شناسهٔ خبر: 31179730 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ديدار الجبير با نتانياهو/ پيوند سعودي - صهيونيستي رسميت مي يابد؛ زن سعودي بگير!

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ديدار الجبير با نتانياهو، مقدمات تحقق روياي جديد بن سلمان وليعهد جوان عربستان براي تقويت روابط با رژيم صهيونيستي را فراهم مي کند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، عادل الجبير وزير مشاور در امور خارجي عربستان روز پنجشنبه در ديدار با «بنيامين نتانياهو » نخست وزير رژيم صهيونيستي در حاشيه کنفرانس ورشو در لهستان گفته است تحقق ثبات در منطقه بدون صلح ميان کشورهاي عربي و تل آويو غير ممکن است.
تارنماي "المنار" به نقل از رسانه هاي رژيم صهيونيستي نوشت: الجبير در اين ديدار مدعي شده است که ايران مانع بزرگي در تحقق پيوند اعراب و اسرائيل است و هر بار کشورهاي عربي در اين مسير پيش مي روند، ايران مانع مي شود.
رسانه هاي عربي به جزئيات بيشتري درباره اين ديدار نپرداخته اند.
الجبير که کشورش به سمت عادي سازي روابط با اسرائيل پيش مي رود، در حالي ثبات منطقه را در گرو سازش با تل آويو دانسته است که ملت هاي منطقه رژيم صهيونيستي را عامل اصلي بي ثباتي در منطقه و ريشه اصلي بحران هاي جاري در خاورميانه مي دانند.
تارنماي «الايام 24» مغرب در اين خصوص نوشت، اين ديدار بدون حضور رسانه ها و مخفيانه و پس از سردي روابط رياض و رباط انجام مي شود.
نتانياهو پيش از اين گفته بود روز پنجشنبه با هيات سعودي شرکت کننده در کنفرانس ورشو به رياست الجبير ديدار مي کند.
راديو «النور» نيز در خصوص ديدار مقام هاي سعودي با مسئولان رژيم صهيونيستي نوشت، روابط رژيم صهيونيستي با برخي حکومت هاي عربي و عادي سازي روابط ميان آن ها کم کم در حال علني شدن است و اين نشان مي دهد آن ها از سال ها پيش بصورت مخفيانه در اين مسير گام بر مي داشتند.

فرار الجبير از پاسخ گفتن به سوال خبرنگاران درباره ديدار با نتانياهو
وزير مشاور در امور خارجه عربستان سعودي، از پاسخ گفتن به سوالات خبرنگاران در مورد ديدار با نخست وزير رژيم صهيونيستي طفره رفت.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره؛ وزير امور خارجه بحرين و وزير مشاور در امور خارجه عربستان سعودي، از پاسخ گفتن به سوالات خبرنگاران در مورد ديدار با نخست وزير رژيم صهيونيستي در حاشيه کنفرانس ورشو طفره رفتند.
خالد بن احمد آل خليفه و عادل الجبير حاضر نشدند به سوالات خبرنگاران درباره ديدار احتمالي شان با بنيامين نتانياهو در حاشيه کنفرانس ورشو، خودداري کردند.
الجبير با اصرار خبرنگاران براي پاسخ دادن به اين سوال روبرو شده بود که ”آيا با نخست وزير اسرائيل ديدار کرديد؟“، که تلاش کرد تا با بي توجهي از بين خبرنگاران عبور کند.
عادل الجبير حتي حاضر نشد به اين سوال که آيا سکوت شما به معناي مثبت بودن پاسخ اين سوال است؟ واکنشي نشان دهد.
خالد بن احمد آل خليفه هم حاضر نشد به اين سوالات که ”آيا ديدار دوجانبه با نخست وزير اسرائيل داشتيد؟ آيا امروز دستور کار مشترک با نخست وزير اسرائيل داريد؟ آيا عرب ها ديگر مشکلي براي ديدار با بنيامين نتانياهو ندارند؟ آيا از حضور در يک سالن، در پاي يک ميز و تقسيم نان با بنيامين نتانياهو همانطور که مايک پنس معاون رئيس جمهور آمريکا توصيف کرد، احساس در تنگنا قرار گرفتن نمي کنيد؟“ پاسخ بدهد.

زن سعودي بگير!
رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان به خبرنگار صهيونيست پيشنهاد کرد با يک دختر سعودي ازدواج کند .
