شناسهٔ خبر: 31185513 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

سرپرست کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:

روستای خیرآباد جلیل گچساران در میان راه یافتگان مرحله نهایی پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران

کتابخانه عمومی امید روستای خیرآباد جلیل گچساران در میان 20 راه یافته به مرحله نهایی پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران قرار دارد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، یاسر رحیمیان  اظهار داشت: پس از فراخوان پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در ابتدای شهریور ماه ۱۳۹۷ از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مستندات فعالیتهای 30  کتابخانۀ استان کهگیلویه و بویر احمد به دبیر خانه جشنواره ارسال شد که   پس از انجام مراحل مختلف  داوری توسط هیات داوران، کتابخانه  عمومی  امید خیرآباد جلیل   در لیست  بیست روستای انتخابی برای رقابت در مرحله نهایی قرار گرفت. وی  ضمن تشکر از زحمات کتابدار روستای خیرآباد جلیل، اظهار امیداواری کرد که  پس از داوری نهایی، خیرآباد جلیل در بین   ۱۰ روستا برگزیده انتخاب شود.

550 هزار جلد کتاب در  کتابخانه های عمومی استان 
 رحیمیان  درادامه با گریزی به عملکرد کتابخانه های عمومی استان،  تلاشهای فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد  را ستودنی  توصیف کرد و افزود : وجود 67 باب کتابخانه های عمومی فعال در شهرها و روستاهای این استان در حالی که قبل از انقلاب تنها 2 کتابخانه عمومی در کل استان وجود داشت، دلیلی بر این ادعاست. وی تصریح کرد: با افتتاح 3 کتابخانۀ رادک گچساران با زیر بنای 280 متر، شهر مادوان با زیربنای هزار و 208متر و منطقه شاهد دهدشت با زیربنای804 متر که نزدیک 90 درصد کار این پروژه ها انجام شده است، شاهد ارتقا بیشتر فضای فیزیکی کتابخانه های استان خواهیم بود. سرپرست کتابخانه های عمومی استان تصریح کرد: در کنار بهبود و ساماندهی  فضای فیزیکی کتابخانه ها،  تبیین و نهادینه شدن جایگاه کتاب به عنوان  چراغ روشنگری  جامعه، نیاز به عزم  و ارادۀ عمومی از سوی متولیان حوزه فرهنگ استان  دارد.
رحمیان با اشاره به اینکه در 550 هزار جلد کتاب در حوزه های مختلف در  کتابخانه های عمومی استان درمعرض استفادۀ دوستداران کتاب و کتابخوانی قرار دارد، یادآورشد:  با حضورآقای مختار پور  به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با توجه به نگاه ویژه ای که به حوزه کودک  داشته و دارد، بخش کودک کتابخانه های عمومی استان از رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه ای برخوردار شده است. وی اضافه کرد:  انتخاب 4 برگزیده قصه گویی  از استان برای شرکت  در جشنواره قصه گویی خوزستان  که 29 بهمن تا یکم اسفند برگزار خواهد داشت، گویای این رشد  کمی و کیفی در بخش کودک است. 

در راستای حمایت از نویسندگان، آثارمولفان هم استانی خریداری می شود
این مسئول فرهنگی،  خرید کتاب مولفان هم استانی پس از طی مراحل قانونی و تایید نهاد کتابخانه های  عمومی کشور برای  استفادۀ عموم در کتابخانه ها را اقدامی در راستای حمایت را مولفان و نویسندگان استان دانست و گفت: از لیست درخواستی نویسندگان ، تاکنون اثر 10 نویسنده خریداری شده است و خرید دیگر آثار با توجه به اولویت درخواست  در دستور کار قرار دارند که پس از تامین اعتبار خریداری خواهند شد. رحیمیان گفت: طرح ارسال کتاب درخانه ها  توس کارشناسان در حال مطالعه و بررسی است که با برسی جوانب مختلف این طرح امیدواریم در اینده نزدیک بتوانیم این طرح را در استان اجرا کنیم.  وی ادامه داد: انتخاب کتاب خوب برا مطالعه  نیاز به شناخت کتاب دارد و کارشناسان مستقر در کتابخانه های استان، قدم به قدم همراه مراجعه کنندگان هستند تا  کسانی را در انتخاب کتاب سردرگم هستند، راهنمایی و کمک کنند.
راه اندازی بخش استان شناسی در کتابخانه مرکزی یاسوج
وی راه اندازی بخش استان شناسی در کتابخانه مرکزی یاسوج   با گردآوری آثار نویسندگان استانی و کشوری که در  حوزه  مختلف مرتبط با استان قلم زده اند را اقدامی ارزشمند از مجموعۀ تحت مدیرتش ذکر کرد و اظهار داشت: افتتاح کتابخانه عمومی شهر گراب لوداب پس از  گذشت 8 سال از کلنگ زنی نتیجۀ تلاش و پیگیریهای مستمر همین مجموعه است.  سرپرست کتابخانه های عمومی استان ، ساخت و افتتاح هر کتابخانه را گامی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: اهدا کتابهایی که  مطالعه شده اند و در قفسه خانه های  بایگانی شده اند به  کتابخانه های عمومی، حرکتی ارزشمند در هدایت جامعه به سوی آگاهی است  که  هر کدام از ما با اهدا یک کتاب می توانیم نقش مهمی در این  آگاهی بخشی داشته باشیم.

برگزاری کارگاه آموزشی قصه خوانی برای مادران در راستای تربیت نسلی دوستدار کتاب
 برگزاری دوره های شاهنامه خوانی، جمع خوانی کتاب،  قصه خوانی، جشنواره رضوی، کارگاه های آموزشی مختلف و... از کارهایی که در طول سال برا تشویق اقشار مختلف جامعه به سوی کتاب و کتابخوانی در کتابخانه ها انجام می شود. رحیمیان  برگزاری کارگاه آموزشی قصه خوانی برای مادران در کنار تقویت و ارتقاء  کمی و کیفی  بخش کودکان کتابخانه ها را اقدامی در جهت تربیت نسلی دوستدار و همراه کتاب عنوان کرد و افزود: اگر کودکان ازهمان ابتدا با کتاب آشنا شوند و کتابخوانی به عنوان یک ضرورت در ذهن خلاق آنها نهادینه شود،  در آینده نسلی خواهیم داشت که  جایگاه کتاب را به معنای واقعیش ارج می نهد. وی یادآور شد: این مهم  نیاز به عزم و تلاشی جدی دارد که با همراهی خانواده ها و تعامل آنها با نهادهای فرهنگی و مشاوره با کارشناسان حوزه فر هنگی محقق خواهد شد.


نظر شما