شناسهٔ خبر: 31180738 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس:

انضباط اقتصادی باید در کشور ایجاد شود/لزوم سیستم جدی انضباطی و تغییر نظام مالیاتی

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اولین کسانی که باید در مورد اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی تنبیه شوند، برخی مسئولان دولت هستند، گفت: سیستم جدی انضباطی و تغییرات سیستم مالیاتی باید در کشور رخ دهد.

صاحب‌خبر -

کامبیر طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در دهه پنجم انقلاب اسلامی و در پاسخ به این سئوال که چرا تاکنون برنامه های عملیاتی برای اقتصاد مقاومتی در دولت و کشور تهیه نشده گفت: در ارتباط با اقتصاد مقاومتی باید اذعان شود که برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی باید بر اساس توانمندی داخلی یک نقشه راهی را طراحی و طبق آن پیش برویم.

وی ادامه داد: امکان چنین اقدامی در وهله اول منوط به قبول اقتصاد مقاومتی از سوی افرادی که دست اندرکار و سیاستگذار کلان، وزرا و نمایندگان مجلس هستند باشد، چرا که باید این افراد این رویکرد اقتصاد مقاومتی را قبول داشته باشند، تا بر اساس یک برنامه‌ریزی این برنامه عملیاتی شود.

* هنوز جهش زیادی در زمینه اقتصاد مقاومتی نداشتیم

طالبی با اشاره به اینکه ایران بعد از انقلاب به استقلال واقعی رسید اما در اجرای اقتصاد مقاومتی موفقیت زیادی نداشت، ادامه داد: در کشورهای دیگری مثل هند و چین همراه با یک استقلال واقعی و بر اساس الگوی بومی نسبت به توسعه سازوکارهای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و فارغ از وابستگی اقدام و آن را انجام دادند، اما متاسفانه بعد از انقلاب هنوز جهش زیادی در زمینه اقتصاد مقاومتی نداشتیم.

هند و چین همراه با یک استقلال واقعی و بر اساس الگوی بومی نسبت به توسعه سازوکارهای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و فارغ از وابستگی اقدام و آن را انجام دادند

 

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: به هر حال برای رسیدن به موفقیت‌های اقتصاد مقاومتی ابتدا باید مسئولان باور داشته باشند، حال این باور مسئولان در 40 سال شاید به آن شکل وجود نداشته باشد که یکی از دلایل آن این است که مدیران اجرایی نتوانسته‌اند آن را انجام دهند.

به گفته وی، معضل نفت یکی از دلایل عدم موفقیت است، چرا که تا جایی که خام فروشی داشته باشیم و درآمدهای حاصل از خام فروشی را داشته باشیم، این مشکل و عدم موفقیت در اقتصاد مقاومتی ایجاد خواهد شد.

طالبی گفت: متاسفانه دل بستن به برجام باعث شد که دست اندرکاران دولتی هیچ برنامه‌ای نداشته باشند که اگر برجام شکست بخورد و یا دچار تزلزل شود آیا جایگزینی برای آن خواهیم داشت یا خیر، بنابراین متاسفانه می‌بینیم که اصلا برای اقتصاد مقاومتی اقدامی صورت نگرفت و منتظر این بودیم که درهای اقتصاد جهانی باز شود و فراوانی اجناس خارجی در کشور صورت بگیرد و به ظاهر یک نوع پیشرفت صوری را داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌حال اگر تمرکز بر اساس صنایع مبتنی بر دانش بومی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان رخ دهد.یک نقشه راه داشته باشیم و وابستگی را کاهش دهیم و باور این کلمه که ما می‌توانیم را انجام دهیم می‌توانیم به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به طنز بگوییم اولین کسانی که باید در مورد اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی تنبیه شوند، باید مسئولان دولت باشند، اظهار داشت: باید از مسئولان پرسید، چرا این برنامه اتفاق نیفتاده است، پس اگر از کارآفرینان داخلی حمایت شود قطعا اقتصاد مقاومتی در کشور پیاده خواهند شد.

*هنوز به طور کامل برای استقرار عدالت اقداماتی صورت نگرفته است

طالبی در پاسخ به این که آیا برای استقرار عدالت در کشور اقداماتی شده است، گفت: برنامه‌هایی پیاده شده است، اما این برنامه‌ها بسیار نادر است و شاید اقتصاد عدالتی و عدالت اجتماعی توسط سپاه در منطقه سیستان و بلوچستان را اگر ملاحظه کنید، می‌بیند تغییرات زیادی رخ داده است و وضعیت آن منطقه علیرغم خشکسالی‌ها بهتر شده است.

وی افزود: احساس من این است که هنوز به طور کامل برای استقرار عدالت اقداماتی صورت نگرفته است، اما به هر حال عدالت اجتماعی زمانی در کشور رخ می‌دهد که درجه اختلاس و حقوق‌های نجومی رو به کاهش باشد، اما علنا این اقدامات را نمی‌بینیم، چرا که وقتی کمبودی در کشور مثل گرانی گوشت در کشور رخ می‌دهد، فشار آن مشکل بر روی طبقات کم درآمد رخ می‌دهد.

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که بر روی تخصیص منابع عمومی کشور هم تبعیض زیادی وجود دارد، گفت: قانون اساسی و یا قانون مربوط به صنایع و تجارت به خوبی تدوین شده‌اند، اما صرفا نوشتن قانون ملاک نیست، چرا که ما مسئولان و مدیران تربیت شده‌ای از بچه‌های انقلابی می‌خواهیم که این قانون را پیاده کنند و سیستم‌های نظارتی کشور باید قوی کار کند و رانت‌های اقتصادی باید قطع شود.

*یک نوع انضباط اقتصادی باید در کشور رخ دهد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای جلوگیری از این تبعیض نیازمند زیر ساخت‌های حقوقی و فنی در کشور هستیم، گفت: شرط اول این است که یک نوع انرژی افزایشی توسط سه قوا پیاده شود و این سه قوا باید در راستای هم فعالیت کنند و یک نوع انضباط اقتصادی باید در کشور رخ دهد.

طالبی ادامه داد: زیرساخت‌های ایجاد شده هم باید شفاف باشد، یعنی اعطای وام به اشخاص دقیقا مشخص باشد که برای چه فعالیتی اخذ شده است.

* مواد اولیه توسط کارخانه‌ها به فروش می‌رسد

وی ادامه داد: در سال 2000 کره جنوبی برای اعطای وام به صنایع و خرید ماشین‌آلات از سوی بانک‌ها یک پلاک و نرم افزار بر روی آن صنایع نصب می‌شد و این پلاک نشان می داد که آیا این ماشین‌آلات وارداتی نصب شده‌اند یا خیر؟حال در ایران این تسهیلات اخذ می‌شود اما مواد اولیه توسط کارخانه ها به فروش می‌رسد.

وی افزود: باید یک سیستم جدی انضباطی و تغییرات سیستم مالیاتی در کشور رخ دهد.

انتهای پیام/ب

نظر شما