شناسهٔ خبر: 31178828 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

جزئیات مدل جدید توسعه «مشاغل خانگی»/خروج 6 هزار زن سرپرست خانوار از چرخه فقر

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی جزئیات مدل جدید توسعه «مشاغل خانگی» را تشریح کرد و گفت: از دوسال پیش این الگو به تصویب رسیده و در حال اجرا است.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایکنا، فارس نوشت: مهناز امامدادی گفت: بر اساس قانون مشاغل خانگی که مصوب سال 89 است ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یکی از سیاست‌های اشتغالزایی کشور محسوب می‌شود و بر اساس این قانون، ستاد مشاغل خانگی به ریاست وزارت رفاه و عضویت 25 دستگاه اجرایی وظیفه ساماندهی این مشاغل را به عهده گرفته است.

وی ادامه داد: دو سال پیش پس از بررسی عملکرد و چگونگی اجرای این قانون آسیب‌شناسی و مطالعات میدانی انجام گرفت و الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی پیشنهاد شد و در ستاد مشاغل خانگی به تصویب رسید.

امامدادی در مورد این الگوی جدید توسعه‌ای، گفت: توسعه رشته‌های نوین توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، پایدارسازی مشاغل، راهنمایی و مشاوره، هدفمندی حمایت‌ها، ایجاد تسهیلات، اتصال به بازار و غیره در این روش مورد لحاظ است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی گفت: در این الگو متقاضی مشاغل خانگی با جلب مشارکت بخش خصوصی باید در سامانه مشاغل خانگی ثبت‌نام کند و با بررسی طرح توانمندسازی متقاضی و اتصال به بازار در نهایت حمایت‌های قانونی و مالی هدفمند از آنها خواهد شد.

وی گفت: استان‌هایی که طرح توسعه مشاغل خانگی در سال 96-97 را اجرا کرده‌اند آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و اخیراً نیز سیستان و بلوچستان اضافه شده است.

امامدادی افزود: تاکنون و در مرحله اول علاوه بر تدوین دستورالعمل‌ها مطالعه اسنادی انجام شده و 261 مورد از مزیت‌های استانی شناسایی و به صورت پایلوت در حال اجرا است، 149 بنگاه نیز شناسایی و جلب مشارکت شده است همچنین مطالعات تطبیقی 9 کشور به همراه راه‌اندازی سامانه ثبت و رصد اطلاعات از دیگر برنامه‌های اجرا شده است.

 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی در مورد نسبت جنسی در این الگوی مشاغل خانگی، گفت: در سال 95، 83 درصد زن و 17 درصد مرد، در سال 96، 82 درصد زن و 18 درصد مرد و امسال 81 درصد زن و 19 درصد مرد مشارکت داشته است و بیشتر این طرح در سکونتگاه‌های شهری با 74 درصد و 26 درصد در روستا اجرا شده است.

وی در مورد میزان مشارکت افراد سرپرست خانوار طی سال‌های 95-97 در حوزه مشاغل خانگی، گفت: 62 درصد این افراد سرپرست خانوار بودند که زنان در این میان 47 درصد را به خود اختصاص داده‌اند و 38 درصد سرپرست خانوار نبوده‌اند که در این زمینه نیز زنان مشارکت 35 درصدی داشته‌اند.

امامدادی گفت: متقاضیان مشاغل خانگی در استان‌های پایلوت شده بیشترین رتبه در خراسان رضوی در میان زنان بوده و کمترین نیز در استان خراسان جنوبی رصد شده و در میان مردان نیز آذربایجان  غربی بیشترین مشارکت و خراسان جنوبی کمترین مشارکت مردان را در سطح مشاغل خانگی داشته‌اند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی ادامه داد: ایجاد اشتغال برای 6 هزار از زنان سرپرست خانوار در 21 استان بر اساس این الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی فراهم شده است.

وی بر ضرورت و اهمیت اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: با این الگو زمینه مناسب مشاغل خانگی جهت بهبود وضعیت معیشتی زنان فراهم می‌شود و این در حالی است که با ازدیاد زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلف مواجهیم و ضروری است که این افراد توانمند شده و از چرخه فقر خارج شوند.

امامدادی ادامه داد: بر اساس بند «ب» ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه، توسعه مشاغل خانگی و ارتقای معیشت خانواده تأکید شده و در بند «ت» ماده 80 همین قانون نیز حمایت از زنان سرپرست خانوار مورد تأکید است.

 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی گفت: در این الگوی جدید زنان همسر فوت کرده، زنان مطلقه، زنان دارای همسر که مسئولیت تأمین معاش خانواده را بر عهده دارند و دختران مجردی که به سن تجرد قطعی رسیده‌اند می‌توانند مشارکت فعال داشته باشند.

امامدادی گفت: طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در حال اجرا است و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه مشاغل خانگی به آدرس اینترنتی www.mashaghelkhanegi.ir  خود نسبت به تکمیل فرمها و کسب اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند.

وی در پایان گفت: 21 استان محدوده جغرافیایی اجرای این طرح است و مراحل اجرای این طرح به گونه‌ای است که ابتدا پتانسیل منطقه و اولویت‌ها بررسی می‌شود و سپس استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان انجام خواهد شد و در آخر با جلب مشارکت خیرین و بنگاه‌ها این متقاضیان به بازار متصل می‌شوند.

به گزارش فارس، مشاغل یا کسب و کار خانگی؛ آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی ، فرش کشاورزی ، دامپروری ، شیلات ، خدمات ، تولیدی صنعت و فناوری اطلاعات(IT ) است و بر همین اساس انواع مشاغل خانگی در هریک از زیر بخش ها ارائه شده که فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل مذکور در سایت وزارت رفاه و در بخش مشاغل خانگی موجود است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما