شناسهٔ خبر: 31183974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خطیب نماز جمعه تهران:

بیانیه گام دوم انقلاب دستور «اقدام ملی» شود

حجت الاسلام علی اکبری گفت: مسئولان، خطوط اصلی بیانیه گام دوم انقلاب را در برنامه ریزی‌ها، سیاست گذاری‌ها به عنوان دستور اقدام ملی قرار دهند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان ، حجت الاسلام «محمدجواد حاج علی اکبری» در خطبه دوم نمازجمعه تهران گفت: در آستانه چله دوم انقلاب بزرگ اسلامی خداوند متعال و مهربان هدیه دیگری به ملت ما داد؛ هدیه‌ای بسیار بزرگ و دوست داشتنی که امیدوارم خدای متعال توفیق قدرشناسی از آن را به ملت کرامت کند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: رهبر حکیم و عالیقدرمان، پاسخ به این پرسش را که در ادامه راه چگونه می‌توانیم شکرگزار نعمت انقلاب بزرگ اسلامی باشیم در قالب بیانیه‌ای به عنوان گام دوم انقلاب اسلامی به ملت شریف، عزیز و باوفای ما هدیه دادند.

امام جمعه موقت تهران، صادرکننده بیانیه را رهبری الهی، نورانی، عارف، باصفا، شجاع، ولی فقیه زمان، دارای تجربه عالی مدیریت ولایی، حکیم، ژرف نگر، مصلح، مجاهد کارکشته پیر با بیش از ۵۵ سال سابقه مجاهدت؛ در اوج فرزانگی و فرهیختگی با اشراف تاریخی؛ باشناخت از جهان معاصر و تاریخ ملت ها؛ سرشار از مهربانی و احساس پدری و بهره‌مند از قلم استوار توصیف کرد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: صادرکننده این بیانیه چنین فردی است که آرزو‌های بزرگ ملت عزیز ما و آرزو‌های ولایت الهی و آرمان‌ها را در مسیر طی شده، شرایط کنونی و مسیر پیش رو را در "نقشه راه"ی روشن خلاصه کرده و در اختیار ملت عزیز و عالیقدر قرار داده است.

وی افزود: در شرایطی که ملت ما از دستاورد‌های عظیم انقلاب اسلامی و به تعبیر زیبای معظم له از "خون آوردها" بهره وافر دارد، چالش ها، بحران ها، آسیب‌ها و غفلت‌هایی را پشت سرگذاشته و پیروزی‌های فراوانی را هم به دست آورده است آماده انتقال میراث عظیم انقلاب اسلامی در نقطه آغاز شکوفایی و درخشش در ۴۰ سال نخست؛ به نسل جوان جدید باطراوت از راه رسیده است که در آستانه قرن پانزدهم به لطف پروردگار متعال در طلوع و استقرار تمدن نوین اسلامی به دست باکفایت ملت عزیز و شریف ایران خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری گفت: در این بیانیه رهبر عزیزمان؛ امید واقع بینانه و خوشبینی مومنانه را به عنوان رکن و روح اصلی که برخاسته از خودآگاهی، خودباوری، ایمان به خدای متعال، شناخت سنت‌های الهی و تجربه شگرف انقلاب اسلامی است مدنظر قرار دادند شرایطی درست در نقطه مقابل تحقیر تاریخی و ملی که ملت ایران بر اثر حاکمیت مستکبران و دستگاه ستمشاهی به آن مبتلا شده بود؛ تحقیری که سال‌ها بر او تحمیل کرده بودند که "نمی شود" و "نمی توانیم"، اما روح خودباوری به ملت بازگشت و در این پیام و بیانیه نورانی، اینگونه خلاصه شد که "توانستیم"، "می شود" و "خواهیم توانست".

خطیب نماز جمعه تهران: از یکسو عقلانیت و ژرف‌نگری بر این پیام حاکم است و مستند به تجربه‌های روشن تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر بیانیه و منشور جامع کم نظیری تلقی می‌شود.

وی این پیام نورانی را دارای ابعاد بسیار جالب و قابل توجهی دانست و افزود: از یکسو عقلانیت، حکمت و ژرف‌نگری بر این پیام حاکم است و پیامی بسیار پخته، نغز، مستدل، منطقی، مستند به سنت‌های الهی و مستند به تجربه‌های روشن تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر بیانیه و منشور جامع کم نظیری تلقی می‌شود.

