شناسهٔ خبر: 31185355 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

درمان نرمی استخوان با خورشتی مازندرانی

این غذا دارای پروتئین بسیار بالایی است و تاثیر چشمگیری در تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن دارد؛ لذا برای ورزشکاران، مخصوصا بدن‌سازان و کودکان در حال رشد بسیار مفید است

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا را در درمان نرمی استخوان و تقویت حافظه موثر دانست.

به گزارش  شفاآنلاین، خورش اسپناساک (اسفناج) یکی از غذا‌های سنتی مازندران و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، کولین، فیبر، فسفر، سلنیوم، روی (زینک)، فولاد، اسیدفولیک، گوگرد، سولفور و ... است.

برای بررسی خواص خورش اسپناساک مازندران و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی مطالبی را عنوان نمودند.

مهم‌ترین خواص خورش اسپناساک مازندران

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی ، درباره مهم‌ترین خواص خورش اسپناساک مازندران گفت: این غذا دارای پروتئین بسیار بالایی است و تاثیر چشمگیری در تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن دارد؛ لذا برای ورزشکاران، مخصوصا بدن‌سازان و کودکان در حال رشد بسیار مفید است.

وی افزود: خورش اسپناساک مازندران به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

عظمایی بیان کرد: خورش اسپناساک مازندران خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و موجب رفع انواع عفونت‌های بدن از جمله عفونت معده  می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این غذا دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است و تاثیر چشمگیری در تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو دارد و از پیری زودرس پیشگیری (prevention)می‌کند.

عظمایی بیان کرد: خورش اسپناساک مازندران به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان می‌شود و از آرتروز و پوکی استخوان پیشگیری می‌کند؛ لذا برای افراد مبتلا به نرمی استخوان یا مشکلات حرکتی در پاها هستند،  بسیار مفید است.

وی گفت: از دیگر خواص این غذا می‌توان به تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت بینایی اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: خورش اسپناساک مازندران به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها (Cancers)می‌شود.

عظمایی اظهار کرد: فیبر موجود در این غذا موجب بهبود عملکرد روده‌ها، هضم آسان غذا و رفع یبوست می‌شود.

وی بیان کرد: مصرف خورش اسپناساک مازندران موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود، همچنین از آلزایمر پیشگیری می‌کند. برای افرادی که فعالیت فکری زیادی دارند بسیار مفید است.

مواد لازم خورش اسپناساک مازندران

-گوشت گوسفند ۴۰۰ گرم
-اسفناج تازه یک کیلو
-سبزیجات معطر (جعفری، گشنیز، تره و نعناع) ۳۰۰ گرم
-سیر ۴-۳ حبه
-پیاز متوسط ۲ عدد
-هویج یک عدد
-آب به مقدار لازم
-نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
-روغن دنبه یا کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه خورش اسپناساک مازندران

-برای تهیه این غذا ابتدا پیاز و سیر را خرد می‌کنیم و با روغن دنبه یا کنجد تفت می‌دهیم.
-اسفناج را پس از شستن و خرد کردن به مواد اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
-سپس مقداری آب اضافه می‌کنیم.
-گوشت خرد شده را به مواد اضافه می‌کنیم.
-سپس سبزیجات معطر و هویج خرد شده را اضافه می‌کنیم.
-پس از اضافه کردن ادویه‌جات، اجازه می‌دهیم غذا در حرارت ملایم بپزد و جابیفتد.
-این غذا همراه برنج یا نان سنگک تازه و سبزی سرو می‌شود.
نکته ۱: در برخی از سلیقه‌ها به این غذا نخود هم اضافه می‌کنند.
نکته ۲: گاهی به جای گوشت گوسفند از تخم مرغ استفاده می‌شود.

نظر شما