باراک راويد خبرنگار شبکه سيزده رژيم صهيونيستي مصاحبه اي با ترکي الفيصل، شاهزاده سعودي و رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان انجام داد و در پايان اين مصاحبه به وي گفت: من قبلا خيلي بهتر عربي صحبت مي کردم، اين به سالها پيش برمي گردد، اما فراموش کردم. خيلي از مطالب عربي را متوجه مي شوم و همچنين مي توانم عربي بنويسم و بخوانم اما عربي صحبت کردن از آن سخت تر است.
ترکي الفيصل نيز در جواب به او گفت: بايد زني عربي بگيري. راويد جواب داد: من قبلا ازدواج کرده ام، لطفا اين را به همسرم نگو.
در ادامه ترکي الفيصل از او پرسيد که کجا زندگي مي کند و باراک راويد پاسخ داد: در تل آويو، اميدوارم روزي بتواني به آنجا سفر کني، که الفيصل در جواب گفت: اميدوارم، تو مي تواني ميزبان من باشي. يکي از دوستانم که همواره به اسرائيل سفر مي کند، عکسي از تابلوي نام يک خيابان در قدس برايم فرستاد که روي آن نوشته شده بود خيابان شاه فيصل، اين يکي از اولين جاهايي خواهد بود که در سفرم به قدس از آن ديدن خواهم کرد.

تلاش بن سلمان براي تقويت روابط با اسرائيل
شبکه سيزده تلويزيون رژيم صهيونيستي اعلام کرد پس از آنکه محمد بن سلمان وليعهد عربستان شد وي براي تقويت روابط با اسرائيل کوشيد.
به گزارش اين شبکه تلويزيوني اسرائيلي تمامي مسئولان اسرائيلي آرزو دارند که محمد بن سلمان پادشاه عربستان شود.
در همين حال شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد رسانه هاي اسرائيلي اعلام کردند: بندر بن سلطان رئيس پيشين سازمان اطلاعات عربستان به رئيس موساد که در سال 2014 به رياض سفر کرده بود، مجموعه پيام هايي را داد.
يکي از پيام ها اين بود که آيا اسرائيل، اسرائيل جنگ شش روزه است يا ا سرائيل جنگ دوم لبنان؟

افشاي ابعاد پنهاني روابط رياض و تل آويو
مسئولان اسرائيلي گفتند در جنگ سال 2006، عربستان نه تنها به ارسال پيام‌هاي حمايتي اقدام مي‌کرد، بلکه حتي اسرائيل را تشويق مي‌کرد حزب الله را به شدت مورد حمله قرار دهد.
شبکه خبري قدس فلسطين از ابعاد روابط پنهاني بين عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي پرده برداشت.
اين شبکه در گزارشي به نقل از رسانه‌هاي اسرائيلي اعلام کرد: آريل شارون نخست وزير وقت اسرائيل سال 2003 با مئير داگان رئيس سابق موساد ديدار کرد. يکي از مسئولان سابق رژيم صهيونيستي در اين باره گفت: «من در قسمتي از اين ديدار حضور داشتم و يکي از مسائلي که نخست وزير، آن را براي داگان توضيح داد اين بود که شايد لازم است تلاشي براي آزمودن روابط خود با کشور‌هاي خليج فارس انجام دهيم».
اين سرآغازي براي شروع اقدام ديپلماتيک گسترده موساد در قبال کشور‌هاي خليج فارس به ويژه عربستان سعودي بود.
يک سال پيش از آن، دو حادثه دراماتيک در دو روز پشت سر هم اتفاق افتاد. ارتش اسرائيل در کرانه باختري عمليات ديوار دفاعي را آغاز کرد، اما اتحاديه عرب در بيروت، نقشه عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه وقت عربستان را براي صلح اعلام کرد. کسي که از دستورات شارون به موساد استفاده کرد، جانشين او ايهود اولمرت بود.
مسئولان اسرائيلي گفتند در جنگ سال 2006، عربستان نه تنها به ارسال پيام‌هاي حمايتي به شکلي آرام اقدام مي‌کرد، بلکه حتي اسرائيل را تشويق مي‌کرد حزب الله را به شدت مورد حمله قرار دهد. نتايج اين جنگ باعث نااميدي شديد رياض شد.
يک ماه و نيم بعد از جنگ چنين اخباري منتشر شد: «اولمرت با وليعهد عربستان ديدار کرد». اين در حالي است که خود اولمرت در اظهاراتي گفت: «با پادشاه عربستان يا هيچ مسئول ديگري ديدار نکرده ام که روزنامه‌ها اينطور جنجال به پا کرده اند».
اولمرت دورغ نگفت، اما در عين حال کل واقعيت را نيز عنوان نکرد. امروز مي‌توانيم بگوييم که در تاريخ سيزدهم سپتامبر سال 2006، اولمرت به همراه مائير داگان رئيس موساد به شکلي سري به کاخ رياست جمهوري در امان پايتخت اردن سفر کرد، جايي که عبدالله شاه اردن ميزباني وي بود، اما ميهمان ديگر اين ديدار، امير بندر بن سلطان مشاور امنيت ملي عربستان سعودي بود. وي يکي از مسئولان صاحب نفوذ و قدرت در پادشاهي عربستان و مسئول روابط سري با اسرئيل بود. اولمرت و بندر، درباره فلسطينيان، ايران، سوريه و جنگ در لبنان صحبت کردند، اما اين مسئول سعودي درخواست ديگري نيز از اولمرت داشت، اينکه با معاملات بزرگ سلاح بين آمريکا و عربستان مخالفت نکند.
اين ديدار يک ديدار تاريخي بود، اما درز کردن اين خبر به روزنامه‌هاي اسرائيلي، خشم امير بندر را به همراه داشت و عربستاني‌ها اقدام به قطع رابطه کردند و نزديک به شش ماه، تلفن‌هاي خود را پاسخ نمي‌دادند.
ماه مه 2009، بنيامين نتانياهو به نخست وزيري اسرائيل و باراک اوباما به رياست جمهوري آمريکا رسيدند. نتانياهو خواستار افزايش فشار‌ها بر ايران و از طرف ديگر اوباما به دنبال تقويت فرايند صلح بود و کليد حل اين معما، همانطور که دو طرف گمان مي‌کردند، در رياض بود. عربستان براي نتانياهو به ويژه به خاطر موضوعي که وي به آن علاقه داشت، بسيار مهم بود.
بين سال‌هاي 2009 تا 2012، دولت اسرائيل بار‌ها حمله به تاسيسات هسته ايران را بررسي کرد و آمريکايي‌ها تماس‌هايي را بين اسرائيل و عربستان در همين ارتباط رصد کردند.
يکي از فرماندهان اسبق صهيونيست در اين رابطه گفت: «هنگامي که امکان استفاده از حريم هوايي عربستان را براي رسيدن به منطقه مورد هدف آزمايش کرديم، به اين نتيجه رسيديم که بايد گفتگو‌هايي بين دولت‌هاي دو طرف براي رسيدن به توافقي بر سر آن صورت گيرد».
نوامبر 2013، توافقي نصف و نيمه بين آمريکا و ايران در ژنو به دست آمد و اين مسئله باعث نگراني شديد اسرائيل و عربستان شد. عربستاني‌ها اسرائيل را تنها حامي خود عليه ايران مي‌بينند و بر اساس آن عمل مي‌کنند.
ديپلمات‌هاي غربي مي‌گويند چند هفته پس از آن، هواپيمايي ويژه در فرودگاه رياض بر زمين نشست و تامير باردو رئيس وقت موساد از آن پياده شد تا با مقامات ارشد سعودي ديدار و گفتگو کند. اين مسئله، پيشرفت مهمي در روابط و تغييري در اصول عربستان بود؛ پيش از آن ديدار‌هاي سري سعودي‌ها با مسئولان اسرائيلي در کشور سومي انجام مي‌گرفت، اما آن زمان باردو به دل پادشاهي عربستان سعودي آمده بود. باردو با امير بندر بن سلطان، مشاور امنيت ملي عربستان و مرد راز‌هاي پادشاه عبدالله ديدار کرد. بندر بن سلطان از باردو خواست پيامي به نتانياهو برساند: «آيا اسرائيلِ امروز، همانند اسرائيل در جنگ شش روزه است يا اينکه اين اسرائيل همان اسرائيلي است که در جنگ دوم لبنان نمايان شد؟».
اين ديدار، مقدمه‌اي براي عملياتي تاريخي بود و شايد دراماتيک‌ترين چيز در روابط بين اسرائيل و عربستان تا به امروز باشد.
اين اتفاق تابستان سال 2014 و در آخرين روز‌هاي جنگ غزه روي داد. نتانياهو در اظهاراتي گفت: «تغييري که منطقه در رابطه با قدرت‌هاي ميانه رو در خاورميانه، شاهد آن است، چشم انداز سياسي محتملي براي اسرائيل به ارمغان مي‌آورد». پشت اين اظهارات نتانياهو، پيشنهادي سعودي وجود داشت که درست در همان روز‌ها به دستشان رسيده بود. اين پيشنهاد، احساسات بد را تغيير مي‌داد، احساساتي که به جنگ منجر شده بود. بر اساس اين پيشنهاد، اسرائيل و عربستان اقدام به اصلاح طرح صلح عربي مي‌کردند، سپس نتانياهو و وزير امور خارجه عربستان به اتفاق يکديگر، اين طرح را به سازمان ملل متحد ارائه مي‌کردند، پس از آن، ورود درگيري اسرائيلي فلسطيني به مرحله راه حل اعلام مي‌شد، در ادامه گفتگو‌ها بين اسرائيل و فلسطينيان از سر گرفته مي‌شد و عربستان عملياتي بين المللي را براي بازسازي نوار غزه هدايت مي‌کرد.
اوايل سپتامبر همان سال، نتانياهو به شکلي مخفيانه و در کشور سومي، با امير بندر فرستاده پادشاه عربستان ديدار کرد. بنابر اطلاعات سه منبع آگاه از اين مسئله، بندر توضيح داد که عربستان مي‌خواهد فرايند صلح اسرائيلي فلسطيني را آغاز کند و اين مسئله امکان تحرکي منطقه‌اي را عليه ايران فراهم خواهد آورد. نتانياهو نيز از اين طرح استقبال کرد و دو طرف پس از ده ساعت مذاکره، براي آغاز برنامه ريزي درباره اعلام آن در سازمان ملل به توافق رسيدند.
در روز‌هاي پس از آن، ديدار‌هايي بين مشاوران نتانياهو و دستياران امير بندر براي رسيدن به سندي مشترک برگزار شد.
اسرائيل سندي به عربستان پيشنهاد کرد و در مقابل عربستاني‌ها با بيشتر بند‌هاي آن موافقت کردند، اما از اسرائيل خواستند نرمش بيشتري نشان دهد. با اين حال بنابر منابع آگاه از جزئيات اين فرايند، نتانياهو مخالفت کرد و گفتگو‌ها پايان يافت.
روابط عربستان و اسرائيل پس از آن به شکل بي سابقه‌اي رو به وخامت گذاشت و براي مدتي بيش از يک سال به طور تقريبا کامل قطع شد. اما در نهايت اين بحران را يک نفر به پايان رساند، محمد بن سلمان وليعهد عربستان.
کارشناس اسرائيلي مي‌گويد: «عربستان، ايران را دشمن اصلي خود قلمداد مي‌کند و از طرف ديگر بر اين باور است که اسرائيل نزديکترين موضع را در قبال ايران به عربستان دارد».
امير محمد بن سلمان از زمان تصدي پست وليعهدي در ژوئن 2017، هيچ لحظه‌اي را از دست نداد. وي در ابتدا رقباي سياسي خود را کنار زد و سپس اقدام به اتخاذ تصميماتي بزرگ در کشور و همچنين تقويت روابط با اسرائيل کرد.
يکي از کارشناسان مسائل اسرائيل در اين رابطه گفت: «اين رهبران جديد، آنگونه که رهبران پيشين در عربستان به اسرائيل نگاه مي‌کردند، نگاه نمي‌کنند بلکه اسرائيل را به شکلي مثبت و به گونه‌اي ديگر نگاه مي‌کنند».
محمد بن سلمان مارس سال گذشته، مسئول مهمترين اقدام براي عادي سازي روابط از طرف عربستان در دهه گذشته بود، اقدامي که بر زندگي بسياري از اسرائيلي‌ها تاثير گذاشت.
هندي‌ها به عربستان رفتند و از سعودي‌ها خواستند به هواپيما‌هاي شرکت هواپيمايي هندوستان اجازه دهند در سفر از هند به اسرائيل، از حريم هوايي عربستان عبور کنند و سعودي‌ها با اين درخواست موافقت کردند.


نظر شما