شناسهٔ خبر: 31173664 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

استاندار خراسان جنوبی:

خالی شدن روستا‌های خراسان جنوبی یک دغدغه امنیتی محسوب می‌شود

«محمدصادق معتمدیان» با بیان اینکه حدود 700 روستا در خراسان جنوبی بر اثر خشکسالی خالی از سکنه شده است که یک چالش و دغدغه امنیتی محسوب می‌شود، گفت: مهاجرت روستاییان به شهرها نیز مسائل حاشیه‌ای و امنیتی را در شهرها ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

خالی شدن روستاهای خراسان جنوبی یک چالش و دغدغه امنیتی محسوب می شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، «محمدصادق معتمدیان» استاندار خراسان جنوبی امروز در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با بیش از 150 هزار کیلومترمربع وسعت سومین استان پهناور کشور است.

وی افزود: خراسان جنوبی بیست و هشتمین استان کشور از نظر جمعیت و نیز کم تراکم‌ترین استان است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با دو استان «فراه» و «هرات» در کشور افغانستان هم‌مرز است، بیان کرد: طولانی ترین مرز مشترک با افغانستان داریم و دارای چهار بازارچه مرزی هستیم که سه بازارچه از طرف افغانستان تعطیل شده است.

معتمدیان متذکر شد: تنها مرز نیمه فعال «ماهیرود» است که منطبق با سیاست های اقتصاد مقاومتی یک میلیارد دلار رقم صادرات استان از این مرز بوده است.

وی با بیان اینکه در بحث تجارت بی ثباتی وجود دارد، اعلام کرد: به دنبال این هستیم که موضوع تجارت به عنوان یک موضوع امنیت مطرح شود تا مرز ماهیرود را تثبیت کنیم و شاهد بازگشایی دیگر مرزها باشیم که تحرک بخشی در بحث تجاری مرزها انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: حدود 20 سال خشکسالی در منطقه داریم و حدود 700 روستا در سال های اخیر خالی از سکنه شده است که یک چالش و دغدغه امنیتی محسوب می شود.

معتمدیان اضافه کرد: مهاجرت روستاییان به شهرها نیز مسائل حاشیه ای و امنیتی را در شهرها ایجاد کرده است.

خراسان جنوبی در مسیر 2 کلیدور اصلی کشور

وی با بیان اینکه در کشور 10 کلیدور اصلی داریم، گفت: استان خراسان جنوبی در مسیر 2 کلیدور اصلی کشور قرار گرفته است که حائز اهمیت است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: اقداماتی در بحث زیرساخت ها انجام گرفته است اما راه آهن چابهار- سرخس که به عنوان یک راه ترانزیت بین المللی ردیف دارد، تا بحال در استان خراسان جنوبی عملیات اجرایی در این زمینه انجام نشده است.

معتمدیان تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی ثروتمند و بهره مند از مواهب الهی است که نیازمند توجه جدی به این منطقه است.

وی افزود: در بحث اکتشافات و معادن رتبه چهارم در کشور را داریم که 49 ماده معدنی در استان و قطب سنگ های تزیینی هستیم که دارای ظرفیت خوبی است اما از مهمترین مشکلات در این زمینه، عدم ایجاد صنایع فرآوری محصولات معدنی است که استان را با آسیب خام‌فروشی مواجه کرده و همین نکته باعث شده ایجاد اشتغال و تولید ثروت در استان انجام نشود.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: علی‌رغم مشکلات استان، حدود 10 محصول استراتژیک در استان برداشت می شود که در همین خصوص بیش از 95 درصد تولیدات زرشک و بیشترین زعفران کشور متعلق به استان خراسان جنوبی است.

معتمدیان با بیان اینکه به دنبال سند جامع آب هستیم، گفت: امروز مشکل تامین آب شرب مردم را داریم و 500 روستا را با تانکر آب‌رسانی می کنیم.

وی اضافه کرد: 700 میلیون مترمکعب روان آبهایی داریم که تخریب می کند و نعمت خوبی است که به عنوان چالش مطرح است زیرا طرح های آبخیزداری خوبی صورت گرفته است و شاهد پرآب شدن بندها هستیم.

دستگاه های اجرایی، دستگاه های نظارتی را مشاور امین خود تلقی کنند

استاندار خراسان جنوبی در خصوص اهمیت نظارت بر دستگاه های اجرایی عنوان کرد: دستگاه های اجرایی باید شرایطی را فراهم کنند که دستگاه های نظارتی را مشاور امین خود تلقی کنند و توصیه می کنیم ارتباط نزدیکی بین آنها برقرار باشد؛ چراکه مشکلات جزئی با همراهی دستگاه های نظارتی برطرف می شود.

معتمدیان مطرح کرد: نیازمند هستیم با نگاه پیشگیرانه و آشنایی با قوانین، کارگاه های آموزشی اجباری برای مدیرانی که با اعتبارات سروکار دارند، برگزار کنیم تا مانع تخلفات شویم.

وی خاطرنشان کرد: دنبال قوانین و مقرراتی باشیم که حلال مشکلات باشد؛ نه اینکه کار را متوقف کند.

انتهای پیام/

نظر شما