شناسهٔ خبر: 31179778 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بازجویی‌های آمریکا از مرضیه هاشمی درباره کنفرانس افق نو بود

R1013149/P/S4,34/CT1

کارشناسان ایرانی و خارجی در برنامه عصر تاکید کردند که تحریم نادر طالب‌زاده و کنفرانس افق نو در ادامه دستگیری مرضیه هاشمی ‌است. آنها معتقدند افق نو توانسته انحصار رسانه‌ای دنیا را بشکند و به همین دلیل تحریم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در روزهای گذشته نادر طالب زاده، همسرش و همکارانش در کنفرانس افق نو همگی در لیست جدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند. دیشب برنامه عصر برای بررسی ابعاد این ماجرا روی آنتن شبکه افق رفت. فواد ایزدی ومسعود اسداللهی به عنوان کارشناس مسائل بین‌الملل مهمان این برنامه بودند.

طالب زاده در ابتدای برنامه گفت: ما هشت سال است که کنفرانس افق نو را برگزار می کنیم. در این کنفرانس آمریکایی‌های آزاد شرکت می‌کنند و حرف‌هایشان علیه نظام سلطه را به زبان می‌آورند.

تحریم افق نو و نادر طالب زاده در ادامه دستگیری مرضیه هاشمی است

 

فواد ایزدی گفت: پیوستن آقای طالب‌زاده به لیست تحریمی‌ها را تبریک می‌گویم. گاهی انسان احساس می‌کند که اگر داخل این لیست‌ها نرود، کار مهم و جدی‌ای انجام نداده است. تحریم شما ادامه دستگیری خانم مرضیه هاشمی است. آمریکا در چند سال گذشته حتی ظاهر آزادی رسانه‌ها را هم کنار گذاشته است. از ماجرای خاشقچی گرفته تا دستگیری مرضیه هاشمی. آمریکا متوجه تاثیر نادر طالب زاده در افق نو است، پس حالا دیگر طالب زاده غیر قابل تحمل می‌شود و آنها هزینه مقابله مستقیم با آزادی بیان را می‌پردازند و همه چیز را تحریم می‌کنند. البته این را بگویم که فعالیت‌های نادر طالب‌زاده گاهی در ایران هم تحریم می‌شد؛ یعنی مهمان افق نو هماهنگ می‌شد اما در داخل وزارت خارجه خودمان ویزا را صادر نمی‌کرد.

طالب زاده توضیح داد: یکی از مهمان‌های ما اهل لهستان و عضو پارلمان اروپا بود. وقتی او به کشورش برگشت زندانی شد و هنوز در زندان است. او اکنون 5 سال است در زندان است و هنوز فرزندش را ندیده است. ما در ایران فعالیت‌های آزادانه‌ای داریم که در هیچ کشور اسلامی دیگر چنین فضایی برای گفتگو دیده نمی‌شود.

 

فعالیت‌های نادر طالب‌زاده گاهی در ایران هم تحریم می‌شد؛ یعنی مهمان افق نو هماهنگ می‌شد اما در داخل وزارت خارجه خودمان ویزا را صادر نمی‌کرد.

 

مسعود اسداللهی در ادامه برنامه گفت: حرف‌های ایران حرف بسیاری از کشورهاست اما جرات گفتنش را ندارند،بارها مسئولان خارجی کشورهای دیگر سراغ مسئولان ما می‌آیند و تاکید می‌کنند که حرف ما را قبول دارند اما جرات بیانش را ندارند. ترامپ از ابتدای دوران کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری با رسانه‌ها مشکل دارد، خبرنگاران را اخراج می‌کند و نشست‌های خبری را لغو می‌کند. او تنها فاکس نیوز را قبول دارد. عکس العمل امروز آمریکا علیه افق نو نشان دهنده این است که افق نو توانسته انحصار رسانه‌ای را بشکند.