خطیب نمازجمعه تهران این بیانیه را دارای ابعاد فقاهتی و الهی، تمدنی و تاریخی، جامعه شناختی، تربیتی، آسیب شناسانه و جهادی و حماسی برشمرد که این جامعیت در این منشور با طراوت و استوار قابل مشاهده است.

حجت الاسلام  حاج علی اکبری، زیبایی و روایی بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب را فوق العاده و مملو از آرایه‌های هنری و بدور از تکلف دانست که زیباترین واژه‌های خوش ساخت، ترکیب‌های بدیع، استعاره‌های استادانه، متنی متین، عمیق، روان و دلنشین در آن به کار رفته و به عنوان نقشه راه در دسترس ملت ایران به ویژه جوانان قرار گرفته است.

وی ویژگی دیگر این بیانیه نورانی را روایت متفاوت، خلاقانه، نوآورانه، هنرمندانه و بدیع از انقلاب کبیر اسلامی برشمرد و افزود: خدا شاهد است که تبیین فوق العاده، دلبرانه و افتخارآمیز و در عین حال عمیق و ژرفی که در این بیانیه درباره انقلاب اسلامی انجام شده روایتی روزآمد، پیش برنده، فعال، مستند، باورپذیر، کاملا واقع بینانه و منصفانه در اختیار ملت و به ویژه جوانان قرار داده است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری این بیانیه را در عین حال آرمان گرا، افق گشا و مسئولیت آفرین دانست که سرشار از آرمان خواهی، امید و طراوت است و تکلیف را روشن می‌کند.

وی نکته بسیار بدیع و زیبای نهفته در این بیانیه را مسئله انتقال هوشمندانه میراث عظیم انقلاب اسلامی به نسل از راه رسیده دانست و گفت: این نقطه چالش همه انقلاب هاست که اگر ملتی بتواند میراثش را به شایستگی از نسل انقلاب کننده و موسس به نسل ادامه دهنده بسپارد به نتایج عالی دست می‌یابد که این از ویژگی‌ها و مزیت‌های دیگر این بیانیه نورانی است.

خطیب نماز جمعه تهران: این بیانیه انعطاف انقلابی را به عنوان روش نقد و بررسی دشواری‌ها قرار می‌دهد و فاصله گرفتن از حقیقت انقلاب و مدیریت انقلابی را علت چالش‌های پشت سر گذاشته شده می‌داند.

امام جمعه موقت تهران صداقت و صراحت انقلابی را از دیگر ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و افزود: این بیانیه کاستی‌ها و نقص‌ها را متواضعانه و صادقانه می‌پذیرد و انعطاف انقلابی را به عنوان روش نقد و بررسی دشواری‌ها و آسیب‌ها پیش رو قرار می‌دهد؛ فاصله گرفتن از روح و حقیقت انقلاب و عمل و مدیریت انقلابی را علت چالش‌ها و غفلت‌های پشت سر گذاشته شده می‌داند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: شما در این بیانیه انصاف، صداقت و صراحت را مشاهده می‌کنید و در عین حال بیانیه بسیار باصلابت، استوار، محکم و عزیزانه نگاشته شده که سراسر آن سرشار از روح صلابت انقلابی؛ ​حاکی از ایستادگی و مقاومت در مسیر طی شده و نسخه نجابت، رهایی و رفتن به سوی قله‌ها برای آینده ترسیم شده که در آن بر صبر و حفظ هویت انقلابی، عدالت ورزی و فسادستیزی در درون و در عین حال بر عزت، حکمت و مصلحت در برابر دیگران تاکید شده است.

به گزارش رسانه ملی ، وی پیام روشن این بیانیه را این محور دانست که انقلابی‌تر بمانیم و بیشتر پیشرفت کنیم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری این بیانیه نورانی را وظیفه ساز و مسئولیت آفرین دانست که رهبر عزیز و عالیقدرمان در هفت توصیه ماموریتی، رسالت امت را در ادامه راه مبتنی بر امید واقع بینانه ترسیم کرده اند.

وی، هفت محور بیانیه گام دوم انقلاب را شامل علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد مقاومتی، استقلال و آزادی، عدالت و مبارزه با فساد، عزت ملی و سبک زندگی برشمرد که به زیبایی ترسیم شده و در دسترس همگان قرار گرفته است.

خطیب نمازجمعه تهران این بیانیه را شامل ۶ هزار و ۱۰۰ واژه با پرداختی فوق العاده دانست که در تمام متنش عاطفه و محبت موج می‌زند و تعابیر بسیار شیرین آن حکایت از عواطف سرشار امام و، ولی امر به عموم ملت به ویژه جوانان دارد.

