شناسهٔ خبر: 31185251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نقش مردم و مسئولان در خنثی سازی تحریم‌های اقتصادی

یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در بروز نارسایی‌های اقتصادی به خود تحریمی‌هایی باز می‌گردد که متاسفانه معلول عوامل داخلی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش قدرت نظامی ایران، نفوذ فزاینده تر منطقه ای این مرز و بوم در خاورمیانه و تجربه جنگ ۸ ساله، این واقعیت را برای نظام سلطه، ملموس و هویدا ساخته است که اساسا اشاره به گزینه نظامی و تهدید ایران به جنگ برای همسوسازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با سیاست های امپریالیستی نظام غرب، منتج به نتیجه نخواهد شد و به واقع رویکرد مذکور، مصداق بارزی از ضرب المثل آب در هاون کوبیدن است.

با این تجربه، نظام غرب در سالیان اخیر، تلاش کرده با تعریف و طراحی تحریم های اقتصادی و تحمیل و اعمال ظالمانه آن علیه ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به ایجاد اختلال در مسیر فعالیت عادی و طبیعی این مرز و بوم مبادرت ورزد.

اهداف نظام سلطه با محوریت ایالات متحده از وضع و تحمیل تحریم های اقتصادی مشخص و روشن است، به واقع، در گام نخست، امپریالیسم جهانی در صدد است با وضع تحریم های اقتصادی در روند توسعه و شکوفایی ایران اسلامی، اختلال و نارسایی ایجاد کند و در گام بعدی و به تعبیر دیگر، هدف بعدی به این مقصد معطوف می شود که هزینه اداره کشور برای نظام و حکومت و مردم به میزان قابل توجهی افزایش یابد تا در سایه آن، این ذهنیت به افکار عمومی متبادر شود که کارگزاران این مرز و بوم، بی کفایت هستند و به واقع با استمرار چنین وضعیتی در صدد هستند به ایجاد شکاف و اختلاف میان ملت و حاکمیت مبادرت ورزند.

علی رغم نقش غیر قابل انکار تحریم ها، در ایجاد برخی از نارسایی های اقتصادی، در واقع امر، تحریم ها نقش تعیین کننده ای در نارسایی های اقتصادی ندارند که البته طرح این موضوع به معنای بِلا اثر پنداشتن تحریم ها نیست و عقل و منطق ایجاب می کند از اقداماتی که می تواند باعث تشدید تحریم ها علیه کشور شود اجتناب کنیم که البته طرح این موضوع نیز به این معنا نیست که در سایه ترس و هراس از تحریم ها به هر آنچه غربی ها مطالبه می کنند پاسخ مثبت دهیم و طبیعتا می باید با در نظر گرفتن منافع و مصالح ملی و مملکتی، مقاومت لازم را در این حوزه، سرلوحه کار خویش قرار دهیم.

آنچنان که در سالیان گذشته و در برهه های زمانی متعدد، بار ها و بارها، مقاومت مردم و نظام اسلامی ایران به انحای گوناگون نمود و بروز داشته است.

با همه این اوصاف، به زعم برخی از فعالان حوزه تولیدی و صنعتی و کارشناسان عرصه اقتصادی بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور، ریشه داخلی دارد و به تعبیر دیگر اثرات مخرب و زیان بار خود تحریمی ها به مراتب از تحریم های خارجی، عمیق تر و مشکل آفرین تر به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: نقش موثر سفارتخانه ها در مقابله با تحریم های اقتصادی/ چرا برخی از رایزن ها با قوانین اقتصاد بین الملل آشنا نیستند؟

در ارتباط با ظرفیت ها و فرصت های بالقوه، متنوع ایران زمین در حوزه های گوناگون، از جمله عرصه اقتصادی، پیش از این مقالات و گزارش های متعددی تنظیم و رسانه ای شده و در واقع امر ویژگی های خاص سرزمین ایران، کشور را از زوایا و ابعاد مختلفی قدرتمند ساخته است.

