شناسهٔ خبر: 31181919 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در «فم‌تور» چين تاکيد شد؛

توسعه بازار ايران با جذب گردشگران خارجي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- «فم‌تور» چين با حضور 9 توراپراتور چيني، ده‌ها فعال گردشگر داخلي، انجمن صنفي، تشکل‌هاي خصوصي و دولتي در هتل لاله تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي کانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران، جمعي از توراپراتورهاي کشور چين با دعوت نماينده گردشگري کانون جهانگردي و اتومبيلراني از کشور چين به ايران آمده‌اند و عصر چهارشنبه- 24 بهمن 97- با حضور در هتل لاله با تعدادي از فعالان گردشگر داخلي کشورمان ديدار و گفت‌وگو کردند.
در اين نشست هم‌انديشي رامين افشاري، مديرعامل کانون جهانگردي و اتومبيلراني ضمن خوش آمدگويي به توراپراتورهاي چيني اظهار کرد: «اميدوارم در اين چند روزي که در کشورمان حضور داريد از جاذبه‌هاي گردشگري لذت ببريد و با خاطره خوش و به يادماندني ايران را به مقصد کشورتان ترک کنيد.»
او در بخش ديگري از سخنان خود به معرفي و تشريح وظايف کانون جهانگردي و اتومبيلراني پرداخت و افزود: «توسعه بازار ايران و جذب گردشگران خارجي يکي از وظايفي است که سازمان ميراث فرهنگي به کانون محول کرده است.»
افشاري با اشاره به اينکه کانون جهانگردي و اتومبيلراني در نمايشگاه‌هاي کشورهاي مختلف شرکت و پاويون ايران را برگزار مي‌کند، گفت: «ايران و چين ارتباطات خوبي با يکديگر دارند و هردو کشور از فرهنگ غني برخوردار هستند. تاکنون گردشگراني از ايران به چين و از چين به ايران آمده‌اند و تقريبا با فرهنگ يکديگر آشنايي دارند.»
او تاکيد کرد: «کانون جهانگردي و اتومبيلراني مطالعات گسترده‌اي درباره کشور چين و گردشگران چيني انجام داده است و نسبت به بازار اين کشور آشنايي دارد. بنابراين ما با برگزاري فم‌تورهاي مختلف قصد جذب گردشگران خارجي بخصوص گردشگران فعال چيني به ايران را داريم تا از اين طريق بازار ايران را توسعه و تعداد گردشگران را افزايش دهيم.»
مديرعامل کانون جهانگردي و اتومبيلراني يادآور شد: «ارديبهشت ماه سال 97 با تعدادي از گردشگران و توراپراتورهاي چيني جلسه‌اي در دفتر کانون برگزارکرديم و خوشبختانه به تفاهم‌نامه‌هاي درباره جذب گردشگر و توسعه بازارهاي هردو کشور رسيديم. در اين جلسه اين پرسش پيش آمد که چگونه بازار کشورمان را توسعه دهيم؟ اکثر دوستان چيني پاسخ دادند که لازمه افزايش گردشگر معرفي بيشتر ايران به جهان است.»
افشاري ايران را يکي از بي‌نظيرترين کشورهاي داراي جاذبه‌هاي گردشگري در دنيا دانست و افزود: «دولت هاي چين و ايران با يکديگر ارتباطات خوبي دارند و مي‌توان اين مساله را يکي از شانس‌هاي بزرگ اين دو کشور جهت توسعه بازار و افزايش جذب گردشگر توصيف و ارزيابي کرد.»
در ادامه اين نشست، عبادرضا اسلامي مدير گردشگري و صنايع دستي کانون جهانگردي و اتومبيلراني نيز اظهار کرد: «اميدوارم با برگزاري چنين فم‌تورهايي تعداد گردشگران خارجي بخصوص گردشگران چيني به ايران افزايش پيدا کند.»
