شناسهٔ خبر: 31171600 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون دادگستری خراسان رضوی:

افزایش مهارتهای زندگی لازمه کاهش آسیبهای اجتماعی است

گناباد- ایرنا- معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، افزایش مهارتهای زندگی و سطح آگاهی عمومی جامعه و خانواده ها را زیربنای اصلی کاهش آسیبهای اجتماعی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سید امیر مرتضوی روز پنجشنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم گناباد افزود: علت اصلی بسیاری از آسیبهای اجتماعی ناآگاهی خانواده ها و زوجین نسبت به مهارتهای زندگی است و باید با بهره گیری بیشتر از ظرفیتهای مراکز مشاوره و دستگاههای اجرایی ذیربط برای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی گام برداشت.
وی ادامه داد: باید در مراکز مشاوره در کنار مشاوره های حقوقی و روان شناسی از مشاوره های مذهبی و علما نیز بهره گرفت.
وی خواستار استفاده از ظرفیت قضات و دستگاه قضایی در آگاهی دادن به دانش آموزان در زمینه مشکلات و آسیبهای اجتماعی شد.
مرتضوی گفت: با رویکرد مشاوره های قبل از دادرسی های پرونده های طلاق، دعاوی حقوقی و اختلاف زوجین در مشهد از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 40 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: این استان در سال 1393 رتبه نخست کشور از نظر تعداد پرونده های طلاق را دارا بود که با اقدامات و مشاوره های قبل از طلاق این میزان کاهش یافته و هم اکنون رتبه هشتم را دارد.
وی ادامه داد: وکلا حق ورود به پرونده های قضایی مربوط به طلاق را ندارند و این پرونده ها باید در مراکز تخصصی و مشاوره دادگستری رسیدگی شود.
رئیس دادگستری گناباد هم گفت: از مجموع 170 طلاق که از ابتدای امسال تاکنون در محاکم قضایی این شهرستان ثبت شده است طلاقهای به درخواست زوجین 15 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
علیرضا محولاتی افزود: تعدادی از پرونده های طلاق در گناباد مربوطه به مراجعین از شهرستانهای همجوار است که در افزایش تعداد پرونده های طلاق این شهرستان موثر بوده است.
حمیدرضا بنی اسدی دادستان عمومی و انقلاب گناباد هم مهمترین علت طلاق در این شهرستانها را ازدواجهای تحمیلی و مشکلات اقتصادی دانست و خواستار افزایش آگاهی های عمومی نسبت به آسیبهای این معضل شد.
رئیس اداره بهزیستی گناباد هم گفت: طرح مداخله در کاهش طلاق با هدف شناسایی عوامل موثر در این معضل و افزایش آگاهی بخشی زوجین نسبت به آسیبهای آن از سال 95 در این شهرستان آغاز شده که نتایج خوبی به دنبال داشته است.
علی آراسته افزود: از مجموع 190 مراجعه زوجین به اورژانس اجتماعی گناباد از ابتدای امسال تاکنون 26 مورد منجر به سازش و 96 مورد عدم سازش شده است.
فرماندار گناباد هم بیکاری و مشکلات اقتصادی، دخالت اطرافیان، طلاقهای عاطفی، خیانت و عدم رضایت مندی زوجین از روابط جنسی و اعتیاد را از عوامل مهم بروز طلاق در این شهرستان دانست.
حامد قربانی گفت: این شهرستان به دلیل مسائل مذهبی شاخصهای خوبی در مسایل اجتماعی دارد.
شهرستان 89 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053

نظر شما