منابع و معادن غنی زیر زمینی، وسعت قابل توجه سرزمینی، همسایگی با ۱۵ کشور جهان، دسترسی به آب های آزاد، تنوع بافت جغرافیایی و اقلیمی و آب و هوای چهار فصل این سرزمین و ظرفیت های بالقوه موجود در حوزه گردشگری، تنها نمونه ای از استعداد ها و فرصت های عظیم و ارزنده کشور ایران است که با برنامه ریزی اصولی، مدون و هوشمندانه، می توان هر یک از حوزه های اشاره شده را به سکوی پرتابی برای جهش اقتصادی کشور تبدیل نمود.

به واقع، با اتکای به ظرفیت های فوق الذکر می توان عیار و ضریب مقاومت پذیری اقتصاد کشور را در برابر تحریم ها و تکانه ها اقتصادی ارتقاء بخشید.قطع به یقین دستاورد این امر خطیر در شکوفایی و توسعه فزاینده تر اقتصادی کشور و شکست های پیاپی دشمنان و معاندان این مرز و بوم (همچون گذشته) متجلی خواهد شد.

اساسا تاکید به موضوع بهره گیری حداکثری از ظرفیت ها و توانمندی های بومی و داخلی، ریشه در این اصل و واقعیت دارد که با توجه به توانمندی ها و فرصت های بالقوه موجود قادر خواهیم بود بسیاری از فشار های اقتصادی دشمنان نظام و انقلاب علیه مردم را بی اثر و خنثی سازیم.

امری که در عمق سیاست های موسوم به اقتصاد مقاومتی تعریف و طراحی شده است، اما علی رغم اشاره های مکرر دلسوازن نظام و انقلاب به این امر، ظاهرا همچنان از سوی طیفی از مسئولان این مملکت و حتی بخش هایی از مردم، باور و احساس نشده که می باید در این خصوص با فعالیت های فرهنگی مناسب و قاعده مند و البته بهره گیری صحیح از ظرفیت های داخلی، این امر خطیر به یک باور عمومی و همگانی تبدیل شود، باوری که قطع به یقین قابل اثبات است و با مطالعه سیر پیشرفت و توسعه اقتصادیِ بسیاری از کشور های جهان، باور پذیری آن با سهولت هر چه بیشتری مُیَسَر خواهد شد.

متاسفانه گاهی شاهدیم برخی از اشتباهات و خطا های تحلیلی و محاسباتی، اتخاذ برخی تصمیمات غلط و رفتار ها و رویکرد های ناصحیح به ظهور و بروز خود تحریمی هایی منتهی می شود که آثار و تبعات آن به مراتب زیان بار تر از تحریم های خارجی است.

خنثی سازی و کم اثر ساختن تحریم ها، مستلزم مجموعه ای از اقدامات به هم پیوسته از سوی تمامی مردم، آحاد و گروه های اجتماعی کشور است.

البته طرح این موضوع به معنای نفی نقش تاثیرگذار مسئولان و دستگاه های ذی ربط اقتصادی در دفع آثار زیان بار تحریم ها نیست و به واقع نمی توان صرفا با انداختن توپ مشکلات به زمین مردم و عموم جامعه، در انتظار مرتفع سازی مشکلات کشور نشست.

اما آنچنان که ایفای نقش مسئولان کشور در رفع مشکلات موثر و نافذ است نمی توان از نقش بسیار تعیین کننده مردم در چنین برهه هایی نیز به سادگی گذشت.

تجربه ۸ سال جنگ تحمیلی،  مصداق بارزی از نقش مردم در پیروزی کشور به شمار می رود.

به واقع آنچنان که تدابیر فرماندهان نظامی و در راس آن رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، در پیروزی ایران علیه رژیم بعثی عراق و به تعبیر دقیق تر در مواجهه با ۴۰ کشور جهان موثر بود، این مقاومت، وحدت و همگرایی مردم در مقابله با دشمن تا بُن دندان مسلح نیز بسیار اثرگذار و تعیین کننده بود و در آخر، نتیجه این صبر، استقامت و مقاومت ها به صدور قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل انجامید.

در شرایط فعلی نیز جنگ اقتصادی علیه ایران اسلامی، مستلزم مقاومت فراگیر مردم است، اما متاسفانه در این میان، برخی از همین مردم با سوء استفاده های شخصی، شرایط را برای مقاومت و استقامت سازنده جامعه و مردم، سخت و دشوار می سازند.

باید واقع بین بود و روحیه خود انتقادی را تقویت کرد و با تبیین و واکاوی برخی از رفتار ها و رویکرد های غلط و ناصحیح، از بروز مجدد رفتار های غلط و هزینه ساز برای کشور و منافع ملی، پیشگیری کرد.

هجوم مردم به فروشگاه ها و خرید فراتر از قاعده و غیر طبیعی در طی ماه های گذشته، احتکار و انبارسازی کالا ها و اقلامی که، به تبع در نظام عرضه و تقاضا اختلال ایجاد می کند، نمونه ای از کژ رفتاری هایی است که در ماه های گذشته، بر تشدید تلاطم ها و التهابات بازار تاثیر گذار بود و نمی توان در بررسی ریشه ها و دلایل و عوامل موثر در بروز مشکلات اقتصادی به سادگی از آن عبور کرد.

به واقع، عقل، منطق و علم اقتصادی حکم می کند در شرایط جنگ اقتصادی و فشار های اقتصادی دشمن علیه مردم و جامعه، روحیه تعاون، وحدت و همگرایی بیش از هر زمان دیگری تقویت شود.

میثم عبدالهی، یک از توزیع کنندگان عمده مواد غذایی در غرب استان تهران، در گفت وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، در تشریح نقش مردم در برون رفت از مشکلات در فضای تحریم های اقتصادی اظهار کرد: متاسفانه، از ابتدای امسال شاهد تغییر رفتار هایی ملموس از سوی برخی از صنوف و عموم مردم در صحنه اقتصادی و بازار کشور بودیم و به واقع پیش از آغاز تحریم ها، این رفتار های ناصحیح، فضای بازار را ملتهب کرد.

وی افزود: احتکار برخی صنوف با هدف گران تر فروختن اجناس در آینده، خرید فراتر از قاعده برخی از مردم از ترس گرانی و افزایش احتمالی قیمت ها در آینده، نمونه هایی از رویکرد های غلطی بود که نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه بر دامنه و عمق مشکلات افزود و به واقع بسیاری از احتمالات و گمانه زنی ها در خصوص بروز مشکلات اقتصادی را به یقین تبدیل کرد.

عبدالهی گفت: باید واقع بین بود و این رفتار ها را در قالب سودجویی هایی شخصی و گروهی تبیین و تحلیل کرد، سودجویی هایی که هیچ ارزشی برای منافع ملی و عمومی قائل نیست و هر زمانی که چنین رویکرد هایی نمود کند، قطع به یقین بر بار مشکلات اقتصادی جامعه می افزاید و برنده اصلی این فضا، همان افراد و گروه های معاندی هستند که تنها به نابودی انقلاب، نظام، مردم و کشور می اندیشند و متاسفانه برخی بصورت ناخواسته در راستای این اهداف، در زمین دشمن بازی می کنند.

آنچنان که نقش مردم در مقاومت پذیری اقتصاد و دفع آثار تحریم ها، نافذ است نقش مسئولان و دستگاه های ذی ربط نیز در حصول این امر خطیر، موثر و تعیین کننده محسوب می شود.

اجتناب از تصمیمات خلق الساعه، تسهیل شرایط برای سرمایه گذاری، اصلاح نظام بانکی و ارائه تسهیلات ویژه کم سود در راستای حمایت از تولید داخلی، بهبود فضای کسب و کار، تشدید مقابله به قاچاق، پرهیز از واردات کالا ها و محصولات خارجی که امکان تولید نمونه مشابه آن در داخل کشور وجود دارد، حذف قوانین زائد و تسهیل روند بروکراسی اداری و ... از نمونه مولفه هایی است که تحقق آن با اتخاذ تدابیر هوشمندانه مسئولان و دستگاه های ذی ربط میسر خواهد شد و قطعا مولفه های اشاره شده در کنار رفتار صحیح و اصولی مردم، عبور از مشکلات و نارسایی های اقتصادی در تکانه های اقتصادی را تسهیل و تسریع خواهد ساخت.

