شناسهٔ خبر: 31177600 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پوتین: توجه ترکیه به امنیت مرزهایش با سوریه را درک می‌کنیم

71457

رئیس جمهوری روسیه گفت که مسکو توجه ترکیه به تأمین امنیت مرزهایش با سوریه را درک می‌کند و در این مساله، بر اساس "وجود یک توافق مناسب" میان آنکارا و دمشق عمل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس خبری مشترکی که پس از نشست سران سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه در سوچی برگزار شد، گفت: ما بر اساس وجود توافق مناسبی میان ترکیه و سوریه عمل می‌کنیم و این توافق بر اصول همکاری در مبارزه با تروریسم تاکید کرده است و می‌توان از آن به عنوان زمینه‌ای برای همکاری در حال حاضر استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه تماس‌های مداوم و همکاری فعال در این زمینه میان مسکو و آنکارا در سطوح اطلاعاتی و نظامی برقرار است، گفت که اگر این هماهنگی ادامه یابد، موفقیت را تضمین می‌کند.

پوتین ادامه داد: اما در پایان کار، ما معتقدیم که تمامیت ارضی سوریه تضمین خواهد شد و خطر تروریسمی که رئیس جمهور ترکیه در مورد آن صحبت کرده است، زدوده می‌شود.

وی همچنین به توافق منعقد شده آدانا میان ترکیه و سوریه در سال ۱۹۹۸ اشاره کرد. اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه چندین بار در سخنان خود گفته است که این توافق به کشورش حق مداخله نظامی در شرق فرات را می‌دهد تا حمله جدیدی علیه یگان‌های مدافع خلق کرد صورت بگیرد.

با این حال رئیس جمهوری ترکیه پس از دیدار با همتایانش از روسیه و ایران گفت که امید به دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه هیچ وقت مثل اکنون قوی نبوده است.

رئیس جمهوری روسیه هم‌چنین درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه آنچنان که دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش گفته است، خاطرنشان کرد که "ما متوجه تغییر خاصی در این زمینه و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نشده‌ایم. "

پوتین گفت که ترامپ سعی دارد تا به قول‌های انتخاباتی‌اش مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی جامه عمل بپوشاند اما به دلیل مسائل سیاسی داخلی همواره موفق به اجرای آنها نیست.

این در حالی است که فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه یکشنبه گذشته گفته بود خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ظرف چند هفته آغاز می‌شود.

اردوغان نیز در این باره گفت، صحبت‌هایی مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در ماه آوریل یا مه آتی صورت گرفته است اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما