شناسهٔ خبر: 31185219 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

 ساخت نانوحامل با استفاده از ويروس‌هاي بي‌خطر

پژوهشگران با استفاده از ويروس‌هاي غيربيماري‌زا، نانوذراتي ساختند که قابليت حمل دارو دارد. اين نانوذرات غيرسمي و زيست‌سازگار هستند.

ويروس‌ها، عامل بسياري از بيماري‌ها از جمله آنفولانزا و ايدز هستند اما همه گونه‌هاي ويروسي، بيماري‌زا نبوده و برخي از آنها مي‌توانند براي ساخت دارو مورد استفاده قرار گيرند. يافته‌هاي اخير محققان نشان مي‌دهد که ويروس‌ها را مي‌توان به‌عنوان حامل استفاده کرد. به گزارش آفرينش از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو،محققان مؤسسه علم و فناوري هند در بنگولار و دانشگاه سري‌ونکاتسوارا نانوذراتي ساختند که قادر به رهايش دارو در سلول‌هاي پستانداران است. آنها از نوعي ويروس موسوم به ويروس موزائيک سسبانيا براي اين کار استفاده کردند.

ويروس‌ها داراي پوششي از جنس پروتئين هستند که به آن کپسيد گفته مي‌شود که درون اين کپسيد اطلاعات ژنتيکي ويروس نهفته است. به دليل ابعاد کوچک ويروس، مي‌توان آنها را به‌عنوان نانوذرات به کار گرفت تا ترکيبات دارويي را با خود حمل کنند.

در مقاله‌اي که محققان در نشريه Archives of Virology به چاپ رساندند، نشان‌ دادند که مي‌توان از برچسب‌هاي فلوئورسانس براي نشان‌دار کردن ويروس موزائيک سسبانيا استفاده کرد که با اين کار امکان تصويربرداري از ويروس فراهم مي‌شود.

تحقيقات پيشين نشان داده بود ويروس سسبانيا که روي درخت هامينگبرد تأثير مي‌گذارد، گزينه مناسبي براي ساخت نانوذرات است چرا که نسبت به افزودن اسيدهاي آمينه مقاوم است. اسيدهاي آمينه معمولاً در بسياري از داروها و رنگ‌ها وجود دارد.

در اين پروژه محققان با استفاده از اين ويروس موفق به ساخت نانوذرات ويروسي شدند که قابليت شناسايي سايت هدف را از طريق کپسيد خود دارد. اين کپسيد قابل اصلاح است به‌طوري که با تغيير ساختار شيميايي کپسيد مي‌توان آن را به‌گونه‌اي طراحي کرد که به مولکول از پيش تعيين‌شده متصل شود.

اين گروه موفق به اتصال رنگ فلوئورسانس الکس فلور به ساختار خارجي کپسيد شده و همچنين رنگ سيانين 5.5 را به سطح داخلي کپسيد متصل کردند. اين نانوذرات روي سلول‌ها مورد آزمايش قرار گرفتند و محققان نشان دادند که ويروس‌ها غيرسمي و زيست‌سازگار بوده و مي‌توانند در مقياس‌ صنعتي نيز توليد شوند. محققان معتقدند که در آينده مي‌توان اين نانوذرات را به‌گونه‌اي اصلاح کرد که بتوان براي شناسايي و درمان در سلول‌هاي انساني استفاده شوند.

نظر شما