شناسهٔ خبر: 31178358 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در نشست ضدايراني ورشو چه گذشت؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- نشست ورشو نتوانست جبهه اي بين المللي عليه ايران تشکيل دهد و شکست خورد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نشست موسوم به «آينده صلح و امنيت در خاورميانه» روز پنج‌شنبه با سخنراني «مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا رسما در شهر «ورشو» لهستان آغاز شد.
پامپئو در بخشي از نطق کوتاهش گفت: «برگزاري اين کنفرانس نشانگر خواست رئيس‌جمهور [دونالد] ترامپ براي جمع کردن کشورهاي شرکت‌کننده، براي حل بحران‌هاي خاورميانه است.»
وي افزود: «اين کنفرانس جنگ در سوريه، پرونده يمن و همچنين روند صلح ميان فلسطيني‌ها و اسرائيل را مورد بحث قرار خواهد داد.»
نشست ورشو در ابتدا قرار بود صرفا بر ايران و تلاش براي ائتلاف‌سازي ضدايراني متمرکز باشد، اما با واکنش منفي متحدان غربي آمريکا، واشنگتن موضوعات مورد بحث در اين نشست را گسترش داد تا کشورهاي غربي نيز در آن شرکت کنند. با اين وجود، اغلب کشورهاي اروپايي در سطحي پايين‌تر از وزير خارجه در اين نشست حضور يافتند.

فيلم نتانياهو از دشمني امارات و بحرين و سعودي با ايران
دفتر نخست وزير رژيم صهيونيستي به عمد، فيلمي از دشمني امارات و بحرين و سعودي با ايران را در حاشيه کنفرانس ورشو منتشر کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني العالم، عبد الله بن زايد وزير امور خارجه امارات در اين فيلم به آنچه که وي آن را «حق اسرائيل در دفاع از خود در برابر ايران خواند» اذعان کرد.
در اين فيلم ، وزير امور خارجه امارات در کنار خالد بن احمد آل خليفه وزير خارجه بحرين و عادل الجبير وزير مشاور در امور خارجه سعودي ديده مي شود. آنها در اين نشست که پشت درهاي بسته در حاشيه کنفرانس ورشو برگزار شده بود از لزوم مقابله با ايران سخن گفتند.
وزير خارجه بحرين گفت امروز، خطر ايران را چالشي مهم تر از مسئله فلسطين مي داند.

برخي اروپايي‌ها در تحريم ايران همراه‌مان نشدند
معاون رئيس جمهور آمريکا در کنفرانس ورشو گفت: متاسفانه برخي از شرکاي اروپايي، با ما در تحريم عليه ايران همکاري نکردند
شبکه الجزيره مباشر به نقل از  مايک پنس معاون رئيس جمهور آمريکا در کنفرانس ورشو اعلام کرد، در خاورميانه با تهديدات مشترکي مواجه هستيم که برجسته ترين آن تروريسم راديکالي اسلامي است.
وي افزود: آمريکا در پي تشکيل ائتلافي براي سرکوب تندروي است. فرزندان اسماعيل و اسحاق از يک موضوع دفاع مي کنند، کاري که پيش از اين سابقه نداشته است.
معاون رئيس جمهور آمريکا ادعا کرد، توانستيم پنج ميليون نفر را از زير سلطه سازمان دولت (داعش) آزاد سازيم.
وي گفت: متاسفانه برخي از شرکاي اروپايي، با ما در زمينه تحريم ها عليه ايران همکاري نکردند.
وي افزود، در پي آنيم تا کمکهاي ايران به گروههاي تحت حمايت تهران را متوقف سازيم.

انتقاد برلين نسبت به چرخش موضوعي نشست ورشو از خاورميانه به ايران
روز پنج‌شنبه ساعتي پس از آنکه «مايک پنس» معاون رئيس‌جمهور آمريکا در نشست «ورشو» به صراحت از اتحاديه اروپا به دليل تلاش براي حفظ توافق هسته‌اي با ايران انتقاد کرد، دولت آلمان بار ديگر تأکيد کرد که اتحاديه اروپا مصمم به حفظ اين توافق است.
«نيلس آنن» دستيار وزير خارجه آلمان در مورد تناقض ميان عنوان و محتواي نشست برگزار‌شده در ورشو لهستان، در توييتر نوشت: «نشست ورشو قرار بود در مورد صلح و امنيت منطقه خاورميانه باشد. اما نهايتا، عمده آن در مورد ايران بود.»
وي افزود: «پاسخ ما، بسيار ساده است. اروپا به نحوي متحد و محتاطانه گام برمي‌دارد. ما روي فشار و گفت‌وگو حساب کرده‌ايم. اروپا پاي برجام مي‌ايستد.»
پنس عصر ديروز اتحاديه اروپا را به تلاش براي شکست دادن تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران متهم کرد و گفت چنين کاري به افزايش شکاف ميان واشنگتن و بروکسل منجر مي‌شود. وي همچنين از اتحاديه اروپا خواست از برجام خارج شده و به اعمال فشار به ايران بپيوندد.
اظهارات آنن به تغيير دستور کار نشست ورشو اشاره به بيانيه‌هايي است که مقام‌هاي آمريکايي و لهستاني پيش از اين نشست صادر کرده و تأکيد داشتند که قرار نيست اين نشست محلي براي حمله لفظي به ايران باشد. با اين وجود، مقام‌هاي رژيم صهيونيستي و آمريکا در اين نشست بارها با تندترين الفاظ به ايران حمله کردند.
«مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا امروز در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اين تناقض، گفت امکان گفت‌وگو در مورد سوريه، يمن و ديگر مناطق غرب آسيا بدون اشاره به ايران، وجود ندارد. وي همچنين ايران را تهديدي براي منطقه خواند و مدعي شد که تمام شرکت‌کنندگان در نشست ورشو موافق اين برداشت بوده‌اند.


نظر شما