شناسهٔ خبر: 31185426 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر - تکلیف جدید برای عرضه نفت در بورس انرژی در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، تغییراتی در برخی از بندها و تبصره‌ها ایجاد شد که تبصره مربوط به نفت نیز از آن بی‌نصیب نماند؛ به طوری که عرضه نفت در بورس انرژی نیز به بودجه ۱۳۹۸ اضافه شد. آخرین خبرها از این حکایت دارد که ظاهراً دولت در بند الحاقی به تبصره (۵) موظف شده ماهانه پنج میلیون بشکه نفت در بورس انرژی به فروش برسد که دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و یک میلیون میعانات را شامل می‌شود. عرضه نفت خام در بورس انرژی برای اولین‌بار امسال در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفت و در چهار مرحله اول هر بار یک میلیون بشکه عرضه شد. این در حالی است که قرار است پنجمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی در تاریخ ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری عرضه شود. فروش نفت و فرآورده‌های آن، تأمین بخش عمده‌ای از منابع بودجه عمومی دولت و درآمدهای ارزی آن را طی سالیان گذشته بر عهده داشته است. با این حال با اعمال تحریم‌ها علیه ایران در سال‌های اخیر تا حدی فروش و دسترسی به منابع نفتی با مشکلاتی مواجه بود تا اینکه از سال ۱۳۹۴ و با اجرایی شدن برجام بار دیگر میزان صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرد و به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید. اما با خروج آمریکا از برجام در سال جاری و برگشت تحریم‌ها، دولت برای سال آینده صادرات نفت خود را بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده است که خود منابع بودجه و ارز را تا حدی تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس عرضه نفت در بورس انرژی به عنوان یکی از راه‌ها فروش نفت و تأمین منابع از این بخش تلقی می‌شود و مجلس تکلیف افزایش فروش در بورس را در سال آینده در برعهده دولت قرار داده است. توزیع ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان کامیون‌ها معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در شش ماه دوم سال با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی، لاستیک عادلانه در حال توزیع است، عنوان کرد: امسال ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان کامیون‌ها توزیع شد. مهران قربانی گفت: توسعه فازهای دو و سه شهرک حمل و نقل بندرعباس براساس هوشمندسازی در دستور کار است و شهرک‌های حمل و نقل در اشتغال زایی، لجستیک مناسب کالا در سطح کشور، افزایش کارایی و افزایش بهره‌وری اقتصادی و رضایتمندی افراد مؤثر است. وی تصریح کرد: ۹۰ درصد مراحل اجرایی محاسبه کرایه بار براساس تن –کیلومتر در استان‌ها اجرا شده است. بر این اساس نرخ محاسبه کرایه بار متناسب با تغییرات اقتصادی است و رضایت مندی رانندگان را به دنبال دارد. معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وجود ۱۴۰ هزار ناوگان اضافی باری را مهم‌ترین چالش حمل و نقل کشور اعلام کرد و گفت: کاهش ناوگان حمل و نقل به نفع صاحبان کالا و رانندگان است. قربانی افزود: به منظور سهولت در توزیع بار و رضایت‌مندی رانندگان، اتصال سامانه گمرگ با سامانه اطلاعاتی سازمان راهداری تا ۲ ماه آینده اجرایی می‌شود. معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از بین ۴۸۰ هزار راننده دارای مجوز ۳۳۰ هزار راننده باری فعال در کشور فعالیت می‌کنند. پارسال ۴۲۷ میلیون تن بار در کشور جابه جا شد. وی گفت: ۱۲پایانه مسافری در کشور در حال ساخت است و برای تعطیلات نوروزی سامانه‌ای طراحی شده که مسافران می‌توانند ۵خطای راننده و ناوگان حمل