شناسهٔ خبر: 31172947 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

نظر نرگس آبیار درباره جشنواره مد و لباس فجر

برنده سیمرغ بلورین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به شکوفایی فرهنگ و رونق بازار اقتصادی پوشاک کشور کمک کند.

صاحب‌خبر -
صراط:

نرگس آبیار؛ کارگردان سینما و برنده سیمرغ بلورین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه جشنواره مد و لباس فجر باعث رونق اقتصادی پوشاک و شکوفایی فرهنگ اصیل ایرانی میشود، گفت: هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با همکاری طراحان و تولید کنندگان کشور می تواند به شکوفاشدن فرهنگ و رونق بازار اقتصادی پوشاک کشورکمک کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، این کارگردان گفت: به عنوان یک هنرمند دوست دارم لباسی را بر تن کنم که برگرفته از فرهنگ اصیل و غنی کشورم ایران باشد. لباسی با هویت که هنگام پوشیدن آن هویتی از فرهنگ ایران را تبلیغ کند و جشنواره فیلم فجر به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و هنری مکان مناسبی برای تبلیغ لباسهای مختلف و سنتی ایران است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در مراسم اختتامیه فیلم فجر لباسی آراسته به هنر سوزن دوزی زنان بلوچی را به تن کرده بود، گفت: بخشی از صحنه‌های فیلمبرداری فیلم «شبی که ماه کامل شد» در استان سیستان و بلوچستان انجام شده بود و من در این مدت  با هنر سوزن دوزی مردم بلوچ آشنا شدم؛ بنابراین در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر فرصت را غنیمت شمرده و لباسی آراسته به هنر زیبای سوزن دوزی منحصر به فرد کشورم را برتن کردم.

آبیار با بیان اینکه نقوش و رنگهای مختلف لباس اقوام ایرانی مانند خلقت بشر است که هیچ کدام از این نقش و نگارها و رنگها شبیه به هم نیستند، افزود: زنان سیستان و بلوچستان به هنر سوزن دوزی مسلط هستند، هنر سوزن دوزی مردم بلوچ، هنری منحصر به فرد است که تنها در ایران میتوان این هنر را دید؛ هنری که در هیچ کجای این جهان نمیتوان آن را یافت.

این کارگردان سینما ادامه داد: در جشنواره‌هایی مانند فیلم فجر، هنرمندان همیشه به عنوان یک الگو مورد توجه مردم قرار دارند، انتخاب لباس توسط هنرمندان در جشنواره های مختلف از جمله فیلم فجر سلیقه‌ای است. برای تبلیغ فرهنگ با هویت و اصیل ایرانی باید لباسهایی را طراحی و تولید کرد که قشر بازیگر و هنرمند را به پوشیدن لباسهای آراسته به  فرهنگ اصیل ایرانی ترغیب و تشویق کند.

برنده سیمرغ بلورین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ادامه داد: پیش از آنکه ما لب به سخن بگشاییم و شخصیت خود را با زبان معرفی کنیم، این لباس ماست که با دیگران سخن میگوید؛ بنابراین پوشش و آراستگی نه تنها برای مردم بلکه برای هنرمندان و بازیگران نیز بسیار مهم است.

آبیار با بیان اینکه طراحان کشورمان وارد عرصه جدیدی در حوزه طراحی مد و لباس ایرانی به ویژه در جشنواره مد و لباس فجر شده اند، تصریح کرد: جای خوشحالی است که طراحان بسیار زیادی برای طراحی لباسهای مناسبتی مختلف وارد عرصه مد و لباس شده‌اند و انگیزه اصلی همه آنها به کارگیری نمادها و نشانه‌های ایرانی و اسلامی در خلق لباسهای باهویت است. در حوزه مد و لباس نیز برندهای بسیار خوبی وارد بازارشده است .

این سینماگر موفق کشورمان با بیان اینکه نباید از داشته‌ها و گنجینه‌های  فرهنگی و اصیل کشور غافل شد، خاطرنشان کرد: بهتر است لباسهایی برای هنرمندان و بازیگران طراحی شود که تلفیقی از سنت و مدرنیته باشد تا ذائقه‌های مختلف را پاسخ دهد؛ به نظر من طراحان میتوانند از پتانسیل لباس اقوام ایرانی که دارای ظرفیتهای بالایی است استفاده کنند و با تلفیق سنت و مدرنیته، مد و لباس ایرانی و اسلامی را به جامعه و بخصوص به بازیگران عرصه سینما و تلویزیون عرضه کنند تا پوشش هنرمندان دارای نشانه‌هایی از فرهنگ غنی ایران باشد.

کارگردان فیلم موفق شبی که ماه کامل شد درباره هنر سوزن دوزی مردم سیستان و بلوچستان گفت: سوزن دوزی ازجمله هنرها و صنایع دستی اصیل ایرانی است که خاستگاه آن استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان ایرانشهر است. هنری که طرحهای آن از اندیشه زن بلوچ سرچشمه میگیرد و با هنر دستش بر روی پارچه نقش می‌بندد. این نقش آفرینی را زن بلوچ با کمک سوزن، قلاب و نخهایی که با رنگهای بسیار و از همه مهمتر خلاقیتی که از درون او سرچشمه گرفته، انجام میدهد. وقتی چنین گنجینه‌ای در کشور داریم، باید برای توسعه آن بکوشیم و من به عنوان یک هنرمند، از سوزن دوزی مردم بلوچ غفلت نکردم و در مراسم اختتامیه لباسی پوشیدم که دوست داشتم.

آبیار در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره مد و لباس فجر به معرفی لباسهای ایرانی کمک کرده و وضعیت اقتصادی را در حوزه مد و پوشاک رونق می بخشد. در واقع این جشنواره می کوشد لباسهای متناسب با عرف و فرهنگ جامعه را وارد بازار مصرف کند.

هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، با شعار خوشا مکران و نقش بی مثالش ٢٦بهمن تا ٢ اسفند ٩٧ از ساعت صبح تا ٨ شب در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

 

نظر شما