او با بيان اينکه ايراني‌ها بهترين ميزبان براي گردشگران بحساب مي‌آيند، گفت: «اينکه گفته مي‌شود ايران جاي امني براي گردشگران نيست حرف کاملا غيرمعقول و ناصحيحي است. از مديران و مسئولان ارشد کشوري تا انجمن‌هاي صنفي دولتي و غيردولتي به فکر حفظ امنيت گردشگران هستند و تاکنون هم در امنيت کامل توراپراتورها توانسته‌اند از جاي جاي ايران ديدن کنند.»
اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود از توراپراتورهاي چيني خواست تا فريب رسانه‌هاي خارجي مبني بر اينکه در کشور ايران براي گردشگران امنيت وجود ندارد را نخورند.
در ادامه يکي از فعالان گردشگر ايراني گفت: «از سال 2001 با بازار چين و فرهنگ چيني‌ها آشنايي دارم و از عادات و رسوم خاص آنان با خبر هستم. هرگاه که گردشگران چيني به ايران مي‌آيند به هتلداران و تورليدرها توصيه‌هاي اکيدي درباره نحوه برخورد مي‌کنم.»
او افزود: «اگر مي‌خواهيم بازار ايران از نظر گردشگري تقويت و توسعه دهيم ابتدا بايد از سلايق آنان نيز با خبر باشيم. خوشبختانه کشور عزيزمان مي‌تواند تورهاي فرهنگي، موسيقي و حتي عشاير را براي گردشگران خارجي به اجرا بگذارد چراکه جاذبه‌هاي گردشگري ايران صرفا در جاذبه‌هاي کلاسيک خلاصه نمي‌شوند.»
در ادامه اين فم‌تور يکي از توراپراتورهاي چيني اظهار کرد: «از سال 2008 ميلادي سفرهاي زيادي به ايران داشتم و دارم و تعدادي از شهرهاي ايران را بازديد کرده‌ام. از آن موقع تاکنون بيش از 11 سال مي‌گذرد، اما تغييري در مهمان‌نوازي ايراني‌ها رخ نداده است و همچنان مانند سابق با گردشگران گرم و صميمي برخورد مي‌کنند.»
او گفت: «ما تمام تجربيات خودمان را از ايران به چين برده‌ايم و از مناطق و جاذبه‌هاي گردشگري ايران به چيني‌ها گفته‌ايم و هميشه کشورتان را براي سفر به هموطنان خودمان توصيه مي‌کنيم. اما يکسري مسائل باعث شده‌اند تا اکثريت چيني‌ها ايران را براي سفر انتخاب نکنند.»
اين توراپراتور چيني در اين باره توضيح داد: «متاسفانه اکثر چيني‌ها ايران را نمي‌شناسند چون تبليغات خوبي از سوي شما در کشورمان صورت نگرفته است در اين سال‌هاي متمادي که در چين زندگي مي‌کنم تاکنون حتي يک تبليغ درباره ايران هم نديده‌ايم و هميشه حسرت اين موضوع را مي‌خورم.»
او تصريح کرد:« تعداد زيادي از خارجي‌ها و چيني‌ها با گذراندن دوره‌هاي زبان فارسي در ايران تورليدر شده‌اند و اين مساله باعث شده تا اين افراد نتوانند فرهنگ و جاذبه‌هاي گردشگري کشورتان آن طوري که لازم است به گردشگران ارائه دهند چراکه چند کلمه و جمله فارسي حرف زدن دليل بر تعريف انتقال درست از فرهنگ ايران نمي‌شود.»
او با تاکيد بر اينکه همه کشورها جز ايران داراي قوانين توراپراتور هستند، گفت: «گراني هتل‌ها در ايران يکي از دلايلي است که باعث شده گردشگران چيني انتخاب اولشان ايران نباشد گويا در کشورتان مافياي هتلداري حکم‌فرماست و اصلا مرجع مشخصي براي تعيين نرخ هتل‌ها وجود ندارد چراکه هر زمان با هتل‌ها درباره اقامت صحبت کرديم گفتند رقم مشخص نيست.»
