شناسهٔ خبر: 31182671 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهم ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت

اصفهان- ایرنا- دانشگاه صنعتی اصفهان 430 طرح مشترک با کشورهای مختلف اجرا کرد، باید راههای صادرات در زمان تحریم پیگیری شود و مرزبانان شهید متعلق به 14 شهر استان اصفهان هستند از مهم ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

**دانشگاه اصفهان 430 طرح مشترک با کشورهای جهان اجرا کرد
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این دانشگاه در چهار سال گذشته، 430 طرح مشترک شامل پایان نامه ها و رساله های مشترک با کشورهای مختلف دنیا اجرا کرده است.
سید محمود مدرس هاشمی افزود: این دانشگاه ارتباط خوبی با دانشگاه ها و موسسه های علمی و پژوهشی کشورهای اروپایی و آمریکایی و چین برای اجرای طرح های مشترک و تبادل استاد و دانشجو در چند سال اخیر داشته است.
وی تسهیل رفت و آمد دانشمندان ایرانی و خارجی به دانشگاه، ارتباط با کشورهای منطقه برای پذیرش دانشجوی خارجی و ارتباط با دانشگاه‌ها و مؤسسه های پیشرفته دنیا بمنظور ارتقای علمی و تجهیزاتی و اجرای طرح های مشترک (با تأکید بر ارتباط با دانشگاه‌ های سوییس را راهبردهای اساسی دانشگاه صنعتی اصفهان در رسیدن به تراز بین‌المللی و ارتقای جایگاه در رتبه ‌بندی‌ های معتبر جهانی ذکر کرد.
مدرس هاشمی با بیان اینکه پس از امضای سند برجام، اقبال بسیار خوبی از دانشگاه‌های دنیا نسبت به دانشگاه ‌های ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: سال 1392 حدود 30 مهمان خارجی به دانشگاه صنعتی اصفهان آمدند در حالی که این تعداد در سال 1395 به بیش از 160 نفر رسید.

** 50 درصد تولیدات گلخانه های اصفهان صادر می شود
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: 50 درصد از 300 هزار تن محصول گلخانه های این استان به کشورهای همسایه صادر می شود.
احمدرضا رئیسی زاده افزود : انواع فلفل دلمه، بادمجان، گوجه و خیار و سبزیجات برگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، قطر، آسیای میانه، قفقاز و امارات صادر و در استان های همجوار عرضه می شود.
وی ادامه داد: بیش از هزار و 700 هکتار گلخانه در قالب سه هزار 500 واحد تولیدی در استان احداث شده که در هزار و 500 هکتار آن انواع سبزیجات و صیفی جات کاشت می شود و در 200 هکتار آن مربوط به گل و گیاه زینتی است.
وی بیان کرد: سالانه 300 هزار تن محصول گلخانه ای شامل فلفل دلمه ای، بادمجان، سبزیجات برگی برداشت و بیش از 100 میلیون اصله، شاخه و گلدون گل زینتی به عمل می آید که در بازارهای داخلی و خارجی عرضه و با رفع مشکلات صادرات آن ها روند روبه رشدی در این حوزه به عمل آمده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: با وجود این تعداد گلخانه زمینه اشتغال بیش از 17 هزار نفر به صورت مستقیم و معادن آن به صورت غیرمستقیم در استان فراهم شده است.

** تعداد مشترکان برق اصفهان به حدود سه میلیون نزدیک شد
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان گفت : تعداد مشترکان برق این استان قبل از انقلاب 410 هزار مشترک بود و این رقم در سال جاری از مرز 2 میلیون و 800 نفر گذشته است.
رسول موسی رضایی با بیان اینکه قبل از انقلاب بسیاری از روستاهای این استان و کشور فاقد برق بودند، افزود: استفاده از برق و انرژی یکی از شاخص های مهم پیشرفت و رفاه در جهان امروز است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان تصریح کرد: اکنون کشور با حدود 80 هزار مگاوات قدرت نیرو گاهی منصوبه در منطقه خاورمیانه رتبه اول و در طبقه بندی جهانی رتبه سیزدهم دنیا در توان تولید و انتقال انرژی الکتریکی را از آن خود کرده است که این دستاورد بزرگ سال های پس از انقلاب در زمینه صنعت برق است.
وی با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی در مدت 6 ماه، 27 ایستگاه 63 کیلوولت با بهترین تجهیزات در استان توسط کارشناسان شرکت راه اندازی شد که این اقدام با این حجم در سطح وزارت نیرو در آن زمان بی نظیر بود.