و نقل را با گوشی همراه خبر دهند که این سامانه هفته آینده راه‌اندازی می‌شود. احتمال وضع عوارض برای صادرات تخم مرغ رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه در صورت اجازه صادرات تخم مرغ از کشور برای آن عوارض وضع خواهد شد،گفت:این مساله در ستاد تنظیم بازار بررسی و اعلام می شود. ناصر نبی پور با اشاره به درخواست مرغداران برای صادرات تخم مرغ و اینکه عنوان می شود صادرات تخم مرغ با توجه به اینکه به مرغها نهاده های دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می شود در شرایط فعلی، به معنای خروج این یارانه از کشور است درحالی که این یارانه باید صرف مصرف کننده شود، اظهارداشت: به هرحال ما تولید مازاد داریم و نمی توانیم اجازه دهیم این محصول مازاد خراب و دور ریز شود ضمن اینکه اگر قرار باشد صادرات انجام شود برای آن عوارض وضع خواهد شد. وی به وضع عوارض برای صادرات تخم مرغ اشاره کرد و گفت: ما این پیشنهاد را ار ائه کرده ایم و می دانیم که ستاد تنظیم بازار نیز درباره آن به نتیجه هایی رسیده اما اینکه چه زمانی آن را اعلام کند، مشخص نیست. رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران توضیح داد: براین اساس هر کس بخواهد یک کیلوگرم تخم مرغ صادر کند باید مقدار مشخصی عوارض بدهد، صادرکنندگان ابتدا این عوارض را به حساب دولت واریز و بعد از آن اقدام به صادرات محصولشان می کنند. نبی پور گفت: قطعا این اتفاق با وضع عوارض، زمانی رخ می دهد، چون مازاد تولید بسیار زیاد است. وی درباره اینکه آیا با وضع عوارض باز هم صادرات برای صادرکنندگان به صرفه خواهد بود؟ افزود: مساله این است که صادرات باید انجام شود؛ چراکه میزان تولید بیش از نیاز است و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است سال آینده میزان تولید تخم مرغ حدود یک میلیون تن خواهد بود یعنی ما نزدیک به ۲۰۰ هزارتن مازاد خواهیم داشت که باید برای صادرات آن از هم اکنون برنامه ریزی کنیم. این فعال بخش خصوصی درباره اینکه گفته می شود آیا تولیدکنندگان راضی خواهند بود دولت به آنان نهاده دولتی ندهد و مانع صادرات تخم مرغ نیز نشود؟، تصریح کرد: در این میان بحث تولیدکننده نیست کشور ما ۸۰ میلیون مصرف کننده دارداگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود قیمت نهاده های دامی افزایش چشمگیری خواهد داشت و تولیدکننده نمی تواند تولید خود را در داخل بفروشد. آیا آن زمان مردم می توانند تخم مرغ را شانه ای ۴۰ هزارتومان خریداری کنند؟ ورود مجلس به پروازهای چارتری رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که فعالیت چارتری ها در مسیرهای پرتردد قابل قبول نیست، گفت: متأسفانه امروز قیمت نهایی بلیت پروازها توسط چارترکنندگان تعیین می شود. محمدرضا رضایی کوچی اظهار کرد: این مسئله بارها در پروازها در خطوط پرتردد رخ داد که به طور مثال میزان صندلی‌های خالی در یک پرواز هوایی یکصد صندلی بود و متقاضیان این پرواز مثلا 200 نفر بودند، حال با این شرایط چه معنایی دارد که پرواز در قالب چارتری صورت گیرد. وی با یادآوری این‌که در سال های اخیر پروازهای چارتری بدون برنامه‌ریزی صورت گرفته و شاهد بودیم چارتری ها حتی در خطوط پر مسافر نیز مشغول به فعالیت بودند افزود: فعالیت چارتری ها در پروازهای پر مسافر و خطوط پرتردد باعث شده تا چارترکنندگان عملا قیمت نهایی بلیت را تعیین کنند و این موضوع زمینه ساز افزایش چشمگیر قیمت‌ها باشد. وی تصریح کرد: اصول فعالیت پروازهای چارتری به این گونه است که پرواز چارتری باید در قالب یک بسته واحد شامل محل اقامت، جابجایی مسافر و مسائل دیگر باشد، نه آنکه شرکت های چارتری به صورت انفرادی اقدام به فروش بلیت به مسافران کنند.

نظر شما