شناسهٔ خبر: 31186593 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پژوهش‌های موثر در فرهنگ‌عامه حمایت می شوند

کرمان - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از پژوهش‌هایی که به فرهنگ‌عامه کمک می‌کنند حمایت می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی عصر جمعه در گردهمایی هنرمندان و اهالی فرهنگ بافت اظهار داشت: جامعه ایرانی جامعه‌ای است که اگر احساس کند عزت و استقلالش در معرض خطر است مصمم‌تر برای مهین و اسلام کنار هم می‌ماند و در مقابل تهدیدات و توطئه‌ها می‌ایستد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه ایرانی در این ۴۰ سال در فضای عزت ملی رونق‌هایی در بخش‌های مختلفی داشته است و یکی از این عرصه‌ها هنر، ادبیات، رسانه و ... است.

صالحی عنوان کرد: در حوزه کتاب از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ مجموعه حوزه مکتوب کشور ۵۱۰ هزار عنوان بوده است و اما از سال ۵۷ تا ۹۶ بیش از یک‌میلیون عنوان کتاب بوده است. در سال ۵۷ در حوزه نشریات ۲۴۹ نشریه داشتیم و در سال ۹۶ شش هزار عنوان نشریه داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه موسیقی در سال ۶۷، ۸۱ آلبوم بوده است و در سال ۹۶ حدود ۵۵۰ آلبوم تهیه‌شده است و اجرای صحنه‌ای ما در سال ۶۷ حدود ۴۰۰ تا بوده و در سال ۹۶ پنج هزار مورد بوده است.

صالحی گفت: در حوزه‌های متنوع هنری و فرهنگی تحول قابل‌توجهی را در مسیر ۴۰ ساله از نظر کمی و کیفی داشته‌ایم و شاهد رویش‌ها بوده‌ایم و رویش‌ها در فضا خارج از مرکز ایران اتفاق می‌افتد.

وی عنوان کرد: بعد از انقلاب درمجموع استان‌ها و شهرستان‌ها حرکت شتاب دهی در فضا حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات داشته است.

صالحی بیان کرد: از طریق برنامه مشخص سه‌ساله با استان‌ها مسیر حرکت فرهنگی و هنری خود را تهیه و تنظیم کردیم و کرمان استان دوازدهم بود که بین وزارت فرهنگ و ارشاد و استانداری تفاهم‌نامه‌ای امضاشد. هدف از این اقدام این است که زیرساخت‌ها به کمک اعتبارات ملی و استانی به‌طرف استان بیاید و ساخت زیرساخت‌ها به‌خصوص در پروژه‌های نیمه ساخت را تسریع دهد.

وی تصریح کرد: در ارتباط با تکمیل پروژه‌های فرهنگی سه شهرستان بافت، رابر و ارزویئه در همین تفاهم‌نامه دیده‌شده است مسئله تکمیل هر دو مجتمع شهرستان بافت و رابر در دستور اقدام کاری وزارت خانه و استانداری کرمان است و یکی از فرصت‌ها که زمینه رونق کارهای فرهنگی و هنری است فضاهای فرهنگی و هنری است که با سرعت مناسبی ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل و تجهیز کتاب‌خانه‌های در تفاهم‌نامه‌ها دیده‌شده است، گفت: یاد دانشنامه ای از فرهنگ غنی و تاریخی موجود در حوزه‌های مختلف این منطقه تهیه شود. دانشنامه کمک به نسل کنونی و آینده می‌کند و در تفاهم‌نامه بندی با همین نگاه این منطقه دیده‌شده است و از پژوهش‌های که به فرهنگ‌عامه کمک می‌کنند حمایت می کنیم.

نظر شما