شناسهٔ خبر: 31176062 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ماجرای فراخوان متولدین ۹۵ به بعد برای تزریق واکسن فلج اطفال چه بود؟

از اول بهمن ماه وزارت بهداشت فراخوان تزریق واکسن فلج اطفال را برای متولدین ۹۵ به بعد اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل بهمن ماه فراخوان متولدین ۹۵ به بعد برای تزریق واکسن فلج اطفال مطرح شد، این فراخوان به منظور تقویت ایمنی و حفظ دستاورد حذف ویرویس وحشی فلج اطفال از ایران انجام شد.

۱۵۴ کشور دنیا برنامه ریشه کنی فلج اطفال را دنبال می‌کنند و بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت مقرر شده بود نیمه دوم آوریل ۲۰۱۶ (۴ اردییهشت ۱۳۹۵) واکسن‌های سه ظرفیتی خوراکی حذف و واکسن دو ظرفیتی خوراکی و واکسن تزریقی فلج اطفال جایگزین شود چرا که یکی از سوش‌های وحشی ویروس فلج اطفال در دنیا ریشه کن شده است.

واکسن تزریقی فلج اطفال حاوی ویروس غیر فعال و سه تیپ ۱، ۲ و ۳ ویروس است و خطر ابتلا ناشی از ویروس واکسن و ویروس مشتق از واکسن را ندارد.

خیز جهانی برای ریشه کنی فلج اطفال

رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۸ سال است هیچ موردی از فلج اطفال در کشور گزارش نشده است و امیدواریم در آینده به حذف و ریشه‌کنی فلج اطفال برسیم، گفت: واکسن فلج اطفال خوراکی در گذشته سه ظرفیتی بود و از سال ۹۵ که سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید که نوع دوم ویروس فلج اطفال در دنیا ریشه کن شده است.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی از آن زمان اعلام کرد که واکسن سه ظرفیتی به واکسن دو ظرفیتی تبدیل شود و این اتفاق در کشور رخ داد. حال از آنجایی که ایران در مرحله ریشه کنی قرار دارد و به دلیل اینکه ویروس فلج اطفال وحشی است و برای پیشگیری از ورود آن به ایران از افغانستان و پاکستان، در سن ۴ ماهگی هم واکسن فلج اطفال تزریقی زده می‌شود و این برنامه‌ای جهانی است اما از آنجا که واکسن فلج اطفال از سه ظرفیتی به ۲ ظرفیتی تبدیل شد، متولدین سال ۹۵ که واکسن فلج اطفال به آنها تزریق نشده‌ است، فراخوان شدند و واکسن فلج اطفال تزریقی به آنها تزریق می‌شود.

کمبود واکسن تزریقی فلج اطفال و توقف تزریق از سال ۹۵

در ادامه شرکت تولیدکننده موفق به تولید واکسن به میزان مورد نیاز در جهان نشد و واکسن تزریقی فلج اطفال به دست برخی کشورها نرسید.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به مشکل تولید واکسن تزریقی فلج اطفال و تامین نیاز‌های همه کشور‌های جهان گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته ایران در گروه ۵۵ کشوری قرار گرفت که نتوانستند در سال ۹۴ از واکسن تزریقی برای همه کودکان متولد شده استفاده کند، زیرا واکسن‌های تولیدی در اختیار کشور‌هایی مانند افغانستان، پاکستان، بنگلادش و برخی کشور‌های آفریقایی که وضعیت بهداشتی نامناسبی داشتند قرار گرفت.

ماجرای فراخوان متولدین ۹۵ به بعد برای تزریق واکسن فلج اطفال چه بود؟

فراخوان متولدین ۹۵ به بعد برای تزریق واکسن فلج اطفال در ۹ استان

محمد گویا رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره فراخوان واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ایران در زمره اولین کشور‌هایی بود که توانست دوباره واکسن تزریقی فلج اطفال تهیه کند و اکنون در مرحله اول اجرای برنامه واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال به کودکان متولدین سال ۹۵ به بعد در ۹ استان واکسن تزریق می‌شود.

