شناسهٔ خبر: 31183986 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

دیدار شهردار تهران با علما و مراجع تقلید

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، پیروز حناچی پنج‌شنبه صبح به قم سفر کرد تا ضمن زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) و اقامه نماز ظهر در این مکان مقدس، در محضر چند تن از مراجع تقلید حاضر شود و ضمن ارائه گزارشی از وضعیت پایتخت، درباره دغدغه‌های تهران از ایشان کسب‌نظر کند.
 
حناچی در این دیدارها که به‌صورت جداگانه انجام پذیرفت، برای آیات عظام صافی‌گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، سبحانی، صانعی، بیات زنجانی و آیت‌الله شهرستانی نماینده بیت آیت‌الله‌العظمی سیستانی، گزیده‌ای از اقدامات و برنامه‌های شهرداری تهران را شرح داد.

وی گفت: یکی از اقدامات ما مربوط به میادین میوه‌وتره‌بار است که در آن‌ها -که به تعداد حدوداً ٢۴٠ واحد رسیده‌اند- اقلام را با تخفیف‌های ٣٠٪ تا ۴٠٪ و حتی بیشتر به مردم ارائه می‌دهیم، و گزارش این میادین را در هیئت‌دولت نیز به سمع رئیس محترم جمهور رساندیم که با استقبال و خرسندی بسیار ایشان مواجه شد.

شهردار تهران تأکید کرد این اقدامات برای نوروز نیز در دستورکار قرار دارد تا شهروندان تهرانی از خدمات و امکانات شهرداری حداکثر استفاده را ببرند.

حناچی افزود: در حوزه اجتماعی نیز اقداماتی انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال با گسترش گرم‌خانه‌ها امیدواریم دیگر کسی شب‌های سرد را در خیابان سپری نکند. مورد دیگر در حوزه اجتماعی این است که امسال هم جشن انقلاب داشتیم و هم عزاداری برای ایام فاطمیه، اما همکارانمان در شهرداری با تمام وجود تلاش کردند تا این دو رخداد به بهترین شکل برگزار شود.

او در ادامه سخنانش نظام مالی شهرداری را «درآمد-هزینه‌ای» خواند و توضیح داد: شهرداری‌های کشور از دولت کمک خاصی نمی‌گیرند و باید بیشتر روی درآمد خود حساب کنند، این در حالی است که در شرایط اقتصادی حال‌حاضر کسب درآمد برای مدیریت شهر کار بسیار سختی است؛ با این وجود تلاش می‌کنیم تا دست‌کم شرایط را برای مردم سخت‌تر نکنیم.

شهردار تهران توضیحاتی درباره برنامه توسعه حمل و نقل عمومی از طریق کاهش هدوی قطارها و افزایش ٢هزار واگن به ناوگان ریل ارائه داد و خبر خوش بهبود ٢٠درصدی وضعیت هوا نسبت به سال گذشته را نیز به اطلاع مراجع رساند.

او یکی از برنامه‌های مهم نظام مدیریت شهری پایتخت در حوزه فرهنگی را تجهیز و توانمندسازی مساجد و سرای محلات برای برگزاری دوره‌های قرآنی عنوان و تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که تهران از آن رنج می‌برد عدم توازن تعداد مساجد در مناطق و محلات مختلف است، به این شکل که به‌عنوان مثال در منطقه١٢ نزدیک به ٢۵٠ مسجد وجود دارد اما در منطقه٢٢ کسر بسیار کوچکی از این تعداد مسجد داریم؛ برنامه داریم این عدم توازن را در حد توانمان رفع و مساجد را تبدیل به محور محلات کنیم.

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در مدتی که پذیرای شهردار تهران بود، از گزارش او درباره رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم، برگزاری مراسم ایام فاطمیه (سلام‌الله‌علیها) و دهه‌فجر، و همین‌طور وضعیت توسعه فرهنگ دینی و مساجد ابراز خرسندی کرد و این اقدامات را روحیه‌بخش خواند و تأکید کرد: برنامه‌ها و اقدامات خوب شهرداری تهران باید اعلام عمومی شود. این اعلام کمک می‌کند که بتوانید کارهای بزرگ‌تر انجام دهید و باعث خیر برای مردم و کشور شوید.

این مرجع تقلید افزود: شهرداری از مهم‌ترین نهادهای کشور است و همه باید توجه داشته باشند که وظیفه اصلی مسئولان در این وضعیت اقتصادی، تسهیل شرایط زندگی برای مردم است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بهتر است برنامه‌های مساجد و کتابخانه‌های عمومی گسترش پیدا کند، چرا که در رشد فرهنگ دینی و علمی جوانان بسیار مؤثر است.

پیروز حناچی در ادامه به دفتر آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی رفت و این مرجع تقلید با اشاره به تأکید بر اهمیت مردم در آموزه‌های اسلامی گفت: مردم در درگاه خدا و در یک نظام مردم‌سالار بسیار اهمیت دارند. تأکید حضرت امیر (ع) به مالک‌اشتر در این مورد این است که دلت را سرشار از محبت و عنایت به مردم کن و مردم را دوست داشته باش؛ یکی از ارزش‌های مهم اسلامی دوست داشتن مردم و مسلمین است.

