شناسهٔ خبر: 31176140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

توصیه به اینکه مراسم سالگرد شریعتی مفصل برگزار نشود!

صاحب‌خبر - سه شنبه 6 اردیبهشت 1362
صبح زود به مجلس رفتم. گزارش‌ها را خواندم. کنوانسیون حفظ محیط‌زیست در کویت برای حل مشکل چاه‌های آسیب‌دیده نوروز، جلسه تشکیل داده1؛ لازم است تلاش کنیم که حل شود. خطر نفت‌های نشت کرده، می‌گویند به سواحل ما هم نزدیک می‌شود. پیش از دستور درباره تجاوز هوایی و بمباران پل دختر توسط عراقی‌ها و شهادت بیش از 20نفر و جراحت بیش از 80نفر و تخریب خانه‌های زیاد صحبت کردم2.
در نطق‌های پیش از دستور نمایندگان، به مجریان حمله شد3. طرح یک فوریتی حدود اختیارات و صلاحیت دادسراها و دادگاه‌های انقلاب مطرح بود4. جلسه را به آقای یزدی سپردم. به دفترم آمدم. آقای محمدمهدی ربانی املشی آمد؛ درباره اوضاع کلی کشور، انرژی اتمی، وضع شورای نگهبان، وظایف رهبری، ولایت فقیه و توطئه‌ای که علیه من از طرف دشمنان شروع شده، صحبت کردیم. آقای ابوالقاسم خزعلی آمد و راجع به اظهارات من در نماز جمعه گذشته علیه مارکسیست‌ها تشکر کرد5. از اظهاراتش دفاع کرد و توصیه کرد که سالگرد دکتر شریعتی را خیلی مفصل برگزار نکنند. آقای جنتی آمد و راجع به شورای نگهبان و توطئه‌ای که آقای ربانی گفته بودند، صحبت کردیم. دکتر محمود رضایی هنجی نماینده کرج آمد و از آقای کتیرایی و خوشنویسان (کارپردازان مجلس) گله داشت.
ظهر آقای مهندس عزت‌الله سحابی آمد و برای نهضت آزادی، اجازه تاسیس دانشگاه می‌خواست. راجع به جنگ و مسائل دیگر اقتصادی و سیاسی هم حرف زد. پیشنهاد خاتمه دادن به جنگ را داشت. آقای جعفری ریزی آمد و از بیکاری و فقر گله داشت. آقای عباسعلی بهاری اردشیری نماینده ساری آمد. از علمای مازندران گله داشت و از عدم پیشرفت کارها و مشکلات اقتصادی انتقاد می‌کرد.
عصر گروهی از کارکنان بانک مرکزی آمدند و از آقای محسن نوربخش به خاطر عدم توجه به انجمن اسلامی و توجه به غیرمتعهدها گله داشتند6. از دادگاه انقلاب خوزستان آمدند و از نمایندگان خوزستان شکایت داشتند. آقای علی موحدی ساوجی نماینده ساوه آمد و گزارش سفر خود به لیبی را داد. برای ساخت خانه در تهران، زمین می‌خواست. رضا لاجوردی مامور دادستانی سابق در فرودگاه آمد و از این که ستاد پیگیری امام ایشان و همکارانش را بیرون کرده است، گله داشت؛ با آقای موسوی اردبیلی صحبت کردم. گفتند، تخلف ها، زورگویی‌ها و بی‌قانونی‌ها در آنجا زیاد است.
آقای محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران با آقای علی شمخانی مسئول پرونده حزب توده آمدند. از کودتای حزب توده گفتند و این که مقداری از اعترافاتشان را پس گرفته‌اند. راجع به جنگ و لبنان و مشکلات سپاه و معلوم نبودن تکالیف و اختیارات آنان صحبت شد. آقای سنجقی از کردستان آمد و از موفقیت‌های اخیر قرارگاه حمزه سیدالشهدا و برنامه‌های آینده گفت و برای بودجه و تبلیغات کمک می‌خواست. تذکرات درباره مسلح کردن روستاها دادم و گفت رد اعتبارنامه آقای جسیم سعادتی نماینده مهاباد اثر بدی در مردم نداشته است. اخوی (مدیر عامل سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی) آمد و از کاسته شدن اختیارات مدیرعامل در اساسنامه صدا و سیما شکایت داشت.