گویا درباره مرحله دوم فراخوان گفت: پس از اتمام مرحله اول و بررسی میزان نیاز و تأمین موجودی واکسن در سال آینده، مرحله دوم تزریق واکسن در سایر استان‌های کشور فراخوان داده خواهد شد.

تزریق واکسن فلج اطفال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار کودک ایرانی

وی با اشاره به آمار جمعیت کودکانی که واکسن فلج اطفال برای آن‌ها تزریق خواهد شد، گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کودک متولد سال ۹۵ در مرحله نخست فراخوان تزریق واکسن فلج اطفال در ۹ استان بوشهر، فارس، اصفهان، یزد، مرکزی، گلستان، خراسان شمالی، البرز و تهران علیه ویروس وحشی فلج اطفال واکسینه می‌شوند.

گویا افزود: والدینی که فرزند آن‌ها متولد ۹۵ به بعد در ابن ۹ استان است با در دست داشتن شناسنامه به مراکز بهداشتی محل زندگی خود مراجعه کنند تا این واکسن تکمیلی برای کودکشان تزریق شود.

ماجرای فراخوان متولدین ۹۵ به بعد برای تزریق واکسن فلج اطفال چه بود؟

تزریق واکسن به کودکان همدانی درسال ۹۸

رشید حیدری مقدم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه متولدین ابتدای سال ۱۳۹۵ تا ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۷ واکسن را دریافت نکرده اند، گفت: با توجه به تامین بخشی از واکسن متولدین جا مانده، مقرر شده در فاز اول این امر برای ۹ استان اجرا و در سال آینده بر اساس اولویت از جمله برای استان همدان هم اعلام خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شبهات ایجاد شده در خصوص ناکافی بودن و یا غیر ایمن بودن و عارضه دار بودن واکسن خوراکی فلج اطفال به هیچ وجه صحیح نیست و مردم در صورت داشتن هر گونه سوال می توانند به مراکز خدمات سلامت مراجعه کنند.

تایید سلامت واکسن های فلج اطفال تزریقی

علی واشقانی رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برخی شایعات در فضای مجازی مبنی درباره کیفیت واکسن فلج اطفال اظهارکرد: برنامه ریشه کنی فلج اطفال زیر نظر سازمان بهداشت جهانی در ایران اجرا می‌شود و این سازمان با وسواس بسیار بر برنامه ریشه کنی فلج اطفال در کشورها از جمله ایران نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون بخشی از برنامه ریشه کنی فلج اطفال است و مطابق توافق کشورها با سازمان بهداشت جهانی واکسیناسیون تزریقی هم به منظور پیشگیری از فلج اطفال انجام می‌شود.

ماجرای فراخوان متولدین ۹۵ به بعد برای تزریق واکسن فلج اطفال چه بود؟

همه چیز درباره کیفیت واکسن های تزریقی فلج اطفال

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو ضمن رد چینی بودن واکسن‌های تزریقی فلج اطفال در مورد کیفیت آن گفت: ۲ تولیدکننده هلندی و فرانسوی تولید واکسن تزریقی فلج اطفال در دنیا داریم و یکی از تولید کننده‌ها یک سایت تولید در هند دارد؛‌ در مجموع سه سایت تولید واکسن تزریقی فلج اطفال در دنیا وجود دارد و واکسن‌ها در سایت کشور هند با همان کیفیت و تکنولوژی سایت اروپایی تولید می‌شوند و واکسن فلج اطفال را از این ۲ تولید کننده خریداری می‌کنیم.

واشقانی ادامه داد: برنامه ریشه کنی فلج اطفال در ایران زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است و این سازمان بر واکسن های تولیدی نظارت دقیق دارد همچنین واکسن فلج اطفال زیر نظر اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو وارد می‌شود و کیفیت آنها در آزمایشگاه کنترل سازمان غذا و دارو نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

انتهای پیام/

 

نظر شما