شناسهٔ خبر: 31174182 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بیانیه پایانی نشست سوچی/ تأکید بر استقلال سوریه و بازگشت سوری‌ها به زندگی عادی و صلح‌آمیز

گروه بین‌الملل ــ بیانیه پایانی نشست سوچی با تأکید بر اهمیت ادامه همکاری سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف و همچنین بر لزوم پایبندی به استقلال، حاکمیت، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری روسیاالیوم؛ رؤسای جمهور روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران، امروز(25 بهمن ماه) برای چهارمین بار در نشست سه جانبه سوچی به منظور مذاکره درباره آینده سوریه دیدار کردند.

افزایش درگیری‌ها در ادلب، روند خروج سربازان آمریکایی از سوریه و تشکیل کمیسیون تدوین قانون اساسی این کشور، موضوعات اصلی این نشست بودند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست با اشاره به اینکه باید برای نابودی تروریست‌های موجود در ادلب اقدامی کرد، گفت: در حال حاضر در سراسر سوریه تقریبا تعهدی نسبت به سیستم آتش‌بس و کاهش تنش وجود دارد و این نتیجه همکاری مشترک ماست.

وی تأکید کرد: نزدیک به یک میلیون آواره سوری نیازمند کمک هستند و ما به کمک‌های سازمان ملل و دیگر نهادهای انسانی امید داریم.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران نیز در این نشست سه جانبه اظهار کرد:‌ هدف مشترک ایران، روسیه و ترکیه مبارزه با تروریسم و کاهش تنش در سوریه است.

وی تصریح کرد: باید راه‌های اجرای توافقنامه ادلب به خصوص در حالی که النصره بر 90 درصد این استان تسلط دارد، بررسی شود.

حسن روحانی با بیان اینکه تمام نیروهایی که بدون موافقت دمشق وارد خاک سوریه شده‌اند حاکمیت این کشور را نقض کرده‌اند افزود: خروج نیروهای آمریکایی از شرق فرات به نفع ملت سوریه و کردهای این کشور است و ما بر لزوم حضور ارتش سوریه در مرزهای ترکیه و سوریه تآکید داریم.

اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در این نشست تأکید کرد: ترکیه همچنان دست یاری به سوی ملت سوریه دراز کرده است. مردم سوریه از ما انتظار تصمیماتی دارند که به نفع آنها و در جهت دستیابی به صلح در سوریه باشد.

بیانیه پایانی نشست سوچی/ لزوم پایبندی به استقلال سوریه،بازگشت سوری ها به زندگی عادی و صلح امیز

در پایان این نشست، رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بیانیه‌ای منتشر کردند که متن کامل آن به شرح زیر است:

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور فدراسیون روسیه و رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۹ مطابق با ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ در شهر سوچی روسیه برای شرکت در یک نشست سه جانبه سران گردهم آمدند و

1- وضعیت میدانی کنونی در سوریه را مورد بحث قرار دادند، تحولات پس از آخرین نشست خود در تهران مورخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ را مورد ارزیابی قرار دادند و بر عزم خود مبنی بر تقویت همکاری‌های سه جانبه در سایه توافقات خود تأکید کردند.

2- بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید کردند.

3- تصریح کردند که این اصول باید از سوی همگان مورد احترام قرار گیرد و هیچ اقدامی، فارغ از عامل/عاملان آن، نباید این اصول را تضعیف کند.

4- تمامی تلاش‌ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز کردند.

5- در این زمینه، تصریح کردند که تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه، درصورت اجرا، گامی به منظور کمک به تقویت ثبات و امنیت در کشور در پایبندی نسبت به اصول فوق الذکر خواهد بود.

6-وضعیت ناحیه کاهش تنش ادلب را به طور مفصل بررسی کردند و محکومیت و نگرانی جدی خود در ارتباط با تلاش‌های سازمان تروریستی «هیات تحریر الشام» برای گسترش کنترل بر این منطقه را ابراز نموده و توافق کردند به طور موثر با این تلاش‌ها مبارزه کنند؛ آنها همچنین بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند.

7- وضعیت در شمال شرق سوریه را مورد بحث قرار دادند و توافق کردند فعالیت‌های خود را به منظور اطمینان از امنیت، ایمنی و ثبات در این مناطق از جمله بر پایه توافقات موجود با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور هماهنگ کنند.

8- بر این باور خود تصریح کردند که منازعه سوریه هیچ راه‌ حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از طریق یک فرایند سیاسی سوری سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل می‌توان به آن پایان داد.

9- بر عزم خود برای تسهیل راه اندازی کمیته قانون اساسی در اسرع وقت ممکن تأکید کردند.

10- بر نیاز به ادامه تمامی تلاش‌ها برای کمک به تمامی سوری‌ها به منظور اعاده به زندگی عادی و صلح‌آمیز و نیز تسکین آلام آن ها تأکید کردند. در این ارتباط، آن‌ها از جامعه بین‌المللی، به‌ ویژه سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه آن خواستند تا کمک های خود به سوریه را از طریق ارائه کمک‌های انساندوستانه بیشتر، احیای امکانات زیربنایی انساندوستانه از جمله تأسیسات آبرسانی و برق رسانی، مدارس و بیمارستانها افزایش دهند.

11- بر اهمیت ایجاد شرایط لازم به منظور بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی خانمان شده داخلی به اقامتگاه های اصلی خود در سوریه تاکید کردند. آنها همچنین تعامل میان تمامی طرف های ذیربط از جمله دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را مثبت ارزیابی نموده و بر آمادگی خود برای ادامه این هماهنگی تاکید ورزیدند.

12- علاوه بر موضوع سوریه، تحولات اخیر در جهان و نیز همکاری شان در زمینه‌های مختلف را مورد بحث قرار داده و تصمیم گرفتند همکاری مشترک اقتصادی و بازرگانی شان را گسترش دهند.

13- اقدام تروریستی اخیر در ایران (استان سیستان وبلوچستان) را محکوم کردند. رییس جمهور فدراسیون روسیه و رییس جمهوری ترکیه به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته و با مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کردند.

14- تصمیم گرفتند نشست سه جانبه سران بعدی را در جمهوری ترکیه به دعوت اردوغان، رییس جمهور ترکیه برگزار کنند.

15- روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه تشکر صمیمانه خود را به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به منظور میزبانی نشست سه جانبه سران در سوچی ابراز کردند.

بیانیه پایانی نشست سوچی/ لزوم پایبندی به استقلال سوریه،بازگشت سوری ها به زندگی عادی و صلح امیز

انتهای پیام

 

نظر شما