اين توراپراتور چيني ادامه داد: «ما تمام تلاش خودمان را براي انتقال تجربيات از ايران به کشورمان انجام مي‌دهيم و علاقه زيادي به توسعه گردشگري و بازار ايران داريم، اما حقيقت اين است که يک يا چند نفر قادر به معرفي کامل ايران به چيني‌ها نيستند.»
او افزود: «همانطور که گفتم سازمان ميراث فرهنگي ايران بايد به فکر تبليغات در کشور پر جمعيتي مانند چين باشد شما مي‌توانيد مانند کشورهاي «سنگاپور و سريلانکا» در کشورمان تبليغات گسترده‌اي براي جذب گردشگر انجام دهيد چراکه بعد از اين تبليغات روزانه بيش از 4 هواپيما از خاک چين به کشورهاي سنگاپور و سريلانکا پرواز مي‌کنند و تعدادي زيادي از گردشگران چيني به آنجا مي‌روند.»
در ادامه اين نشست، يکي ديگر از توراپراتورهاي چيني تاکيد کرد: «علاوه بر ضعف تبليغات در چين متاسفانه هيچ اطلاعاتي از اينکه چه تعداد آثار در سازمان يونسکو از ايران به ثبت رسيده است وجود ندارد. سابقه و قدمت ايران دو برابر چين است در حاليکه کشور سنگاپور نصف جاذبه‌هاي گردشگري شما را ندارد و همه چيز آن مصنوعي و ساخته دست انسان‌هاست، اما با همکاري دولتمردان، افزايش فم تورها و حضور فعال گردشگران توانست تعداد زيادي از گردشگران چيني را به خود جذب کند.»
او گفت: «از سال 1990 ميلادي از با جاذبه‌هاي ايران آشنا شدم و بايد بگويم که ايراني‌ها واقعا انسان‌هاي مهربان و مهمان‌نوازي هستند. تمام هم و غم ما اين است که بازار ايران را از طريق جذب گردشگر چيني توسعه دهيم و چيني‌هاي زيادي را راهي کشورتان کنيم.»
اين توراپراتور چين افزود: «وقتي مي‌خواستم به ايران بيايم خيلي‌ها مي‌گفتند به اين کشور نرو چون امنيت ندارد برخي هم فکر مي‌کردند که ايران کشوري عربي است. اما از زماني که وارد اين کشور شدم لحظه به لحظه در شبکه‌هاي اجتماعي از کشورتان و جاذبه‌هاي گردشگري عکس گذاشتم و جالب اينجاست که دوباره بسياري از دوستانم پيام مي‌گذاشتند که برايت اتفاقي نيفتاده؟ جايت امن است؟ و من به آنان مي‌گفتم، مي‌بينيد که همه چيز عالي است.»
او اذعان کرد: «قدمت تاريخي ايران از چين بيشتر است و من اميدوارم روزي اين کشور به قلب گردشگري دنيا تبديل شود چراکه با چنين سابقه و پيشينه‌اي حيف خواهد بود که کشورتان به اين جايگاه نرسد. من تازه متوجه شدم که چرم ايران حتي بهتر از ترکيه است؛ اما متاسفانه به دليل ضعف تبليغات نتوانسته‌ايد توانمندي‌هاي خودتان را به دنيا بخصوص چين که مردمانش عاشق خريد کردن هستند معرفي کنيد.»
به گزارش روابط عمومي کانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران، در پايان اين نشست فعالان گردشگري ايران، تشکل‌ها و انجمن‌هاي صنفي دولتي و غيردولتي با همتايان خودشان از چين بر توسعه بازار ايران و افزايش جذب گردشگر گفت‌وگو و تاکيد کردند.
«فم‌تور» چين (تور آشناسازي) براي توراپراتورهاي چيني به مدت 6 روز در ايران ادامه دارد و بعد از بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري تهران قرار است در روزهاي آينده از نقاط تاريخي و فرهنگي ايران ديدن کنند.

نظر شما