شناسهٔ خبر: 31185346 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

 تأثير اينترنت اشيا بر فرايند برنامه هاي آموزشي

Effect Internet of Things On Educational process

منصور يحيوي

Yahyavi.ir@gmail.com

در طول دهه گذشته موضوع اينترنت اشياء در دانشگاه‌ها و صنعت موردتوجه بوده است. اين فناوري قادر است ارتباط همه اشياء متصل به اينترنت را با يكديگر فراهم نمايد. شتاب انتشار اطلاعات ناشي از عصر ديجيتال و الکترونيک به حدي است که مي‌توان به انفجار اطلاعات تعبير کرد. با اين ‌وجود به نظر مي‌رسد در صورت بهره‌برداري كامل از اينترنت اشيا برنامه آموزشي نيز به‌موازات ساير برنامه‌ها تحت تأثير قرار خواهند گرفت. ازاين‌رو ضروري است دانشگاه‌ها استراتژي فرايند آموزشي خود را بر اين اساس تبيين نمايند.

ايران ازجمله کشورهايي است که قدم در اين مسير قرار داده است. در صورت بهره‌برداري از اينترنت اشيا در اين كشور مي‌توان از نقش آن در حوزه‌هايي همچون آموزش هوشمند، شهر هوشمند، خانه هوشمند، امنيت شهري، خدمات خودرويي، مديريت هوشمند، تدارکات هوشمند، مانيتورينگ محيطي و … برخوردار بود. اين در حالي است که آينده از آن اينترنت اشيا بوده و لازم است هرچه سريع‌تر با ترميم زيرساخت‌هاي لازم آماده ورود به اين دوره باشيم.

البته مهارت‌هاي بسياري در عصر اينترنت اشيا نياز هست که ازجمله آن‌ها مي‌توان به هوش امنيت اطلاعات، توسعه نرم‌افزارهاي تلفن همراه، مهندسي سخت‌افزار، شبکه و… اشاره کرد. در بسياري از کشورهاي جهان، اينترنت اشيا موردتوجه جدي قرارگرفته و به انجام سرمايه‌گذاري‌هاي لازم در اين حوزه اقدام شده به‌طوري‌که برخي کشورها از آن به‌عنوان محرک برنامه هاي آموزشي خود نام برده‌اند. اما در کنار مزاياي بسيار اين حوزه با چالش‌هايي ازجمله چالش‌هاي امنيتي روبروست. البته در اين مورد كارهاي توسط وزارت علوم در بخش‌هاي مختلف آموزشي دانشگاه‎ها انجام‌شده است كه به‌طور نمونه مي‌توان از ارائه برخي دروس به‌صورت مجازي به دانشجويان در برخي از دانشگاه‌ها را نام برد.

انجام پژوهش‌هايي درباره اينترنت اشيا و چگونگي تهيه و ارائه محتوا و انتقال نتايج تحقيقات به گروه‌هاي درون‌سازماني در دپارتمان‌هاي فناوري اطلاعات دانشگاه‌ها امري ضروري است. علاوه بر اين مديران فناوري اطلاعات بايد کمک کنند تا دانشجويان و اساتيد چگونگي تأثيرگذاري اينترنت اشيا را بر روند آموزشي تجربه كنند. در چنين شرايطي ضمن رصد نيازها مبتني بر داده‌ها و پاسخگويي به آن‌ها، بايد به کشف فرصت‌هاي طلايي ارتباطي و تعاملي پيش روي خود ناشي از قابليت‌هاي اينترنت اشيا بپردازند. البته در اين زمينه مي‌توان به فراخوان توليد محتواي الكترونيكي در دانشگاه علوم پزشكي اشاره كرد. برگزاري آزمون ها بصورت الكترونيكي در دانشگاه پيام نور هم نمونه‌اي ديگري از اين دست مثال‌ها است.

شناسايي چالش‌هاي اين حوزه و تلاش براي تدوين قوانين براي حفاظت از اطلاعات و حريم خصوصي دانشجويان و پايبندي به اين قوانين و نيز اطلاع از قوانين متعدد حاکم بر اينترنت اشيا، از ديگر الزامات در اين حوزه است. اتصال و ارتباط روزمره بين اشياء، بسياري از برنامه‌هاي كاربردي را در بسياري از حوزه‌ها فعال مي‌سازد. اينترنت اشياء قادر است به دانشگاه‌ها جهت بهبود خدمات عمومي و آموزشي و افزايش امنيت راه‌حل‌هايي ارائه دهد.

نظر شما