شب در دفتر رئیس‌جمهور با روسای سه قوه و اخوی محمد جلسه داشتیم. گله‌های شورای عالی قضائی از صدا و سیما و نواقص کار مطرح بود. توضیحاتی داده شد و تصمیماتی اتخاذ شد. راجع به درخواست لیبی برای سفر من یا رئیس‌جمهور به لیبی یا آمدن آقای معمر قذافی رهبر جمهوری عربی لیبی به ایران صحبت کردیم. قرار شد پس از مشورت با امام اقدام شود. در مورد وزیر آینده اطلاعات مشورت شد؛ به جایی نرسیدیم. دیر وقت به خانه آمدم.
... ادامه دارد
__________________
پی نوشت:
1- سومین اجلاس وزرای هشت کشور عضو سازمان منطقه‌ای محیط‌زیست دریایی حوزه خلیج فارس (کنوانسیون کویت) با حضور سرپرست سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران برای بررسی چگونگی جلوگیری از نشست نفت به خلیج فارس و رفع آلودگی آب‌های این منطقه تشکیل شد. این اجلاس بدون حصول به نتیجه پایان یافت.
2- در این نطق آمده است: «بمباران شهرها و کشتن مردم غیر نظامی و زنان و کودکان، ملت ایران و مسئولان را به تنگ آورد برای یک اقدامی که تا
به حال ما از آن خودداری کرده‌ایم. آنها می‌دانند که شرق عراق از بصره تا حاج عمران و سراسر این منطقه زیر آتش توپ‌ها و آتش خمپاره‌های ما می‌تواند قرار بگیرد و اگر روزی بخواهیم انتقام بگیریم، حداقل
دو میلیون آواره روی دست بعث عراق خواهند ماند. اما جمهوری اسلامی ایران با هدایت رهبر عظیم الشان و فرمانده کل قوا، هنوز این تصمیم را نگرفته است که از طریق مستاصل کردن مردم به فتح و پیروزی برسد.»
3- اشاره به سخنرانی پیش از دستور آقای سیدابوالحسن حسینی رامیانی نماینده مینودشت. وی در این سخنرانی گفت: «آقایان وزرا بیندیشید و ببینید چه کرده اید. آیا گره‌ای از کار مردم گشوده اید؟ وزیر بهداری می‌گوید پزشک کم داریم، وزیر راه می‌گوید، امکانات در جای دیگر مشغول است؛ شما وزیر بازرگانی چه جوابی دارید. به من نماینده جواب دهید تا من هم به مردم یا ائمه جمعه مازندران جوابگو باشم.» نمایندگان در این جلسه 15 مورد به مسئولان مختلف اجرایی تذکر دادند.
4- در این طرح که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، وظیفه مبارزه با قاچاقچیان و معتادان
مواد مخدر و همچنین گرانفروشی و احتکار ارزاق عمومی به دادگاه‌های انقلاب اسلامی واگذار شد.
5- اشاره به بحث «مترفین» در خطبه اول نماز جمعه 2 اردیبهشت 62، در این خطبه آمده است: ارزش‌های واقعی که کرامت انسان را تامین می‌کند، ممکن است در توده محروم پیدا شود، هم در قشر مرفه ممکن است پیدا شود. ما اینجا یک تفاوت اساسی با مارکسیست‌ها داریم. آنها هر جا که طبقه مطرح می‌شود، طبقه کارگر را در مقابل طبقه کارفرما قرار می‌دهند. هم فضیلت‌ها در کارگر و هم رذیلت‌ها در کارفرما و به صورت طبقه تجلی می‌کند. اما ما با طبقه برخورد نمی‌کنیم. ما می‌پذیریم ممکن است در طبقه کارگر هم انسان‌های کم‌ارزشی وجود داشته باشند و ممکن هم هست در طبقه کارفرما هم انسان‌های با شرف و دارای امتیازات واقعی انسانی وجود داشته
باشند.
6- در سالهای اول پیروزی انقلاب، بعضی از نیروهای تندرو در وزارتخانه‌ها و ادارات حضور داشتند و با برخی کارهای خود در مسیر کارهای اجرایی آن اداره مانع ایجاد می‌کردند. این مشکلات که در بعضی موارد، کارهای اجرایی را مختلف و یا فلج می‌کرد تا آغاز دوران سازندگی تداوم داشت.

نظر شما