طالب زاده گفت: کنفرانس افق نو در ایران چندان خوب معرفی نشده است حتی نظام هم بصورت دقیق متوجه فعالیت بزرگ رسانه ای افق نو نیست. مردم دقیقا متوجه جذابیت‌های ایران برای فعالان و صلح طلبان دنیا نیستند.کسانی به افق نو می‌آیند که حرف متفاوت دارند. انقلاب اسلامی جذابیت‌هایی دارد که خیلی‌ها در داخل متوجه آن نیستند. عقلا در غرب بعد از 11 سپتامبر کتاب های متعددی نوشتند که در کشور خودشان سانسور می‌شوند. این جذابیت انقلابی برای حضور کارشناسان خارجی در ایران وجود داشته است. در تحریم‌ها نوشته شده که ما با سپاه و نیروی قدس همکاری داریم اما آخرین کنفرانس افق نو هشت ماه قبل با حمایت آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد که اتفاقا پر برکت بود. اینبار چند نفر از افسران سابق آمریکایی هم با حسن ظن وزرات خارجه ویزا گرفتند که آمریکا الان روی صحبت اینها بسیار حساس است. 3 روز بعد از بازداشت مرضیه هاشمی سراغ دو مهمان دیگر ما در افق نو رفتند و از آنها درباره افق نو پرسیدند و سین جیم کردند. من از این تحریم خیلی متعجب نشدم و به نوعی منتظرش بودم. مشکل زیادی در داخل داریم که بعضی نمی‌دانند وقتی افسر سابق آمریکایی به ایران می‌آید این هاله‌ای از امنیت نشان می‌دهد که یک کهنه مامور آمریکایی می‌تواند به راحتی در ایران صحبت‌هایش را مطرح کند.  از اقدامات افق نو فقط FBI خبر دارد و می‌داند مهمان‌های ما چه تاثیری روی آزادی خواهان مستقل دنیا گذاشته است.  

کنفرانس‌های سالانه‌ای با حضور سران قوا داریم که هیچکدام تحریم نشدند چون بی‌تاثیر و بی‌خطرند

اسداللهی در ادامه گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اجلاس های سالانه‌ بسیاری با حضور مهمان‌های جهان عرب و جهان اسلام داریم که سران قوا در آن سخنرانی می‌کنند اما هیچکدامشان تحریم نشدند چون اثرگذار نیستند. افق نو مخاطب بین المللی اش را می شناسد و می‌داند که چه پیامی را چطور به گوش بقیه برساند.

 

کنفرانس افق نو در ایران چندان خوب معرفی نشده است حتی نظام هم بصورت دقیق متوجه فعالیت بزرگ رسانه ای افق نو نیست. مردم دقیقا متوجه جذابیت‌های ایران برای فعالان و صلح طلبان دنیا نیستند.

 

ایزدی گفت: در این کنفرانس ها فقط افراد نزدیک به ما می‌آیند و صحبت می‌کنند. متوقف شدن در جهان عرب و جهان اسلام درست نیست. زمانی که این همایش ها برگزار می‌شود و تمام می‌شود دیگر هیچ خبری نیست تا سال بعد. اینها نتوانستند جریان ساز باشند. دشمن اصلی ما آمریکاست و ما در آمریکا کسانی داریم که همسو با ما هستند. بسیاری از دوستان ما در آمریکا برای حادثه ترور پاسداران در سیستان و بلوچستان پیام تسلیت فرستادند. در کاخ سفید نسبت به این شخصیت ها نگرانی وجود دارد. آنها کسانی اند که وقتی به ایران می‌آیند بسیار ناراحت می‌شوند چون می‌فهمند که چقدر رسانه های جریان اصلی دنیا به آنها دروغ گفته اند. همان سفر کوتاه آنها انقدر برایشان شوک ایجاد می‌کند که تحت تاثیرش کتاب نوشته‌اند. نادر طالب زاده دست تنها به اندازه یک وزارتخانه کار می کند اما یک وزرات خانه چند هزار نیرو دارد و آقای طلب زاده حدود 10 نیرو دارد. حالا که مسئولان تاثیر افق نو را فهمیدند باید موانع جلوی پایش را بردارند.

بیشتر بازجویی‌های آمریکا از مرضیه هاشمی درباره کنفرانس افق نو بود

جیمز فتسر استاد دانشگاه آمریکا و یکی از مهمان های سابق افق نو بصورت اسکایپی روی آنتن شبکه افق آمد. او گفت: هیچ توجیهی برای بازداشت مرضیه هاشمی و تحریم افق نو وجود ندارد. بیشتر سوال‌هایی که از مرضیه هاشمی در بازجویی‌ها پرسیده شد درباره افق نو بود. ایران با افق نو تبدیل به یک رهبری جامع برای حضور روشنفکران دنیا شده است و این تحریم نشان دهنده ناتوانی آمریکاست.

طالب زاده گفت: این کنفرانس متعلق به حقانیت جمهوری اسلامی است. یکی از گله های مند این است که وزارت خارجه باید تسهیل گر برگزاری افق نو باشد و امیدوارم در آینده این همکاری را انجام دهند.