خطیب نماز جمعه تهران: دشمنان یکی از مخاطبان این بیانیه هستند که ببینند، رهبر عزیز به همراهی ملت نقشه چهل سال آینده را ترسیم می‌کنند و حکایت تمدن نوین اسلامی را به رخ آنان می‌کشند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، مخاطب این بیانیه را همه دانست و تصریح کرد: اولا دشمنان مخاطب آن هستند که به کوری چشمشان ببینند در زمانی که درباره فروپاشی انقلاب و امثال آن صحبت می‌کنند رهبر عزیز به همراهی ملت باصفای ما نقشه چهل سال آینده را ترسیم می‌کنند و حکایت تمدن نوین اسلامی را به رخ آنان می‌کشند.

وی صدور این بیانیه را دارای پیامی روشن دانست و گفت: به ویژه در این ۲۲ بهمن که فتح بزرگی برای ملت و شکست و رسوایی جدیدی برای استکبار جهانی بود؛ حالا آنان در سیرک مسخره ورشو بنشینند و با یکدیگر بگویند و بشنوند، اما ملت ما درحال طراحی آینده پرافتخار خود به سوی قله‌های افتخار است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: این بیانیه دوستان ملت ایران را نیز کاملا به نقشه راه سعادت و خوشبختی تجهیز و عموم ملت ایران را به ادامه مسیر، طبق نقشه راه روشن دعوت می‌کند که با دشمن شناسی، نشاط و امید، اراده، همت بلند و البته با انتخاب‌های آگاهانه ادامه مسیر را هموارتر کنند.

وی همچنین مسئولان و مدیران کشور را مخاطبان ویژه بیانیه گام دوم انقلاب دانست و تاکید کرد: مدیران نسل کنونی باید حلقه مدیریتی را برای حضور جوان مومن، آگاه و انقلابی باز کنند؛ به نصاب مدیریت جهادی و انقلابی برگردند و خود را به آن تراز در پاک دستی، ساده زیستی، عدالت خواهی، فسادستیزی و زیست مردمی برسانند و با پذیرش متواضعانه خطاهایشان عذرخواهی کنند چنانکه در این بیانیه مسیر به خوبی به آنان نشان داده شده است.

امام جمعه موقت تهران، جوانان عزیز، رشید و شایسته ایران را مخاطب خاص و ویژه بیانیه رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: جوانان؛ سازندگان چله دوم انقلاب و صاحبان و آفرینندگان تمدن نوین اسلامی در قرن پانزدهم هستند و رهبر خردمند، جوان شناس، جوان باور و جوان یاور شدیدا به جوانان و جامعه دلبسته است؛ مربی عالیقدری که جوانان را خوب می‌شناسد و از آفاق ذهن، روحیه، آرمان خواهی و دلشوره‌های آنان باخبر است و بهتر از هر کسی رویش‌های عظیم و فتح الفتوح شگفت انقلاب اسلامی را در تربیت نسل جوان متفاوت می‌شناسد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: آقای عزیز ما فرموده اند "من با هزاران نفر از این جوانان در کشور آشنا هستم و ظرفیت‌های عظیمی را که خداوند متعال به ملت ایران در این بخش کرامت کرده است می‌شناسم"؛ این سرمایه بزرگی که اکنون خوشبختانه در ساختار جمعیتی ما هست و ۳۶ میلیون جمعیت کشور در آستانه چهل سالگی قرار دارند و به کوری چشم دشمنانی که گرفتار پیری جمعیت هستند جامعه‌ای جوان و بانشاط را به رخ آنان می‌کشد.

وی افزود: آقای عزیز ما روی سخن را با جوانانی قرار می‌دهند که اتفاقا دشمن نیز به استحاله هویتی همین نسل دلبسته است.

خطیب نماز جمعه تهران: جوانان به میدان بیایند و نگذارند این بیانیه منزوی، مسکوت و دست کم گرفته شود و قدرشناسانه وارد میدان شوند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری جوانان را مسئول تحقق آرمان‌های انقلاب و تکمیل کننده حلقه‌های افتخار ملت عزیزمان دانست و ابرازامیدواری کرد: خود جوانان به میدان بیایند و نگذارند این بیانیه منزوی، مسکوت و دست کم گرفته شود و قدرشناسانه و جوانانه وارد میدان شوند.

وی تاکید کرد: هنرمندان، رسانه‌ای ها، فرهیختگان و نخبگان جوان همه به میدان بیایند و با تعریف مسئولیت و انتخاب نقشه راه، خودشان استنباط و اجتهاد کنند و البته از تجربه نسل اول و دوم انقلاب بهره‌مند شوند.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: البته این تازه آغاز این مساله است و در خطبه‌های دیگر نمازجمعه از این بیانیه نخواهیم گذشت و باید به بخش بخش آن بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ابرازامیدواری کرد: نهاد‌ها و حوزه‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش، جوامع دانش آموزی و دانشجویی به میدان بیایند و کاری کارستان در این زمینه انجام دهند.

وی همچنین به ائمه جمعه کشور توصیه کرد: با مطالعه، پژوهش، برداشت و فراخوان در این زمینه به فعالیت و روشنگری بپردازند.

حجت الاسلام علی اکبری همچنین در بخش پایانی خطبه‌های دوم نمازجمعه تهران به نمایندگی از ملت رشید، عزیز و شهیدپرور ایران از همه عزیزانی که در اقصی نقاط عالم در فجر چهلم انقلاب در همایش عظیم شکر و جشن پیروزی، ملت ما را همراهی کردند قدردانی کرد و گفت: آنان امتداد جهانی این انقلاب بزرگ را به رخ مستکبران کشیده اند.

وی همچنین با ایراد جملاتی به زبان عربی خطاب به دبیر کل حزب الله لبنان اظهارداشت: مخصوصا از سید مقاومت که به شایستگی به میدان آمد از طرف ملت عزیز ایران تشکر ویژه می‌کنم.

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه نخست نماز با اشاره به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امروز ما بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ​ملتی هستیم که آن نعمت بزرگ شامل حال ما شد و باید خداوند متعال را سپاسگزاری کنیم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: ملت عزیز ما حق تقوا را در شکر نعمت ولایت الهی به جا آورد.

وی با بیان اینکه ملت ایران یک ملت قدرشناس و شاکر است گفت: با افتخار می‌گویم ملت عزیز ما یک ملت شکور است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: برای کسی که به یوم الله یعنی به آزادی و ولایت الهی رسید برای چنین ملتی دو جلوه اصلی تقواست که به منزله دو بال باید با آن به سوی قله‌های شرف و کرامت پرواز کند که یکی صبر و دیگری شکر است.

وی با بیان اینکه صبر و شکر دو رکن اصلی شکل گیری یک امت برگزیده و مفتخر به ولایت الهی است گفت: صبر، ملت انقلاب کرده و به ولایت الهی رسیده را در برابر آفت ها، بحران‌ها و چالش‌ها حفظ می‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: شکر نیز ظرفیت‌های یک ملت را شکوفا می‌کند و آن‌ها را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار می‌دهد. راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال یک طوفان خشم و سیلی به یاد ماندنی بر چهره سیاه شیاطین و دشمنان ملت ایران بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از رسانه ملی، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری افزود:۲۲ بهمن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در میان همایش‌های شاکرانه ملت ایران جلوه بدیعی داشت.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: در این چهلمین سال در میان نبرد سنگین رسانه‌ای و در معرض انواع توطئه‌ها و چالش‌ها و نیز در شرایط دشوار دشمنی‌ها و تحریم‌ها و همچنین شرایط سخت اقتصادی و در شرایط خاص آب و هوایی ملت ما یک حماسه فاطمی را آفرید.

وی با بیان این که امسال ۲۲ بهمن بی نظیری را شاهد بودیم گفت: این را همه اعتراف کردند و شمارندگان جمعیت‌های ما در داخل و خارج بر کیفیت و کمیت این حضور سرافرازانه اذعان داشتند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در این مراسم همه ملت از همه اقوام، اصناف، سلیقه‌ها و نسل‌ها آمدند افزود: ملت ایران به هر شکل ممکن و با شوق و طراوت و امید آمده بودند و بویژه حضور نسل جوان شگفتی ساز بود.

وی ۲۲ بهمن امسال را یک سجده شکر ملی به ساحت مقدس ربوبی از سوی ملت آگاه، صبور، خوش فکر و با وفا خواند و افزود: همچنین عرض ادبی به ساحت قدس، ولی الله اعظم (عج) بعنوان کارگردان اصلی صحنه انقلاب ما و صاحب اصلی این کشور بود.

خطیب جمعه تهران راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را یک خداقوت عاشقانه به رهبر حکیم و عالیقدر انقلاب دانست و گفت: این راهپیمایی همچنین یک دست مریزاد هوشیارانه به خادمان صادق ملت یک بوسه عارفانه بر پیشانی شهدا و خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران و همچنین یک لبخند مهر به مستضعفان عالم بود.

وی تصریح کرد: راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال یک تحقیر تاریخی برای دشمنان و نیز یک هشدار جانانه برای خائنان، کم گذاران، نفوذی‌ها و ناراضی تراش‌ها بود.

خطیب جمعه تهران راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را حماسه‌ای بزرگ توصیف کرد و افزود: امیدواریم خداوند ملت عزیز ما را به خاطر این صبوری و شکر و به علت این وفا و صفا در زمره یاران امام عصر قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به شهادت تعدادی از سپاهیان در حمله تروریستی خاش گفت: خداوند تعالی شهدای عزیزی را که سبزپوشان امنیت آفرین ملت و پاسداران رشید، شجاع و دلاوری که تامین کنندگان امنیت کشور امام عصر هستند و در ماجرای زاهدان به شهادت رسیدند، در عالی‌ترین درجات قرار دهد و با سالار شهیدان محشور کند.

وی افزود: امیدواریم خداوند جنایتکاران را رسوا و آن‌ها را به قهر و انتقام الهی مبتلا کند.

خطیب جمعه تهران با بیان این که تقوا برای یک ملت و جامعه مومن و انقلابی دارای جلوه‌های گوناگونی است افزود: وقتی یک ملت بزرگ به لطف خداوند از نعمتی عظیم بهره مند می‌شود، تقوا و ایمان آن‌ها حکم می‌کند که شکری بزرگ به ساحت ربوبی تقدیم کنند.

وی گفت: از ملتی که از چنگال فرعونیان نجات می‌یابد، از حاکمیت ستمگران آزاد می‌شود و از ملتی که طعم آزادی و استقلال را می‌چشد و نیز از ملتی که در پرتو استقرار ولایت الهی به بسیاری از آرزو‌های خود می‌رسد و در مسیر فتح قله‌های بزرگ قرار می‌گیرد به مناسبت تقوای جمعی، انتظار یک شکر بزرگ جمعی می‌رود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود:در قرآن کریم آمده است که اگر اهالی شهر‌ها و ملت‌ها تقوا پیشه کنند، ایمان بیاورند و ایمانشان را در صحنه زندگی متجلی کنند، ما برکات خود را از آسمان و زمین بر آن‌ها نازل می‌کنیم.

وی نزول این برکات را حاصل ایمان و تقوا خواند و افزود: اهل یک سرزمین وقتی در معرض بزرگترین نعمت الهی قرار می‌گیرند به بزرگ‌ترین وظیفه تقوایی دعوت می‌شوند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به سوره مبارکه ابراهیم (ع) در خصوص رهایی یک ملت از چنگال فرعونیان تبهکار گفت: در این سوره سخن از رهایی یک ملت از بند ظلمات به سوی نور است و با حضور، ولی خدا و پیامبر خدا این اتفاق بزرگ می‌افتد.

وی افزود: این سوره بیان می‌دارد که مردم از ظلمات طاغوت به نور ولایت الهی خارج می‌شوند و یک نجات بزرگ اتفاق می‌افتد و چنین روزی روز طلوع قدرت خدا و روز استقرار ولایت الهی و روز رهایی و آزادی یک ملت است و چنین روزی روز خداست و یوم الله روز تجلی اراده و امر پروردگار متعال است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: اگر جامعه‌ای یوم الله را یعنی بزرگترین نعمت خداوند راکه عبارت از آزادی از چنگال فرعونیان و طاغوتیان و قرار گرفتن در سایه ولایت الهی است درک کرد، باید تقوای الهی را که متجلی در شکر است رعایت کند.

وی اضافه کرد: خداوند به بندگان برای انجام مراسم بندگی در قالب شکر به حضرت حق و سپاس از نعمت رهایی و آزادی و نیز ولایت الهی فراخوان می‌دهد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: اگر از این نعمت عظمی سپاسگزاری شود، خداوند متعال جامعه را توسعه می‌دهد و ظرفیت‌های شما را وسیع می‌کند و نیز استعداد‌های انسانی ملت و استعداد‌های معنوی را به جوش می‌آورد و این زمانی است که چنین ملتی شکر به جا بیاورد چه شکر زبانی، چه قلبی و چه شکر عملی.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: شکر عملی یعنی به میدان آمدن و پاسداشت جمعی این نعمت عظیم./

نظر شما