شناسهٔ خبر: 31180774 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون ترامپ بار دیگر اروپا را به خروج از برجام فراخواند

معاون رئیس‌‎جمهور آمریکا پس از نشست ورشو بار دیگر در گفتگویی تلویزیونی ضمن بیان اظهارات ضدایرانی، از طرف‌های اروپایی برجام خواست از این توافق خارج شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پِنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگویی اختصاصی با شبکه «ان‌بی‌سی» از کشور‌های اروپایی خواست از توافق هسته‌ای با ایران خارج شوند و در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی به ایران، از واشنگتن پیروی کنند.

 پِنس با تکرار اظهارات ضدایرانی خود علیه ایران افزود: «همه کشور‌های خاورمیانه و همچنین طرف‌های اروپایی برجام که تمایل به رهبری آمریکا دارند، باید از توافق هسته‌ای با ایران خارج شوند و به منزوی‌ کردن اقتصادی و دیپلماتیک ایران ادامه دهند».

خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی نیوز در ادامه از معاون وزیر خارجه آمریکا پرسید کشور‌های اروپایی دیپلمات‌های ارشد خود را به نشست ورشو نفرستادند و از آمریکا به خاطر خروج از توافق هسته‌ای بسیار عصبانی هستند و شما (مایک پنس) در نشست ورشو به شدت از آن‌ها انتقاد کردید، آیا این رویکرد شکاف تازه‌ای بین آمریکا و اروپا ایجاد نمی‌کند؟

معاون ترامپ بدون پاسخ مستقیم به این پرسش اظهار کرد: «رئیس‌جمهور (ترامپ) در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و هنگامی که ما وارد عرصه قدرت شدیم، آشکارا این موضع را روشن کرد که توافق هسته‌ای با ایران فاجعه بود، این توافق مانع دست‌یابی ایران به سلاح اتمی نمی‌شود، بلکه این مسئله را تضمین می‌کند که تهران پس از پایان ۱۰ سال (محدودیت) می‌تواند به کشنده‌ترین سلاح سلاح جهان دست یابد».

این مقام آمریکایی با دفاع از خروج آمریکا از برجام افزود: «رئیس‌جمهور (ترامپ) آمریکا را ازاین توافق (برجام) خارج کرد و هم‌اکنون در حال رهبری مواضعی است که به اعتقاد ما روند تحولات در سراسر منطقه غرب آسیا را تغییر می‌دهد؛ از رهبران کشور‌های اروپایی و جهان عرب می‌خواهیم که در کنار ما بایستند و از اروپایی‌ها نیز می‌خواهیم با خروج از توافق هسته‌ای با ایران به امنیت و صلح در منطقه کمک کنند».

معاون ترامپ روز پنج‌شنبه نیز در نشست ورشو ضمن انتقاد از کشور‌های اروپایی گفت: «اروپایی‌ها از تلاش‌های آمریکا برای مقابله با ایران حمایت نکرده و سازوکاری را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ایجاد کرده‌اند. وقت آن است که دوستان اروپایی ما نیز با خروج از برجام برای فشار علیه ایران به ما بپیوندند.»

مایک پنس همچنین سازوکار مالی موسوم به «اینستکس» را گامی حساب‌نشده خواند که فقط ایران را تقویت، اتحادیه اروپا را تضعیف و فاصله میان اروپا و آمریکا را بیشتر می‌کند.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و تمام تحریم‌ها علیه ایران را در آبان‌ماه بازگرداند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

درخواست پنس از اروپایی‌ها برای خروج از برجام

نظر شما