شناسهٔ خبر: 31176117 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اقتصاد فرهنگ و هنر را جدی بگیریم

به گزارش ایرنا ، سیدعباس صالحی شامگاه پنجشنبه در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه های استان کرمان افزود: با توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسائل

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا ، سیدعباس صالحی شامگاه پنجشنبه در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه های استان کرمان افزود: با توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسائل اقتصاد فرهنگ و هنر و حوزه مسائل حقوقی آنان، مشکلات این حوزه کاهش می یابد و در این زمینه بسته ای از برنامه ها و اقدامات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجرا است.
وی با اشاره به فارغ التحصیلان عرصه رسانه اظهار داشت: سه میلیون نفر دانش آموخته های حوزه هنر پس از انقلاب اسلامی فارغ التحصیل شدند لذا این قشر حجم بزرگی از بازار کار را به خود اختصاص داده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید کمک ها به سمتی رود که فضای فرهنگ و هنر برای افراد در زمینه معیشت و گردش اقتصادی آماده تر شود و در این زمینه ایده های مختلفی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود.
وی گفت: 10 ایده خیابان های فرهنگ و هنر امسال در کشور ارائه شده و با این نگاه که زمینه فرصت های اقتصاد فرهنگ و هنر را فراهم کند و این حوزه را به نمادهای شهری نزدیک نماید.
صالحی با بیان اینکه شهرها باید نماد فرهنگ و هنر داشته باشند گفت: پایگاه گردشگری امکان اقتصاد فرهنگ و هنر را با ایجاد گالری ها، فضای عرضه تابلو و حضور خیابانی میسر می کند.
وی افزود: فرهنگ و هنر به عنوان یک شغل تولیدی در جریان اقتصادی به رسمیت شناخته نشده است و در دولت تدبیر و امید حوزه فرهنگ و هنر به عنوان شغل در آیین نامه های حمایت از مشاغل وارد شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امسال دولت متقاعد شد که فرهنگ و هنر به حوزه اقتصادی وارد شد و در این زمینه ابتدا آیین نامه ها تدوین و سپس در هیات دولت امسال 20 هزار شغل و 2 هزار میلیارد تومان امکان کمک و حمایت از مشاغل شهری و روستایی فرهنگ و هنر را پیدا کردیم.
وی تصریح کرد: حمایت از مشاغل فرهنگ و هنر در گروههای هنری، رسانه و تولید محتوای دیجیتال است.
صالحی گفت: در دهه فجر امسال با اجرای طرحی بیش از 50 هزار نفر هنرمند امکان بازار کار برای محصولات هنری خود را از طریق فضای مجازی و دیجیتال پیدا کردند و امکان ایجاد پروفایل های اختصاصی هنرمندان برای ارتباط با بازار کار و مشتریان فراهم شد.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار گالری ها را در جشنواره هنرهای تجسمی وارد کردیم و حد فاصل بین گالری و حراج برای حوزه هنرهای تجسمی در تهران ایجاد شد و به استان ها تسری می یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از طریق گالری ها و نمایشگاه های واسط فرصت ارتقای هنرهای تجسمی را افزایش دادیم.
وی افزود: پیش از این در حوزه سینما، سالن های سینمایی جدید احداث نمی شد و از سال 93 سالن ها 2 برابر شدند و هر سال 100 سالن سینمای جدید احداث می شود که نشان دهنده این است که به ایده خلاقانه از ناحیه حاکمیت و صنوف نیاز داریم.
صالحی افزود: در راستای اجرای حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر تلاش می کنیم تا با اعتمادسازی به طرف گفت و گو و حل مسائل و ایده های جدید پیش برویم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توانستیم در شورای گفت و گو و اتاق های بازرگانی فرهنگ و هنر را با اقتصاد درگیر تر کنیم و اینک دفتر آن ایجاد شده و به سمت ایجاد کنفدراسیون حرکت می کنیم و ایده های متنوع در این حوزه با تمامی قوا دنبال می شود.
وی عنوان کرد: افراد به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کنند زیرا عقب ماندگی ها بسیار است و در این زمینه نگاه فرهنگی و توسعه استاندار کرمان قابل تقدیر است و مدیران استان ها باید در نقاط دیگر نیز این فضا را جدی بگیرند.
صالحی گفت: فرهنگ و هنر حاشیه صرفا حمایتی نیست و باید حوزه اقتصاد فرهنگ را در اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصاد کاربر، خلاق و مورد تاکید مقام معظم رهبری جدی گرفت.
وی افزود: با توسعه دیجیتال و اینترنت اقتصاد با عرصه دیجیتالی شدن نزدیک شده و فرهنگ و هنر اقتصاد را از سخت به سوی اقتصاد نرم هدایت می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: یکی از اقدامات این وزارتخانه با نگاه سفرهای استانی است که در دوازدهمین استان به کرمان آمدیم و حمایت های ترکیبی مرکز با استان ها در دستور کار است.
وی ادامه داد: بودجه عمومی فرهنگ تربیت بدنی و گردشگری حدود 2.5 درصد از تمامی بودجه عمومی کشور است و از این بودجه سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها 15 درصد است.
صالحی گفت: سعی شد بخشی از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فضای استانی منتقل شود و در مجموع 800 میلیارد تومان منابع مالی در تفاهم نامه استان ها قرار داده شده که اندک است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه بیمه فرهنگ و هنر نیز 19 هزار بیمه در ابتدای دولت دوازدهم امروز به بیش از 30 هزار نفر رسیده است و نشان می دهد تلاش خوبی در این زمینه انجام شده است.
وی ادامه داد: بیمه فعالان قرآنی و حوزه های دیگر توسعه خواهد یافت.
صالحی تاکید کرد: مراجعات حضوری در حوزه خدمات غیر حضوری شده و تا 2 ماه آینده به پنجره واحد خدمات تبدیل می شود که نمونه ای از خدمات به حوزه فرهنگ و هنر کشور است.
وی گفت: در حوزه مطبوعات دستورالعمل یارانه ها روشن و پرداخت ها شفاف سازی شده است و با شفافیت در فضای سامانه حمایتی وزارت ارشاد وارد می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: مناطق محروم به عنوان مستقل از نظر نحوه حمایت در سیستم یارانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده است.
وی افزود: نگاه ما در سیاست های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت است و حمایت ها و مجوزها در سایت تعریف شده و افراد بر آن نظارت دارند و در بخش سیستم یارانه ها برای استان ها تفاوتی وجود ندارد.
صالحی بیان کرد: اتفاقات 6 ماه نخست امسال، بی نظمی در منابع بوجود آورد و تاکنون منابع ارزی برای واردات کاغذ تزریق نشده و مشکلات کاغذ طی ماههای آینده کاهش خواهد یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: نگاه کلی دولت به تشکل های مردم نهاد و صنف ها این است که حداکثر وظایف را برعهده داشته باشند.
وی گفت: سرانه فرهنگی و هنری در برخی استان ها به کمتر از سانتیمتر می رسد که بسیار نامناسب است و شهرها به فضای فرهنگی و هنری برای روح و روان و جان انسان ها نیاز دارند.
صالحی بیان کرد: جشنواره ها باید فرصتی برای تولید و توسعه باشند و دبیرخانه موسیقی نواحی باید فعال و مستمر باشد و استان کرمان پایگاه و قطب برای این جشنواره شود و صرفا نگاه به برگزاری جشنواره نباشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شهرهای مختلف فرهنگی و هنری می توانند مزیت هایی داشته باشند و در این زمینه برخی از شهرها فرصتی برای قطب هنری شدن دارند.
همچنین در این نشست سه ساعته مدیران و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه های استان کرمان در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی و استاندار کرمان مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.
7420/ 5054
انتهای پیام

نظر شما