چندی پیش، محمد رضا بوترابی، رئیس مجمع واردات در تشریح نقش مخرب خود تحریمی ها در اقتصاد کشور به رسانه ها گفت: خود تحریمی ها بلای جان اقتصاد کشور شده و اقتصاد کشورمان را هم وزن تحریم های خارجی، تحت فشار قرار داده است.

وی در ادامه می افزاید: اقتصاد ایران، ازگرفتاری ها و معضلات ساختاری متعددی رنج می برد و برای رهایی از آن باید اولویت بندی کرد تا توان و انرژی کشور هرز نرود.

بوترابی با اشاره به نقش حائز اهمیت خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت از اقتصاد در رهایی از مشکلات اقتصادی بیان کرد: تقویت بخش خصوصی و ارتقای سطح انسجام این بخش و کاهش تصدی گری و دخالت دولت در اقتصاد، نیازمند فراهم سازی زیر ساخت ها و بستر مقتضی خود است.

وی می افزاید: برآیند بروکراسی مبهم و پیچیده اداری، موازی کاری ها، دوباره کاری ها در دستگاه های دولتی و دستورالعمل ها و بخشنامه های ناگهانی و غافلگیر کننده، عدم همراهی مطلوب، کافی و شایسته نظام بانکی با فعالان اقتصادی و نگاه جزیره ای به اقتصاد از نمونه مشکلاتی است که به تدریج به ایجاد ابر چالش هایی جدی در اقتصاد می انجامد.

چندی پیش، حجت الله عبدالملکی، نظریه پرداز و اقتصاد دان، در گفت و گویی با رسانه ها در تشریح مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: بسیاری از معضلات اقتصادی جامعه، ساختاری است و می باید با تعریف و طراحی برنامه ریزی های بلند مدت، میان مدت و البته برخی تدابیر کوتاه مدت، در جهت حل و فصل آن تلاش فزاینده تری لحاظ شود.

وی می افزاید: اینکه با اندکی نوسان در نرخ دلار، اقتصاد کشور به هم می ریزد، ریشه در این واقعیت تلخ دارد که متاسفانه اقتصاد کشور به شدت دلاریزه است و به واقع اقتصاد ایران آمریکایی است و باید اذعان کرد که در عرصه اقتصادی آنچنان که باید انقلاب نکردیم.

عبدالملکی در ادامه بیان می کند:اکثر اقتصاد دان ها و اساتید کشورمان (در دوران پیش از انقلاب) در حوزه اقتصادی فارغ التحصیل آمریکا و یا طرفدار اقتصاد نئوکلاسیک آمریکایی بودند و همین مساله باعث شده اقتصاد کشور به شدت به دلار آمریکا وابسته شود.

وی معتقد است: باید به نحوی برنامه ریزی و سیاستگذاری شود که دلار تعیین کننده اقتصاد ما نباشد تا با بالا رفتن نرخ دلار، تمامی ارکان بازار کشور متزلزل شود.

به زعم عبدالملکی بسیاری از تحریم ها بطور مستقیم نقش چندانی در ایجاد اختلال در نظام اقتصاد کشور ندارد، بلکه ریشه عمده مشکلات مذکور را می باید در تبعات و پیامد های روانی ناشی از فضای تحریم ها جستجو کرد.

امید آن می رود با همگرایی و هم افزایی هر چه بیشتر مردم و مسئولان و لحاظ اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور بر مقاومت پذیری اقتصاد ایران در برابر تحریم ها افزوده شود، تحریم هایی که به زعم بسیاری از کارشناسان، نقش چندانی در مشکلات اقتصادی جامعه ندارد و به واقع ریشه اصلی نارسایی های اقتصادی به مشکلات داخلی عرصه اقتصادی کشور گِرِه خورده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما