروریستی زاهدان 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی در حادثه تروریستی سیستان‌و‌بلوچستان را تسلیت گفتند و خطاب به دستگاه‌های مسوول تأکید کردند با تمرکز بر این جنایت که ارتباط عاملان آن با سازمان‌های جاسوسی برخی کشورها مسلّم است، موضوع را با جدیت دنبال کنند.

روحانی: تمام عوامل جنایت تروریستی زاهدان به سزای جنایت خود می‌رسند
همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهوری حمله سبعانه به اتوبوس حامل پرسنل فداکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نمایش عمق استیصال و درماندگی مزدوران جنایتکار و ایادی دشمنان ملت ایران دانست و تأکید کرد: بی‌تردید آمران و تمام عوامل این اقدام وقیحانه و شوم، با تلاش و همت نیروهای پرتوان امنیتی و انتظامی کشور به‌زودی به سزای جنایت خود خواهند رسید.
او همچنین صبح پنجشنبه و پیش از ترک تهران به مقصد سوچی روسیه برای شرکت در نشست رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه گفت: قطعاً تقاص خون شهیدان‌مان را از این گروهک مزدور خواهیم گرفت.

دستور رییس قوه‌قضاییه
 برای شناسایی عاملان حمله انتحاری زاهدان
آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه هم در پیامی به مسوولان قضایی، شناسایی هر چه سریع‌تر عاملان حادثه تروریستی خاش را خواستار شد.

فرمانده سپاه: انتقام خون شهدای مظلوم را از دشمنان 
خواهیم گرفت
در این میان مسوولان نظامی کشور هم ضمن صدور پیام تسلیت وعده انتقام سخت خون شهدای حادثه تروریستی را به ملت ایران دادند، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در پیام خود تأکید کرد: اطمینان می‌دهیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راسخ‌تر و مصصم‌تر از گذشته در ادامه راه و آرمان شهیدان والامقام ضمن صیانت از امنیت و مرزهای میهن عزیزمان انتقام خون این شهیدان مظلوم را از دشمنان خبیث و وابسته به اردوگاه استکبار جهانی خواهد گرفت.

وعده سرلشکر باقری برای مجازات تروریست‌های عملیات خاش
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح هم با صدور پیام تسلیت نوشت: بدیهی است نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی، از حقوق خود برای برخورد با تبعات ناشی از کوتاهی همسایگان در رفع خلأهای امنیتی و تهدیدات مرزی استفاده و نسبت به مجازات تروریست‌ها و سایر تهدیدگران امنیت کشور اقدام خواهند کرد.

سردار فدوی: تروریست‌ها پاسخ محکمی دریافت می‌کنند
سردار علی فدوی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: عاملان حادثه تروریستی سیستان‌و‌بلوچستان مانند قبل جواب محکمی از پاسداران انقلاب اسلامی دریافت می‌کنند.

سردار پاکپور: انتقام سختی از عاملان حمله تروریستی زاهدان می‌گیریم
همچنین سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه 
طی پیامی شهادت جمعی از پاسداران جان بر کف امنیت پایدار در حادثه تروریستی انتحاری توسط عوامل دست نشانده استکبار در استان سیستان و بلوچستان را تسلیت و تبریک گفت و تأکید کرد: بی‌تردید همرزمان این شهداء و جانبازان فداکار در نیروی زمینی سپاه، انتقام سختی از عاملان و حامیان این جنایت ضد بشری خواهند گرفت.
در این بین اما  قبل از آنکه رؤسای قوا و رهبر انقلاب درباره این حادثه تروریستی اظهار نظر کنند و نحوه پیگیری و سیاست‌های نظام را مشخص کنند، مشاور توییتری روحانی، اظهار نظر کرده  و در توییتر خود نوشت: مرزبانان ما به شهادت رسیدند. اما ما در دام چرخه خونین و باطل انتقام نخواهیم افتاد. مسوولیت بر عهده آمران و دیه بر عهده عاقله است. سخنان آشنا اما اعتراض بسیاری را به‌دنبال داشت و باعث تعجب همگان شد، تعجب نه از این بابت که چرا چنین اظهاراتی داشته است بلکه از این جهت که چرا در دولت روحانی مشاورین دست دوم و سوم برای نظام تعیین تکلیف می‌کنند و کسی ناظر بر مشاوره‌های بی‌جا و بدون منطق آنان نیست.

افزایش عملیات‌های کور تروریستی
سیستان‌و‌بلوچستان سال‌هاست محل طراحی‌های ضدامنیتی بوده اما در چند ماه گذشته تعداد آمارهای عملیات‌های کور تروریستی چه در داخل و چه درکنار مرزهای خاکی این استان بسیار قابل توجه است. آمارهایی که نشان می‌دهد فقط تعداد آن به لحاظ کمی زیادتر از همیشه نیست بلکه به لحاظ پشتیبانی و تجهیزات نیز قابل توجه است. گروهک‌های تروریستی که مورد حمایت امارات متحده و عربستان سعودی هستند.
مشخص است که در ماه‌های گذشته یک عامل قدرتمند خارجی پشتوانه پولی و تسلیحاتی خود در جنوب شرق ایران را افزایش قابل توجهی داده است، همچنین همزمانی این اقدام تروریستی با اجلاس ورشو  که در آن همزمان با یاوه‌گویی آمریکا و برخی دولت‌های منطقه مبنی بر حمایت ایران از تروریسم انجام می‌شد، اتفاقی نیست؛  گرچه به لحاظ سیاسی شکست آن قطعی است ولی در کمیسیون‌های امنیتی آن نمایندگان گروه‌های تروریستی فعال در ایران، حضور رسمی و فعال داشتند. حادثه اتوبوس سپاه نیز فقط انتقال این پیام بود که شاخه نظامی کنفرانس ورشو همزمان با برگزاری آن در لهستان فعالیت خود را آغاز کرده است.  از سویی دیگر این حادثه تروریستی که بعد از جشن چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان طلیعه پنجاهم انقلاب رخ داد، آنهم در شرایطی که شهرهای سنی‌نشین سیستان‌و‌بلوچستان نیز با افزایش قابل توجه حضور اقشار مختلف مردم اهل سنت در راهپیمایی 22 بهمن روبه‌رو بود؛ نشانگر انتقام و عصبانیت جنون‌آمیز گروه‌های وهابی از مردم شیعه و سنی جنوب شرق است.
این اقدام تروریستی در حالی رخ داد که  آمریکایی‌ها یک سال تدارک و برنامه‌ریزی و صحنه‌سازی برای القای انقلاب مخملی را نابود شده می‌دیدند. در حالی که ادعا کرده بودند تابستان امسال با خیزش مردم ایران، سال پایان انقلاب خواهد بود. اما حضور کم‌سابقه ملت بصیر ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن، پاسخ کوبنده‌ای به یاوه‌گویی آن‌ها بود و حال که تحریم و تهدید و آشوب به بن‌بست رسیده، دشمنان برای دستیابی به اهداف شوم خود ترور و بمب‌گذاری را آغاز کرده‌اند.

دریغ از گفتن یک تروریسم!
شبکه بی بی سی فارسی، رسانه وابسته به دولت بریتانیا که کوچک‌ترین اتفاق در کشورهای اروپایی و آمریکایی را اقدامی تروریستی می‌خواند، در واکنش به حادثه خاش، ضمن دریغ از استفاده از واژه تروریستی برای این گروه، نوشت: گروه جیش العدل که ایران آن را گروهی تروریستی می داند، در بیانیه ای در کانال تلگرام خود مسوولیت این حمله را به عهده گرفت. 
بی بی سی عربی هم در خبری تفرقه آمیز، اقدام گروه تروریستی مزبور را به گروه های سنی نسبت داد و با استنکاف از به کارگیری واژه تروریستی برای گروه جیش الظلم نوشت: جیش العدل یک گروه مسلح سنی است که از سال 2012 بنابرآنچه دفاع از حقوق اهل سنت در برابر ظلم اکثریت شیعه می خواند، اقدام به حمل سلاح کرده است. 

سردار جوانی: صبر جمهوری اسلامی آستانه‌ای دارد
سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» درباره حادثه تروریستی زاهدان گفت:  آنچه که در زاهدان اتفاق افتاد و با اقدام تروریستی تعدادی از پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند را می‌توان  از سناریوهای دشمنان ملت ایران که به‌دنبال بی‌ثباتی و ناامن‌سازی ایران هستند، تعبیر کرد. اگر به عقب برگردیم می‌بینیم که سیاست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و بعضی از دولت‌های مرتجع در منطقه این بوده است که تا حد ممکن ایران را بی‌ثبات کنند و در چند ماه گذشته تصمیم داشتند که ایران را وارد مرحله‌ای کنند که از دست حاکمیت خارج شود و بحث تابستان داغ را مطرح کردند. آن‌ها برنامه‌های زیادی را تدارک دیده بودند که ثبات و امنیت و آرامش ایران را برهم بزنند.
وی ادامه داد: اقدام تروریستی اخیر و به شهادت رساندن تعدادی از پاسداران سناریوی دشمنان انقلاب اسلامی است که در رأس آن آمریکایی‌ها هستند و همزمانی آن با اجلاس ورشو بخشی از این سناریو بود، دشمنان انقلاب از اواخر سال گذشته این را طراحی کردند در زمانی‌که ترامپ به برخی از مقامات اروپایی با صراحت اعلام کرد که وضعیت ایران تغییر می‌کند. بخشی از این اقدامات همین رفتارهایی است که در 31 شهریورماه در اهواز دیدیم و اقدام تروریستی چابهار که عملیات انتحاری زاهدان دنباله آن بود،  آن‌ها تلاش کردند تا با مجموعه‌ای از اقدامات زنجیروار ایران را دچار بحران کنند اما دیدیم که کشور ما یک کشور امن و با آرامش بود و یک تابستان خوب را داشت خصوصاً راهپیمایی 22 بهمن آن‌ها را به شدت به هم ریخت و همه اقدام آن‌ها خلاصه به چند اقدام کور تروریستی شد .
سردار جوانی با تأکید بر اینکه اقدامات دشمن در نظام جمهوری اسلامی، قدرت مردم خللی وارد نمی کند و تأثیر بر اراده نیروهای مسلح برای تأمین امنیت مردم  نمی‌گذارد، گفت: این اقدام کور تروریستی بی‌پاسخ نخواهد ماند و پاسخ این جنایت‌ها به شکل قاطع داده خواهد شد. همچنین  دولت پاکستان باید در مقابله با این گروهک‌های تروریستی جدیت بیشتری داشته باشد و اگر محدودیت و ناتوانی دارد، جمهوری اسلامی براساس حقوقی که دارد و مقررات بین‌المللی خود اقداماتی را انجام داده و با منشأ تهدید برخورد می‌کند.
وی همچنین به حامیان اصلی گروهک‌های تروریستی هشدار داد:  دشمنان باید توجه کنند که صبر جمهوری اسلامی آستانه‌ای دارد و این طور نیست که حامیان اصلی اقدامات تروریستی در حاشیه امن باشند و گروهک‌هایی را اجیر کنند، قطعاً جمهوری اسلامی با کشورهایی که امروز به یک نوعی گروهک‌ها و از این افراد حمایت می‌کنند در زمان لازم برخورد لازم را خواهد داشت.
سردار جوانی در واکنش به سخنانی مبنی بر اینکه نباید در دور باطل انتقام افتاد، گفت: کسانی که چنین دیدگاهی را مطرح می‌کنند قطعاً با الفبای امنیت آشنایی ندارند یا عواملی هستند که باید به دیده تردید و با شک به آن نگاه کرد، اگر کسانی با الفبای امنیت آشنایی داشته باشند می‌دانند که گروه‌هایی هستند که از سوی سرویس‌های بیگانه پول می‌گیرند و جنایت  می‌کنند. برای تأمین امنیت باید  با این گروهک‌ها برخورد جدی صورت بگیرد این انتقامی است که بازدارنده خواهد بود و جلوی این شرارت‌ها را می‌گیرد. به این افراد باید گفت اگر این مدافعین حرم نبودند ما باید با اینها در داخل شهرهای خودمان می‌جنگیدیم و  ما حادثه تروریستی مجلس را نباید فراموش کنیم به هر حال گروهک‌های تروریستی مأمور هستند وابسته به سرویس‌های امنیتی و سازمان‌های جاسوسی و در پشت صحنه همه اینها آمریکایی‌ها هستند دلیلش هم این است که آمریکایی‌ها جرأت اینکه رو در رو  
و مستقیم بخواهند علیه ایران اقدامی را بکنند، ندارند چون می‌دانند که اگر اقدامی انجام دهند پاسخ محکمی به آن‌ها داده خواهد شد،  آن‌ها توان مقاومت با ما را ندارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی یک قدرت در منطقه است و توانمندی بالایی دارد و دشمنان نمی‌توانند به جنگ ما بیایند آن‌ها با استفاده از همین گروهک‌های تروریستی و پولی که به آن‌ها می‌دهند سعی می‌کنند اقداماتی را ایجاد کنند. وقتی بحث انتقام مطرح می‌شود باید به مبنای آن توجه کرد مبنای این انتقام در واقع پشیمان کردن این گروهک‌ها از تکرار این قضیه‌هاست و به همین دلیل اگر این اقدامات تکرار شد ما باید با سرچشمه‌ها و افراد اصلی برخورد کنیم چون امنیت ملت ایران خط قرمز جمهوری اسلامی است حاکمیت ایران امروز وظیفه اصلی‌اش تأمین امنیت است اگر امروز به اتوبوس پاسداران حمله می‌کنند بی‌تفاوت باشیم فردا به راحتی اتوبوس‌های مردم دچار حادثه می‌شود.

نظر شما