شناسهٔ خبر: 31171926 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کاپیتان و ملی پوش سابق به تیم هندبال قنات زارچ پیوستند

به گزارش ایرنا، ظهرابی که دی ماه 1392 پس از 14 سال حضور در تیم های ملی هندبال کشورمان از بازی های ملی خداحافظی کرد، سوابقی از جمله دبیری سازمان تیم های ملی و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، ظهرابی که دی ماه 1392 پس از 14 سال حضور در تیم های ملی هندبال کشورمان از بازی های ملی خداحافظی کرد، سوابقی از جمله دبیری سازمان تیم های ملی و سرمربیگری تیم لیگ برتری نیروی زمینی تهران نیز در کارنامه دارد.
او نخستین بازیکن هندبال ایران است که سال 1392 برایش دیدار خداحافظی از تیم ملی انجام شد؛ در این مسابقه تیم ملی ایران میزبان ترکیه بود.
همچنین علی اکبر خوشنویس زارچ دانشجوی دکتری تربیت بدنی - مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران که سوابقی ازجمله 10 سال عضویت در تیم های ملی هندبال ایران، مربیگری تیم لیگ برتری نیروی زمینی تهران، عضویت در کمیته استعدادیابی فدراسیون هندبال و مدیریت آکادمی باشگاه ثامن الحجج (ع) سبزوار را دارد، به عنوان سرمربی، تیم هندبال قنات زارچ را در مرحله نهایی لیگ دسته 2 کشور هدایت می کند.
تیم قنات زارچ برای حضور مطلوب در این رقابت ها، مرتضی شهرآبادی عضو سابق تیم های نوجوانان و جوانان ایران و باشگاه لیگ برتری ثامن الحجج مشهد (ع) و محمدجواد افخمی بازیکن پیشین تیم پیشگامان کویر یزد که چندین بار به اردوی تیم های ملی نونهالان و نوجوانان ایران دعوت شده، نیز به خدمت گرفت.
پیش ازاین «سیدمجید نقیبی » هندبالیست یزدی که سابقه حضور در تیم های لیگ برتری سنگ آهن و توسعه عمران بافق یزد و دسته یک باشگاه های ایران را دارد، به عضویت تیم قنات زارچ درآمده بود.
تمرین آماده سازی تیم قنات زارچ برای حضور در مرحله نهایی لیگ دسته 2 هندبال کشور از حدود 2 ماه پیش در سالن حر زارچ آغاز شد؛ این تیم امشب (پنجشنبه) برای حضوردر مرحله نهایی لیگ دسته 2 باشگاه های ایران عازم امیدیهاز توابعاستان خوزستان می شود.
این رقابت ها از 27 بهمن ماه با حضور هشت تیم به میزبانی شهرهای امیدیه و شهرکرد در 2 گروه برگزار و 2 تیم برتر هر گروه (در مجموع چهار تیم) به لیگ دسته یک هندبال صعود می کنند.
تیم قنات زارچ در این رقابت ها با تیم های سامنات تهران، هیاتهندبال مریوان و امیدیه همگروه است.
قناتی ها که سال گذشته با کسب عنوان نایب قهرمانی در مسابقات دسته سه کشور در شاهرود، به لیگ دسته 2 صعود کردند، امسال با برتری مقابل نمایندگان استان های سیستان و بلوچستان و فارس در مرحله مقدماتی، به جمع هشت تیم برتر و مرحله نهایی مسابقات دسته 2 کشور راه یافتند.
نام تیم هندبال زارچ برگرفته از قنات تاریخی این منطقه است که با قدمت سه هزار سال و به طول 83 کیلومتر به عنوان طولانی ترین قنات جهان در سال 1395 در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد( یونسکو) به ثبت رسید.
تاکنون پنج اثر این استان شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
زارچ از توابع شهرستان یزد از قدیمی ترین شهرهای مرکز ایران است که قنات سه هزار ساله آن در سال 1395 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، هندبال نیز ورزش نخست زارچ است که در این زمینه افتخارات زیادی در کارنامه ورزشی این شهر وجود دارد.
در عرصه ورزش نام گذاری تیم ها به طور معمول از نام حامیان مالی (اسپانسر) کسب می شود که در ایران شرکت ها و کارخانه های عمدتا صنعتی بیشترین سهم را در برندینگ ورزشی کشور دارا می باشند و در مواردی اندک از اسامی دیگری که نمادهای مناطق مختلف کشور محسوب می شوند، استفاده شده مانند تیم گهر که از نام دریاچه ای با این نام در استان لرستان، نام تیم انتخاب شده بود.
در شهر زارچ از توابع شهرستان یزد نیز قنات این شهر که به طولانی ترین قنات دنیا نیز شهرت دارد با قدمت بیش از سه هزار سال، نماد هویت، تمدن و سختکوشی مردم این خطه است.
شهر زارچ در رشته هندبال از قطب های مهم این رشته ورزشی در استان یزد و کشور محسوب می شود، بر اساس تصمیمی از 3.5 سال پیش تیم های هندبال مورد حمایت هیات هندبال زارچ در خارج از این شهر با نام قنات زارچ در مسابقه های مختلف استانی، ملی و بین المللی حضور می یابند تا به نوعی با یک تیر 2 نشان زده شود و نام مهمترین جاذبه تاریخی این شهر نیز در میادین ورزشی مطرح و برای عموم شناخته شود.
بخش 20 هزار نفری زارچ در غرب مرکز استان یزد از دیرباز قطب اصلی هندبال یزد بوده و گرچه فعالیت این رشته در سال های گذشته با افت و خیزهای چشمگیری روبرو بوده اما مدیران، داوران، مربیان و بازیکنان مطرحی را به هندبال استان و کشور معرفی کرده و اکنون نیز جانی دوباره گرفته است.
انتخاب نام قنات برای تیم های هندبال زارچ برخی حامیان مالی را از این تیم دور کرد، چرا که توقع داشتند نامگذاری تیم ها توسط آنان صورت گیرد تا از تبلیغات آن بهره مند شوند، وجود مشکلات مالی عدیده نیز سبب تغییر نام تیم ها نشد؛ انتخاب این نام برای نماینده هندبال زارچ، مورد استقبال اهالی هندبال و ورزش این خطه قرار گرفته و با وجود مشکلات مالی، همگان بر ادامه فعالیت تیم ها با نام قنات اصرار دارند.
قنات زارچ در عمق 23 متری زمین به عنوان طولانی ترین سازه آبی جهان حفر شد که از ویژگی های آن داشتن 70 پله است و این ویژگی به اضافه طولانی بودن و قدمت ، آن را به یکی از قنات های ارزنده دنیا تبدیل کرده است.
یکی از ویژگی های قنات زارچ مقطع مربعی آن است که پیشینه حفر آن، به قبل از اسلامی می رسد.
قنات زارچ، از روستای فهرج در 60 کیلومتری شهر یزد سرچشمه می گیرد و حدود 30 کیلومتر آن نیز از «اکرمیه» تا دروازه قرآن، از زیر شهر یزد می گذرد و پس از خروج از یزد و طی چند کیلومتر دیگر، به بخش زارچ می رسد.
تا 40 سال قبل، آبدهی قنات زارچ بیش از 150 لیتر در ثانیه بود، اما به دلیل حفر بی رویه چاه های عمیق و نیمه عمیق در حریم آبی قنات، آبدهی آن به شدت کاهش یافته است.
فناوری ساخت قنات در اوایل هزاره اول پیش از میلاد در مناطق خشک کوهستانی ایران گسترش یافت و هم اکنون قنات های زیادی از چین تا مراکش و حتی در قاره آمریکا وجود دارد.
زارچ با قدمت بیش از سه هزار سال از مناطق کهن مرکزی ایران محسوب می شود و در 15 کیلومتری شهر یزد قرار دارد.
زارچ تا سال 1342 خورشیدی جزو نواحی روستایی به شمار می رفت و از این سال به عنوان منطقه شهری شناخته شد.
زارچ بعد از میبد، قدیمی ترین آبادی یزد است و تا سال 1340 شمسی معماری این شهر عمدتا معماری رسمی رایج این مرز و بوم بود، اما اکنون بسیاری از خانه های قدیمی نوسازی شده و خانه های خشت و گلی جای خود را به خانه های آجر و آهن و سیمانی داده است.
زارچ بر اثر مجاورت با کویر خشک و پهناور نمک، نهایتا تحت تاثیر آب و هوای خشک صحرایی قرار گرفته است.
در کشورمان افزون بر 26 هزار ورزشکار سازمان یافته در رشته هندبال فعالیت می کنند که ازاین تعداد حدود یکهزار نفر در استان یزد فعالیت دارند.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، 48 هیات ورزشی و 65 هزار ورزشکار بیمه شده دارد.
7532/ 6197
انتهای پیام

نظر شما