ایشان افزود: مدیر جامعه اسلامی باید با اخلاص در خدمت مردم باشد و قدر فرصت مسؤولیت را بداند، نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر منشور حکومت‌داری بوده و نظام اسلامی باید بر مبنای آن گام بردارد. یکی از برنامه‌های امیرمؤمنان ارتباط نزدیک با مردم و رسیدگی به مشکلات ایشان بود، مسؤولان باید شخصاً به میان مردم بروند و با اخلاق و نرمش به مشکلاتشان رسیدگی کنند.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نیز که در مؤسسه‌اش میزبان شهردار تهران شد، گفت: پیش از این فکر می‌کردند شهرداری این است که تنها به جسم و ظاهر شهر و مردم کار داشته باشد اما دریافتند که ماجرا فقط این نیست.

این مرجع تقلید با اشاره استقبال مردم از راهپیمایی ٢٢بهمن نیز عنوان کرد: طبق قرائن و شواهد مردم نسبت به سالیان قبل حضور گسترده‌تری داشتند؛ در چنین شرایطی باید دستگاه‌ها و مسؤولان بیش از پیش در جهت حل مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی مردم بکوشند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانش گفت: کتابخانه‌های عمومی نیز به اندازه مساجد حائز اهمیت هستند و یکی دیگر از مشکلات ما کم بودن زمان مطالعه میان مردم است. البته به نظر می‌آید متأسفانه گرانی اخیر کاغذ نیز تأثیرات مخربی بر موضوع فرهنگ خواهد گذاشت.

دفتر آیت‌الله‌العظمی صانعی مقصد بعدی شهردار تهران بود. این مرجع تقلید در دیدار با شهردار تهران بر ضرورت تلاش برای بهبود وضعیت محیط‌زیست در تهران تأکید کرد و گفت:

هوای تهران از آن همه مردم است و هیچ‌کس حق ندارد در راستای منافع خودش به هوایی که مال مردم است ضرر برساند.

آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی در دیدار با حناچی ضمن بااهمیت خواندن مشکلات مستضعفین پایتخت، کسب رضایت مردم توسط شهرداری را کار بسیار بزرگی دانست و تصریح کرد: اداره کردن شهری مثل تهران کم از اداره کردن یک کشور ندارد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش گفت: حتی قبولاندن این واقعیت به مردم که شهرداری در حد توان تلاشش را کرده، کار بسیار بزرگ و سختی است.

آیت‌الله‌العظمی سبحانی نیز موضوع آسیب‌های اجتماعی و تکدی‌گران را یکی از معضلات اصلی پایتخت دانست و ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه شهردار تهران، گفت: در بحث ساخت‌سازها لازم است برخی حقوق حفظ شود، به‌عنوان مثال کوشش کنید تا همسایه‌ها در خیابان‌کشی یا تجدیدبنا اذیت نشوند. مواردی از این قبیل پیش می‌آید که یک برج بلند کنار یک ساختمان معمولی ساخته می‌شود و بناهای اطراف برج، خالی از ارزش می‌شوند.

ایشان مدیریت یک شهر بزرگ با جمعیت انبوهی از گونه‌ها و اقشار مختلف را کار بسیار سختی خواند.

شهردار تهران و تیم همراهش نماز جماعت مغرب‌وعشاء را به امامت آیت‌الله‌العظمی سبحانی اقامه کردند و از آن‌جا راهی دفتر آیت‌الله بیات‌زنجانی شدند.

آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی نیز ضمن ابراز خرسندی از انتخاب یک فرد متخصص در حوزه شهری به‌عنوان شهردار و تقدیر از اقدامات شهرداری تهران در آماده‌سازی پایتخت و برپایی جشن چهل سالگی انقلاب، تصریح کرد: مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور و استقبال خود را به‌خوبی نشان دادند و این خوشحال‌کننده بود، چرا که ما همگی دلسوز انقلابیم و قلبمان برای آن می‌تپد.

حناچی در پایان این سفر یک‌روزه در مؤسسه آیت‌الله شهرستانی نیز حاضر شد و پس از بازدید از موزه این مؤسسه، او را در جریان اقدامات و برنامه‌های نظام مدیریت شهری در پایتخت قرار داد و از فعالیت‌های این روحانی در فرهنگ‌سازی تقدیر کرد.

آیت‌الله شهرستانی در این دیدار به اهمیت حقوق مردم در مدیریت شهری و تبیین نقطه‌نظرات آیت‌الله‌العظمی سیستانی در این خصوص پرداخت.

محمدرضا جوادی یگانه معاون امور فرهنگی و اجتماعی، پوریا سوری سرپرست مرکز ارتباطات شهرداری و حجت‌الاسلام صادق‌زاده رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نیز حناچی را در این سفر همراهی کردند.
 
منبع: مهر

برچسب‌ها:

نظر شما