** 1700 نقطه حادثه خیز جاده ها اصلاح می شود
وزیر راه و شهرسازی گفت : اصلاح و رفع یک هزار و 700 نقطه حادثه خیز تا 2 سال آینده در اولویت اقدام های این وزارتخانه قرار دارد.
محمد اسلامی در مراسم بهره برداری از باند دوم نیک آباد به حسن آباد استان اصفهان افزود : حدود 3 هزار و 300 نقطه پر تصادف و حادثه خیز در راه های کشور شناسایی شده است.
وی اظهارداشت : 30 هزار میلیارد ریال برای اصلاح این نقاط مورد نیاز است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تخصیص زمین برای جوانان از اولویت های دیگر این وزارتخانه است ، گفت : شورای مسکن استان اصفهان بطور مرتب به ریاست استاندار برگزار می شود و همه مسائل و مشکلات جوانان و مسکن مهر را رسیدگی می کند.

**طرح کلان ملی فناوری باید به افزایش توان ملی منجر شود
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تکمیل طرح های کلان ملی فناوری مانند طرح نمک زدایی خودجوش اصفهان گامی مثبت برای افزایش توان ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی منجر شود.
سورنا ستاری در حاشیه بازدید از روند ساخت طرح کلان ملی فناوری سامانه نمک زدایی خودجوش اصفهان افزود: در راستای خدمات دانش بنیان در سطح ملی، استحصال مواد معدنی در جهت بی نیاز کردن صنایع مادر از واردات آن، جزو اولویت های ویژه کشور در شرایط تحریم است.
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی بالای شرکت های دانش بنیان بر لزوم حمایت از این شرکت ها توسط نهادهای دولتی تاکید کرد.
مدیرعامل شرکت معین زیست آریا گفت: این شرکت دانش بنیان واقع در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با شش سال کار تحقیقاتی و بهره مندی از نخبگان دانشگاه های مطرح کشور توانسته است در حوزه کاهش مصرف آب در صنایع مادر، تصفیه پساب شور و فوق شور و استحصال مواد با ارزش معدنی از شورابه ها و معادن طبیعی کشور، نقش موثری ایفا کند.

** سردار جوانی : طرح مذاکره با آمریکا نیرنگ است
معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: آمریکا فشارهای خود بر ما را افزایش می ‌دهد تا راه مذاکره را با ما باز کند اما ملت ایران می داند که طرح مذاکره با آمریکا یک خدعه و نیرنگ است.
سردار یدالله جوانی در مراسم راهپیمایی 22 بهمن در شهرستان خمینی شهر افزود: دشمن تنها راه باقی ‌مانده برای توقف نظام و ملت ایران را میز مذاکره می‌داند اما سیاست رهبر معظم انقلاب این است که با دشمنی همچون آمریکا در هیچ موضوعی مذاکره نخواهیم کرد.
وی با تأکید اینکه آمریکا قصد دارد از طریق برجام قدرت موشکی و اقتدار ما را کاهش دهد، افزود: عقل و منطق به ما حکم می‌کند به مذاکره نه بگوییم و ملت ایران بداند آمریکا قادر به آغاز به جنگ با ما نیست و کسانی که با ایجاد ترس از حمله آمریکا به این موضوع دامن می ‌زنند، مزدور و اجیرشده استکبار جهانی هستند.
معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی از آمریکا هیچ هراسی ندارد چون با قدرت کامل از خود دفاع می‌کند و ملت ایران بداند نظام جمهوری اسلامی بن ‌بست ندارد ، نه جنگی درراه است و نه مذاکره خواهیم کرد.

**پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند مدیریت جامع است
نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت : پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند مدیریت جامع، هم افزایی بین بخشی نهادها و جلوگیری از اقدامات جزیره ای است.
ابوالفضل ابوترابی افزود : نبود مدیریت واحد و منسجم در پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی مانع از بهره وری حداکثری از اقدامات گسترده این حوزه شده است.
وی بیان کرد: دستگاه ها اداری زیادی متولی این موضوع در هر منطقه هستند و تشکل های مردم نهاد مشارکت می کنند اما بخش زیادی از فعالیت ها جزیره ای و همراه با موازی کاری است که در چنین وضعی کیفیت کار کاهش و برخی از مولفه های مهم و موردنیاز کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرایش به سو مصرف مواد مخدر در کشور، تصریح کرد: یکی از ابزارهای مهم دشمن برای انحراف جوانان و نابودی سرمایه انسانی تسهیل در دسترسی به موادمخدر است که به لحاظ توزیع گسترده آن در همسایگی کشور این بحران برای نسل جوان ما بیشتر است.

** 35 درصد مشترکان خانگی برق در شهرستان اصفهان پرمصرف هستند
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان گفت: 35 درصد مشترکان خانگی برق در این شهرستان پر مصرف هستند و با توجه به پیش بینی کمبود برق در سال آینده، رعایت مدیریت بهینه مصرف ضروری است.
مرسل صالحی افزود: شهرستان اصفهان یک میلیون و 150 هزار مشترک برق دارد که 76.3 درصد آنها را مشترکان خانگی با مصرف 35.3 درصد از انرژی تشکیل می دهند.
شاخص پرمصرف بودن مشترکان خانگی برق، مصرف ماهانه بیش از 200 کیلو وات ساعت در ماه های عادی و بیش از 300 کیلو وات ساعت در ماه های پر مصرف ( از خرداد تا شهریور) است.
وی اظهار داشت: پیش بینی شده است که سال آینده هشت هزار مگاوات کمبود برق در کشور خواهیم داشت که پنج هزار مگاوات آن با تولید انرژی و سه هزار مگاوات با مدیریت مصرف باید تامین شود تا با مشکل قطعی مواجه نشویم.

** ذخیره سد زاینده رود 152 میلیون متر مکعب است
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: اکنون ذخیره سد زاینده رود 152 میلیون متر مکعب و حدود 11 درصد کل گنجایش این مخزن است و امیدواریم این میزان با ادامه بارش ها افزایش پیدا کند.
حسن ساسانی افزود : مقدار بارش ها از ابتدای سال آبی جاری(مهر 97) تاکنون در حوضه آبریز سد زاینده رود یکهزار و 155 میلی متر بوده است و این مقدار در مدت مشابه سال گذشته 195 میلی متر بود.
وی خاطرنشان کرد : این مقدار برای متوسط دراز مدت(44 ساله) 800 میلی متر و در مقایسه آمار فعلی نشان می دهد که بارش های امسال به نسبت مطلوب بوده است با اینحال مقدار ذخیره سد همچنان کم است و افزایش آن برای عبور بدون بحران از فصول بعد، به تداوم بارش ها نیاز دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان ورودی به سد را 30 متر و خروجی از آن را 80 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد.
ساسانی با اشاره به رضایتمندی کشاورزان شرق و غرب این استان از جریان زاینده رود تصریح کرد: توزیع آب فعلی با نوسانات کمتری انجام و شرایط کشت و کار بنا به اعلام کشاورزان از زمان بازگشایی بخوبی ادامه داشته است.

** نبود بستر مناسب مشکل صنعت پلاستیک و لاستیک است
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری کشور، مشکل صنعت پلاستیک و لاستیک را در بستر کار دانست و گفت: تولید کننده نیاز به ماشین و مواد مناسب دارد از این رو سرمایه گذاری در این زمینه صادرات و تولید را رونق می بخشد. هروس ابراهیمی در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه تخصصی دو سالانه اصفهان پلاست(پلاستیک و لاستیک) افزود: درآمد صنعت ماشین سازی در کشور 17 درصد است که از نظر عددی پایین بوده و از نظر ماهیتی و کیفی 80 درصد است.
وی با بیان اینکه اهمیت و ارزش دادن به درآمد صنعت ماشین سازی سبب رونق و تولید در این زمینه می شود، اظهارداشت : باید تکنولوژی را خریداری کنیم چرا که ما کشوری نیستیم که توان تولید فناوری را داشته باشیم چون بودجه ای برای تحقیق و توسعه نداریم.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری کشور ادامه داد: بها دادن به این صنعت در آینده ای نه چندان دور باعث به وجود آمدن تکنولوژی می شود.

** رییس جمهوری با صدور پیامی: حمله به اتوبوس پرسنل فداکار سپاه عمق درماندگی دشمنان است
رییس جمهوری حمله سبعانه به اتوبوس حامل پرسنل فداکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده خاش - زاهدان را نمایش عمق استیصال و درماندگی مزدوران جنایتکار و ایادی دشمنان ملت ایران دانست و تاکید کرد: بی تردید آمران و تمام عوامل این اقدام وقیحانه و شوم، با تلاش و همت نیروهای پرتوان امنیتی و انتظامی کشور بزودی به سزای جنایت خود خواهند رسید.
در پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی آمده است: مزدوران جنایتکار و ایادی دشمنان ملت ایران، حضور باشکوه و حماسی هموطنان در جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را برنتافتند و عمق استیصال و درماندگی خود را با حمله سبعانه به اتوبوس حامل پرسنل فداکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده خاش- زاهدان، به نمایش گذاشتند.
این پیام افزود: این اقدام تروریستی و مذبوحانه که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از پاسداران غیور و حافظان جان برکف امنیت و اقتدار میهن اسلامی شد، قلوب همه مردم ایران را جریحه دار کرد.
رییس جمهوری در پیام خود آورده است: اینجانب ضمن ابراز همدردی صمیمانه با خانواده های داغدیده، این ضایعه را به رهبر معظم انقلاب، ملت شهید پرور ایران، نیروهای نظامی و به ویژه پرسنل خدوم و غیور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت می گویم و برای آن شهیدان والامقام علو درجات، برای بازماندگان ایشان صبر و اجر و برای مجروحان حادثه، شفای عاجل مسالت دارم.

**باید راههای صادرات در زمان تحریم پیگیری شود
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، تجارت و کشاورزی استان اصفهان گفت: در زمان تحریم ها صادرات می تواند موفق باشد و باید راههای این مساله پیگیری شود.
سید عبدالوهاب سهل آبادی در نشست خبری با اشاره به فعالیت چهار ساله دور هشتم این اتاق گفت: بسیاری از مشکلات بخش خصوصی را به جد پیگیری و در محافل ملی مسائل را دنبال می کنیم.
وی بیان کرد : در یک مدت کوتاه سه استاندار در اصفهان عوض شد و سه پیشنهاد اتاق در خصوص آب زاینده رود، قطار سریع السیر و فرودگاه بر روی زمین ماند.
وی با بیان این که بندر خشک هیچ ارتباطی به اتاق ندارد، افزود: تازه دولت به این نتیجه رسیده است که بخش خصوصی نمی تواند متولی بندر خشک، باشد، در حالی که سه هزار هکتار برای بندر خشک فریز کرده ایم و متاسفانه دولت و مسوولان استان اصفهان در این زمینه نمی دانند می خواهند چه کند، دو سال است ما معطل یک مجوز هستیم اگر مجوزها صادرشده بود زودتر وارد این بخش می شدیم.

