شناسهٔ خبر: 31182019 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاندار خراسان جنوبی:

لزوم کنترل روان آب‌ها/ انتقال آب از دریای عمان زمان‌بر است

معتمدیان موضوع انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی را پروژه ای زمان بر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بهترین راه کوتاه مدت کنترل روان آب ها از طریق آبخیزداری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،«محمد صادق معتمدیان» در شورای اداری استان ضمن تشکر از حضور باشکوه مردم فهیم و بصیر خراسان جنوبی در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار داشت: همچنین شهادت جمعی از رزمندگان اسلام در اقدام تروریستی و جنایتکارانه عناصر پلید تکفیری را به ملت عزیز ایران تسلیت عرض می‌کنم.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی با 150 هزار کیلومتر مربع وسعت، سومین استان پهناور کشور است، گفت: کم تراکم‌ترین استان از نظر جمعیتی خراسان جنوبی است.

 

وی به هم مرز بودن با افغانستان و ظرفیت بالای چهاربازارچه مرزی این استان اشاره کرد و افزود: چهار بازارچه مرزی فرصتی بسیار خوب برای ایجاد اشتغال و توسعه تجارت در استان است اما در حال حاضر تنها یک بازارچه مرزی ما فعال است و سه مورد دیگر از سوی کشور افغانستان تعطیل شده است.

 

وی زیربناهای ایجاد شده در بازارچه‌های مرزی در سال‌های قبل را مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: این بازارچه‌ها در روستاهای مرزی استان، منافعی را برای مردم ایجاد کرده بودند و خیلی از صنایعی که در شهرستان‌های مرزی ایجاد شده براساس همین بازارچه ها بوده و در حال حاضر تعطیلی آن مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

 

وی به صادرات یک میلیارد دلاری از بازارچه ماهیرود (تنها بازارچه فعال استان) در سال قبل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک بی ثباتی در بحث تجارت با فغانستان وجود دارد که با توجه به پیگیری های صورت گرفته امید است بتوانیم شاهد بازگشایی بازارچه های مرزی استان که رونق تجارت و اقتصاد را برای ما خواهد داشت، باشیم.

 

وی افزود: دغدغه اصلی ما در خراسان جنوبی هم بازگشایی بازارچه‌های مرزی و در نتیجه ماندن روستائیان در روستاها است.

 

مقام عالی دولت در استان با بیان اینکه خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی کشور قرار گرفته است، گفت: اقداماتی برای زیرساخت‌ها و جاده‌های تزانزیتی کریدور شرق کشور انجام شده اما این اقدامات متمرکز در خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان است و کار در خراسان جنوبی کند پیش می رود.

 

احداث آزادراه یکی از مطالبات خراسان جنوبی!

معتمدیان با بیان اینکه در بحث راه آهن علی رغم اینکه هر سال ردیف بودجه دارد اما تاکنون عملیات اجرایی در آن استان شروع نشده است، گفت: احداث آزاد راه در خراسان جنوبی یکی دیگر از موضوعاتی است باید مورد توجه باشد، چراکه در حال حاضر حتی یک متر آزاد راه هم در استان نداریم.

 

وی خاطرنشان کرد: طی جلسه ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم و صحبت هایی که صورت گرفته، امید است، در آینده شاهد شروع عملیات اجرایی بزرگ‌راه‌، آزادراه و راه آهن در استان باشیم.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت های معدنی خراسان جنوبی، گفت: این استان ثروتمند از مواهب الهی است؛ اما نیازمند توجه بیشتر مسئولان در سطح ملی است، در بحث معادن ما رتبه چهارم مواد معدنی را داریم و از 60 نوع ماده معدنی که در کشور شناسایی شده 49 مورد در خراسان جنوبی وجود دارد و از طرفی این استان قطب سنگ های تزئینی است.

 

معتمدیان با بیان اینکه ایجاد صنایع فراوری محصولات معدنی یکی از نیازهای استان است، گفت: در حال حاضر معادن استان خام فروشی می شود و این اشتغال استان را تحت الشعا قرار داده است، در این راستا برای ترغیب بیشتر سرمایه گذاران به استان باید زیرساخت ها از جمله آب، گاز و برق برای معادن فراهم شود.

 

خام فروشی محصولات کشاورزی و معدنی!

وی با اشاره به ظرفیت بخش کشاورزی و چهار محصول استراتژیک استان، گفت: خراسان جنوبی در زمینه تولید زرشک رتبه اول کشور را با 95 درصد تولیدات زرشک کشور دارا است، در زمینه تولید عناب رتبه اول و زعفران از نظر کمیت دوم را دارد؛ اما به دلیل نبود زیر ساخت‌ها در صنایع بسته بندی، این محصولات خام فروشی و توسط دلالان از استان خارج می‌شود و اشتغال را برای استان‌های دیگر دارد.

 

مقام عالی دولت در استان گردشگری و جاذبه‌های طبیعی و ناشناخته را از دیگر ظرفیت های بالای خراسان جنوبی در زمینه ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری عنوان کرد وگفت: بیش از 1700 اثر تاریخی ناشناخته در استان وجود دارد، اما در بحث گردشگر و سرمایه گذاری خارجی هنوز عقب هستیم.

 

معتمدیان با اشاره به خشکسالی چندین ساله در استان و لزوم تامین آب شرب مردم، گفت: تاکنون در بحث تدوین سند جامع تامین آب استان کوتاهی شده است، لذا طی جلساتی که با وزیر نیرو داشته ایم، بدنبال تدوین سند جامع آب هستیم.

 

وی با اشاره به تامین آب شرب بیش از 500 روستا با تانکر، افزود: آخرین پروژه برای تامین آب استان، موضوع انتقال آب از دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی است که این راه زمان براست، لذا با توجه به هدر رفت بیش از 700 میلیون مترمکعب روان آب در استان، توجه به کنترل روان آب‌ها و آبخیزداری بهترین راه کوتاه مدت و میان مدت برای تامین آب استان است.

 

استاندار خراسان جنوبی در پایان چند توصیه هم به مدیران استان داشت؛ اول اینکه پایبند به اجرای قانون باشند و دوم گذاشتن آموزش های اجباری برای مدیرانی که با اعتبارات سرو کار دارند.

 

معتمدیان با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلف در استان و کشور هستند که مسئولیت نظارت بر سازمان ها و دستگاه‌های دولتی را دارند، اظهارداشت: بحث نظارت‌های زیاد باعث گرفتن جسارت از حوزه عملیاتی مدیران می شود، لذا باید اعتماد سازی بین دستگاههای اجرایی و نظارتی صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه قابل قبول نیست که دستگاههای اجرایی منفعل بودن خودشان را گردن دستگاههای نظارتی بیندازند، تاکید کرد: کسانی که عالمانه تخلف می‌کنند، خود ما برخورد خواهیم کرد.

 

 

 

نظر شما