شناسهٔ خبر: 31185149 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

بیش از ۹۷ درصد مدیران، امین بیت المال هستند

صاحب‌خبر -
بیرجند: رئیس دیوان محاسبات گفت: طبق بررسی‌ها، بیش از ۹۷ درصد مدیران کشور حتی آنهایی که پرونده در دیوان محاسبات دارند، با شرف، پاکدست، متدین و امین بیت المال هستند. ‏

عادل آذر در نشست شورای اداری خراسان جنوبی اظهار داشت: بررسی پرونده‌های مدیران در ۱۵ سال گذشته حتی شامل موضوع حقوق‌های نجومی، نشان می‌دهد اغلب این پرونده‌هایی که به عنوان انحراف تشکیل شده، مربوط به برداشت‌های متفاوت از قانون است.

وی با بیان اینکه ابهام و پیچیدگی در قوانین کشور زیاد است افزود: این قبیل تخلفات غیر از جرم است و فقط ۲ یا ۳ درصد از پرونده‌های مدیران در دیوان محاسبات تصرف در بیت‌المال و سوء استفاده‌های عمدی بوده است که جرم تلقی می‌شود.

رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه این مسائل باید برای مردم بازگو شود ادامه داد: اینکه مدیری بودجه آب را برای راه هزینه کرده است، گرچه از نظر قانون تخلف محسوب می‌شود، ولی تصرف در بیت المال به نفع شخصی نبوده است.

وی یکی از مصداق‌های تخلفات در دستگاه‌های اجرایی را نداشتن تمرکز حساب در بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: وقتی ما در صحن علنی مجلس عنوان می‌کنیم ۱۶ هزار میلیارد تومان شرکت ملی نفت به حساب متمرکز بانک مرکزی نرفته است، معنی آن نیست که این پول خورده شده بلکه این پول در پالایشگاه یا دستگاه دولتی است.‏

آذر ادامه داد: باور داریم که بیت المال فقط پول، بودجه، میز و صندلی، ساختمان، هواپیما، راه، ارز و دلار نیست، بلکه بخش اعظم بیت المال سرمایه‌های انسانی کشور است که باید از آن محافظت کرد.

وی مدیران دستگاه‌های اجرایی را همان سرمایه‌های انسانی دانست که بودجه در دست شان است و گفت: باید از این سرمایه‌ها پاسداری شود، تا از مسیر قانون منحرف نشوند. ‏رئیس دیوان محاسبات افزود:طرح «بینا» برای مدیران، تصمیم گیران امور مالی و ذی‌حسبان در نظر گرفته شده است تا حقوق مالیه آموزش داده شود.

این طرح ۲ هفته دیگر در خراسان جنوبی نیز اجرا خواهد شد که انتظار می‌رود مدیران استانی به صورت جدی در آن شرکت کنند.

همچنین سامانه اموال دولتی نیز فعال شده است و باید دستگاه‌های اجرایی ورود به این سامانه را جدی بگیرند.

رئیس دیوان محاسبات افزود: به طور قطع اموال دولتی بی نام و نشان در هر استان وجود دارد که باید شناسایی و ثبت شود.

نظر شما