**مرزبانان شهید متعلق به 14 شهر استان اصفهان هستند
جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج ) استان اصفهان گفت : شهیدان مرزبان مدافع حریم امنیت ایران اسلامی از لشکر 14 امام حسین (ع ) و متعلق به 14 شهر و شهرستان استان اصفهان هستند.
سردار مجتبی فدا افزود: وضعیت و تعداد شهدا نشان می دهد که تمام شهرستان های استان اصفهان در این حماسه سهم دارند.
وی تصریح کرد:دراین حادثه شهر اصفهان پنج شهید، خمینی شهر و درچه پنج شهید، فولادشهر یک شهید، نجف آباد 2 شهید، شهرضا 2 شهید، شاهین شهر یک شهید، سمیرم 2 شهید، فلاورجان یک شهید، خور یک شهید، کاشان سه شهید، چادگان یک شهید، تیران یک شهید و آران و بیدگل هم یک شهید تقدیم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند.
سردار فدا تاکید کرد: به واسطه امنیت پایداری که در کشور وجود دارد دشمن و گروهک های تروریستی در سه سال اخیر در شهرها و مراسم مختلف با عنوان های متفاوت دست به اقدامات کوری زدند که هیچ تاثیری در اراده و اعتقاد مردم به نظام اسلامی نداشته است.

** رهبر معظم انقلاب: دستگاه های مسئول بر این جنایت تمرکز و موضوع را با جدیت دنبال کنند
حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان را تسلیت گفتند و خطاب به دستگاه های مسئول تاکید کردند با تمرکز بر این جنایت که ارتباط عاملان آن با سازمان های جاسوسی برخی کشورها مسلّم است، موضوع را با جدیت دنبال کنند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
دست جنایتکار مزدوران بار دیگر به خون جوانان صالح و خدمتگزار کشور آلوده شد و جمعی از سرمایه‌های انسانی که خود را وقف حراست از مرزها و پاسداری از امنیت مردم کرده بودند، در حمله‌ی تروریستهای سیه‌رو و سنگدل به شهادت رسیدند. ارتباط عاملان این جنایت با سازمانهای جاسوسی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه مسلّم است و دستگاههای مسئول کشور باید بر آن تمرکز کنند و آن را با جدیت دنبال کنند.
اینجانب به خانواده‌ها و بازماندگان این شهیدان مظلوم و به خانواده‌ی بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت و تبریک میگویم و صبر و پاداش الهی را برای آنان و علوّ درجات برای شهدای عزیز و شفای عاجل برای مجروحان از خداوند متعال مسألت میکنم. پیگیری قصور احتمالی در این حادثه نیز وظیفه‌ی حتمی سپاه است.
سیّدعلی خامنه‌ای
25 بهمن ماه 97
27 تن از مرزبانان لشکر 14 امام حسین (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان اصفهان شامگاه چهارشنبه 24 بهمن در حرکت کور تروریست های تکفیری در جاده زاهدان به خاش به شهادت رسیدند.

** دشمن برای تسلط بر ما دین و ایمان را نشانه گرفت
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: دشمنان برای سلطه بر ما، دین و ایمان را نشانه گرفته است و حتی تلاش می کنند تا نسل جوان را از انقلاب دور کنند.
غلامعلی حدادعادل در آیین چهل قلم و تجلیل از اهالی قلم متعهد و برجسته در کتابخانه عمومی صائب اصفهان افزود : دشمنان در تلاش هستند چهره انقلاب را خشن، نامعقول، غیر مننطقی و کور جلوه دهند.
وی بیان کرد: اخباری که از جهان و انقلاب اسلامی منتشر می شود منفی بوده که به دلیل سلطه جهانی بر سلطه گران است که همین اخبار و سلطه گری ها از طریق فضای مجازی به جوانان ما القا می شود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مطرح بودن کتاب به معنای این است که انقلاب براساس شعور و درک عقلانی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: این آگاهی، دانایی و بصیرت معرف جنبه عقلانی انقلاب بوده و اهتمام به کتاب جلوه ای از این واقعیت است.
حدادعادل اضافه کرد: نباید جنبه عقلانی، خردمندانه و فرهنگی انقلاب را فراموش کنیم باید بدانیم که اعتبار این انقلاب اعتبار و مبنای فکری و فرهنگی است و احترام به کتاب جلوه ای از قدرشناسی ما از عقلانیت و خردمندی انقلاب است.
9913/

نظر شما