شناسهٔ خبر: 31174890 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

اروپایی‌ها سبب گسترش تروریسم شدند

استاد دانشگاه تهران گفت: طبق گزارش‌های ناتو از صددرصد اقدامات نظامی برای زدن القاعده و طالبان 95 درصد خطا بوده و مردم بی‌گناه مورد تهاجم تروریست‌های غربی واقع شده‌اند که این عمل اروپایی‌ها سبب گسترش تروریسم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عصر امروز نشست علمی بررسی موازین بین‌المللی حقوق بشر و تاثیر آن بر صلح و امنیت منطقه به همت بنیاد هابیلیان در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس برگزار شد.

شریفی‌طرازکوهی در خصوص واکاوی حقوقی مبارزه با تروریسم در پرتو موازین بین‌المللی حقوق بشر، گفت: خواستگاه سیاسی و اجتماعی تروریسم را باید مورد توجه قرار دهیم که اگر این موضوع را این‌گونه بررسی نکنیم، دچار مشکلات دیگری خواهیم شد.

وی افزود: در دوره‌های مختلف برای تعریف تروریسم جلسات متعددی برگزار شد، اما تا کنون تعریف دقیق و مشخصی از ترور و ویژگی‌های ترور مشخص نشده، اما خیلی از کشورهای استعمارگر اصرار داشتند تا تعریف عامی برای تروریسم داشته باشند.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دلیل این که از تروریسم تعریف جامع نشده این است که کشورهای جهان سوم و نهضت‌های آزادی بخش آن‌ها عضو سازمان ملل شده بودند و سازمان ملل نمی‌توانست این کشورها را جز تروریسم بداند.

پژوهشگر حوزه حقوق بین الملل با بیان این که جامعه بین الملل در سال 2000 به این جمع‌بندی رسید که نمی‌توانند از تروریسم تعریف جامعی داشته باشد، یادآورشد: باوجود اینکه در بحث حقوق بین‌الملل کنوانسیون‌های عمومی مشخصی نداریم در بحث‌های خاص مورد توافق 13 کنوانسیون مشخص داریم که ایران تنها عضو 6 کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تروریسم است.

شریفی طرازکوهی عنوان کرد: حادثه 11 سپتامبر سازمان ملل را مجبور می‌کند با عناوین شورای امنیت وارد مباحث تروریسم شود که این موضوع سبب سوءاستفاده بسیار آمریکاییان واقع شده است.

وی تاکید کرد: سازمان مجاهدین زمانی مورد حمایت صدام بود و پس از سرنگونی صدام نیز مورد حمایت آمریکا قرار گرفت که نمونه‌های مختلفی از این موضوع در قطعنامه‌های مختلف جهت‌دار سازمان ملل دیده می‌شود که متاسفانه این موضوع سبب شده برخی از کشورها مورد تهاجم نیروهای نظامی قرار بگیرند و نتوانند در مجامع بین‌الملل از حقوق خود دفاع کنند.

شریفی طراز کوهی با اشاره به این که قربانیان تروریسم گاهی مورد سوءاستفاده تروریست‌ها واقع‌ می‌شوند، تصریح کرد: طبق گزارش‌های ناتو در دهه اول هزاره جدید از صددرصد اقدامات نظامی برای زدن القاعده و طالبان 95 درصد خطا بوده و مردم بی‌گناه مورد تهاجم تروریست‌های غربی واقع شده‌اند که این عمل اروپایی‌ها سبب گسترش تروریسم شده است.

وی افزود: هدف از عملیات‌های تروریستی جنگ هویتی است و غربی‌ها زمانی که بخواهند کشور ما را در جمع تروریسم‌ها قرار بدهند او را وارد جنگ هویتی می‌کنند تا با مبانی فکری و عقیدتی ایران در بحث‌های بین‌الملل مقابله کند.

کارنامه آمریکا در حوزه دفاع از حقوق بشر بسیار سیاه است

استاد دانشگاه امام صادق در خصوص رفتار دوگانه آمریکا در مواجهه با حقوق بشر، گفت: بسیاری از اقدامات تروریستی آمریکا با ادعای دفاع از حقوق بشر صورت می‌گیرد.

توکل حبیب‌زاده افزود: آمریکا در حوزه بشردوستانه هم در نظام حقوقی این کشور و کشورهای دیگر بسیار دوگانه بوده و حتی در امور داخلی آن‌ها مداخله می‌کند و از طرفی دیگر خود آمریکا در حوزه حقوق بشر در کشور خود کارنامه بسیار سیاهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا برای جبران حقوق بشر بخشی از مردم خود سعی دارد، بخشی از آثار برده‌داری را بردارید، اما تا کنون در این قانون موفق نبوده که این نشان‌دهنده این است اراده خوبی برای لغو برده‌داری و برابری حقوق در این کشور وجود ندارد.

استاد دانشگاه امام صادق  به نپیوستن آمریکا به کنوانسیون‌های حقوق بشر در زمینه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: از بین 196 کشور حاضر در مباحث حقوق بین‌الملل آمریکا تنها کشوری بوده که به کنوانسیون دفاع از حقوق کودک نپیوسته از مهم‌ترین این کنوانسیون‌ها است که آمریکا به آن‌ها نپیوسته است.

حبیب‌زاده اذعان کرد: در قوانین داخلی آمریکا قوانینی در کنگره آمریکا به تصویب می‌رسد که در مقابل صاحب منصبان قابل استناد نیست، اما در مقابل افراد خارجی قابل استناد است که از جمله این قانون‌ها می‌توان به قانون اعمال قانون منع نسل کشی اشاره کرد که علت این مسائل وضع قوانین آمریکایی در حوزه سیاست بوده است.

وی افزود: جمعیت زندانیان زن در آمریکا در 33 سال گذشته بیش از 100 هزار نفر افزایش داشته، بیش از نیمی از زندانیان آمریکاییان را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند که این آمارها نشان هنده وجود تبعیض‌های مختلف در قوانین آمریکا است، چراکه در این کشور حقوق سلامت و قضا را جزو حقوق قابل مطالبه بشر نمی‌دانند.

استاد دانشگاه امام صادق با بیان این که برخی از رفتارهای آمریکا سبب توسعه تروریسم می‌شود، اظهار کرد: آمریکا در خاورمیانه گروه‌های مختلف تروریستی را ایجاد کرده و عامل جنگ‌های بسیاری بوده که این‌ها تنها بخش‌هایی از رفتار دوگانه آمریکا در حوزه حقوق بشر بوده است.

حبیب‌زاده گفت: زمانی که رفتارهای آمریکایی را کنار یک دیگر می‌چینیم به این نتیجه می‌رسیم که آمریکا صلاحیت دفاع از حقوق بشر را ندارد و اعمال و رفتار این کشور در خاورمیانه رفتارهایی غیرقانونی و غیرانسانی بوده است.

17هزار نفر در کشور قربانی ترورهای کور شده‌اند

دبیرکل بنیاد هابیلیان در خصوص بررسی تناقضات رفتار غرب در حمایت از گروهک‌های تروریستی گفت: در چهل سال گذشته یکی از مهم‌ترین حوادثی که دشمن علیه ما اعمال کرد موضوع تروریسم بوده است.

 سید محمدجواد هاشمی‌نژاد افزود: ما توطئه‌های گوناگونی را پشت سرگذاشته‌ایم اما تروریسم قدیمی‌ترین توطئه دشمن علیه کشور ما بوده است و این موضوع ایران را بزرگ‌ترین قربانی ترور در دنیا قرار داده است.

وی یادآورد شد: هیچ کشوری را نداریم در طول چندماه مقامات عالی کشورش قربانی تروریسم شوند، هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که قربانی ترور واقع شده باشند و تروریست‌های مهاجم به این کشور در اروپا و آمریکا دفتر رسمی داشته باشند.

دبیرکل بنیاد هابیلیان اظهارکرد: حدود 20 سال پیش منافقین در 11کشور اروپایی به سفارت‌های ایران حمله کردند اما هیچ عقوبتی متوجه آن‌ها نشد، کشور فرانسه در سال 2003 گروهک منافقین را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد اما بلافاصله در مقابل این گروهک عقب کشید و بار دیگر این گروه را در امنیت کامل به رسمیت شناخت.

هاشمی‌نژاد ادامه داد: ما نسبت‌های اقدامات حقوقی عقب هستیم و حتی باوجود 17هزار شهید ترور اما 20 پرونده با استانداردهای بین المللی نداریم تا بتوانیم مباحث تروریستی را در مجامع بین الملل پیگیری کنیم.

 از ایجاد دبیرخانه دهه 60 در بنیاد هابیلیان خبرداد و گفت: دولت‌ها می‌توانند در این زمینه کمک شایانی کنند تا این دبیرخانه ها را در مجامع بین المللی حمایت کنند تا پرونده‌های حقوقی راجع به این جنایات را به نتیجه برسانند.

انتهای پیام/ 70059

نظر شما