مایکل اسپرینگمن یکی از دیپلمات‌های ارشد سابق آمریکاست که مهمان جدیدترین کنفرانس افق نو هم بوده است. او بصورت زنده روی آنتن شبکه افق آمد و در یک گفتگوی اسکایپی تصریح کرد: من از تحریم افق نو شگفت زده شدم. این تصمیم واقعا غیر عقلانی است و باعث شرمندگی. وقتی که در مشهد و در افق نو شرکت کردم درباره واقعیت های آمریکا سخنرانی کردم. من دیدگاه هایم را بدون هیچ محدودیتی مطرح کردم.از حضور جوانان و سوال‌هایشان در سفرهایم در ایران شگفت زده شدم، آنها به راحتی سوال می کردند و من پاسخ می دادم. افق نو این فرصت را به من داد تا واقعیت میدانی ایران را ببینم و حجم سیاه نمایی ها علیه ایران را متوجه شوم. من با دانشجویان و خانواده های ایرانی دیدار داشتم و حرف های آنها را شنیدم. اطلاعات جامعه آمریکا از ایران با واقعیت های موجود هیچ تناسبی ندارد.

 

هیچ توجیهی برای بازداشت مرضیه هاشمی و تحریم افق نو وجود ندارد. بیشتر سوال‌هایی که از مرضیه هاشمی در بازجویی‌ها پرسیده شد درباره افق نو بود. ایران با افق نو تبدیل به یک رهبری جامع برای حضور روشنفکران دنیا شده است و این تحریم نشان دهنده ناتوانی آمریکاست.

 

اسپرینگمن ادامه داد: من در کنسولگری آمریکا در جده حضور داشتم و مسئول صدور ویزای آمریکا بودم. آنجا اتفاقات مشکوکی دیدم و دیدم ما به کسانی ویزا می دهیم که در حقیقت فعالان القاعده هستند. من این را با مسئولان مطرح کردم اما نپذیرفتند و من را اخراج کردند. آنها به آمریکا می رفتند تا برای فعالیت در القاعده آموزش ببینند.

هرچه ایرانی‌ها بین‌المللی‌تر شوند، بیشتر متوجه جایگاه کشور و انقلاب می‌شوند

مسعود اسداللهی در ادامه برنامه گفت:  افق نو باعث تجدید نظر مردم آمریکا در اعتماد به سیاستمدارانشان شده است.

 

چند روز قبل دانشجویی سراغم آمد و گله کرد. گفت در پایان نامه اش استنادی به یکی از صحبت های مقام معظم رهبری کرده اما استاد راهنمایش با آن مخالفت کرده و گفته با این نقل قول، متن پایان نامه اش غیر علمی می‌شود! چطور وقتی از اوباما و جرج بوش نقل قول کنیم علمی است اما از رهبری نقل قول کنیم غیر علمی می‌شود؟

 

ایزدی گفت: دانشجویان ما در رشته های علوم سیاسی با نگاه غلطی پرورش پیدا می کنند. تصویری که اساتید برای آنها از جامعه آمریکا ترسیم می کنند یک تصویر عقلایی، منطقی و کاملا حساب شده است؛اگر اینطور است پس چرا روسای جمهور آمریکا اختلاف نظر 100 درصدی با هم دارند؟ ترامپ نه اوباما را قبول دارد و نه حتی هم حزبی خودش یعنی جرج بوش را. با سیاست های هردوی آنها مخالف است.  ما باید از اساتید علوم انسانی خارجی دعوت کنیم تا یافته ها و مشاهداتشان را برای دانشجویانمان بگویند. مگر برای ورزش مربی خارجی نمی‌آوریم؟اینجا هم برای نگاه درست و غیر کانالیزه نیاز به استاد مستقل خارجی است. چند روز قبل دانشجویی سراغم آمد و گله کرد. گفت در پایان نامه اش استنادی به یکی از صحبت های مقام معظم رهبری کرده اما استاد راهنمایش با آن مخالفت کرده و گفته با این نقل قول، متن پایان نامه اش غیر علمی می‌شود! چطور وقتی از اوباما و جرج بوش نقل قول کنیم علمی است اما از رهبری نقل قول کنیم غیر علمی می‌شود؟ این آموزش وادادگی و سرسپردگی باید با حضور اساتید مستقل غیر ایرانی در دانشگاه‌ها حل شود. هرچقدر مردم و دانشجویان ایران را بین المللی تر کنیم به نفع ایران و ایرانی است چون بیشتر از گذشته متوجه جایگاه بزرگ خودشان و انقلابشان می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما