شناسهٔ خبر: 31171535 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

واکنش‌های مقامات کشور به حادثه تروریستی در سیستان و بلوچستان

خبرگزاری میزان- شب گذشته حمله انتحاری که با استفاده از یک دستگاه خودروی مملو از مواد منفجره در مجاورت اتوبوس حامل یکی از یگان‌های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه صورت پذیرفت، این اقدام وحشیانه از سوی جیش الاسلام با واکنش‌های مقامات ایرانی و بین المللی و کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، حمله انتحاری که با استفاده از یک دستگاه خودروی مملو از مواد منفجره در مجاورت اتوبوس حامل یکی از یگان‌های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه صورت پذیرفت، جمعی از حافظین مرز‌های میهن اسلامی شهید و تعدادی نیز زخمی شدند. در این حادثه ۲۷ تن از پاسداران لشکر ۱۴ امام حسین (ع) که در حال اتمام ماموریت دفاع از مرز‌های کشور بودند به درجه رفیع شهادت نائل شدند و ۱۳ نفر هم مجروح شدند. پس از این حادثه سه روز عزای عمومی در استان سیستان و بلوچستان اعلام شد. این حمله واکنش‌های فراوانی در پی داشته است.
• روسای قوا و دیگر مقام‌های کشور پیام‌هایی در این باره صادر کرده اند.

پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه در پی شهادت جمعی از نیرو‌های سپاه پاسداران
مسئولین دستگاه قضایی استان در اسرع وقت نسبت به شناسایی عاملین این حادثه جنایتکارانه اقدام کنند
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با صدور پیامی، شهادت جمعی از نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله تروریستی مزدوران تکفیری را تسلیت گفت.
متن پیام آیت الله آملی لاریجانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سبیلِ اللّهِ اَمواتاً بَلْ اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ
بار دیگر دست استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار از آستین مزدوران وطن فروش بیرون آمده و به قصد انتقام از مردم ایران اسلامی به خاطر حضور پرشکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، به خون پاک‌ترین جوانان این مملکت آلوده شد.

ضمن آرزوی علو درجات برای شهدای این حادثه که در راه دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی به دیدار معبود شتافتند، به خانواده‌های این عزیزان تسلیت عرض نموده و برای آن‌ها از خداوند متعال اجر جزیل و صبرجمیل آرزومندم.
از مسئولین دستگاه قضایی استان اکیداً میخواهم، با همکاری نیرو‌های امنیتی و انتظامی در اسرع وقت نسبت به شناسایی عاملین این حادثه جنایتکارانه اقدام و آنان را به سزای اعمال ننگین خود برسانند.
صادق آملی لاریجانی


متن پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم

"وَالَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَیَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا"

مزدوران جنایتکار و ایادی دشمنان ملت ایران، حضور باشکوه و حماسی هموطنان در جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را برنتافتند و عمق استیصال و درماندگی خود را با حمله سبعانه به اتوبوس حامل پرسنل فداکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده خاش- زاهدان، به نمایش گذاشتند.

این اقدام تروریستی و مذبوحانه که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از پاسداران غیور و حافظان جان برکف امنیت و اقتدار میهن اسلامی شد، قلوب همه مردم ایران را جریحه دار کرد.

اینجانب ضمن ابراز همدردی صمیمانه با خانواده‌های داغدیده، این ضایعه را به رهبر معظم انقلاب، ملت شهید پرور ایران، نیرو‌های نظامی و به ویژه پرسنل خدوم و غیور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت می‌گویم و برای آن شهیدان والامقام علو درجات، برای بازماندگان ایشان صبر و اجر و برای مجروحان حادثه، شفای عاجل مسالت دارم.

این جنایت لکه ننگ دیگری بر کارنامه سیاه حامیان اصلی تروریسم در کاخ سفید، تل آویو و ایادی منطقه‌ای آنان است که هم اقدامات مضحک و تصنعی برای ایران هراسی و هم ادعای مبارزه با تروریسم و امنیت آفرینی برای خاورمیانه را دارند؛ اما جان و مال مردم سراسر این منطقه، قربانی سوداگری تسلیحاتی آنان و دلار‌های آلوده به خون مظلومان است.

بی تردید آمران و تمام عوامل این اقدام وقیحانه و شوم، با تلاش و همت نیرو‌های پرتوان امنیتی و انتظامی کشور بزودی به سزای جنایت خود خواهند رسید و بار دیگر همدلی و یکپارچگی ملت ایران در دفاع از آرمان‌های بلند نظام اسلامی و کیان ملی، امید‌های واهی آن‌ها را به یاس تبدیل خواهد کرد.

حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

• پیام رئیس مجلس در واکنش به حمله تروریستی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی شهادت جمعی از نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله تروریستی مزدوران تکفیری در جاده خاش - زاهدان را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه تلخ و تأسف بار شهادت جمعی از نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله تروریستی مزدوران تکفیری به اتوبوس حامل مرزبانان و مدافعان عزیز وطن، در جاده خاش - زاهدان، بار دیگر اوج قساوت و پلشتی دشمنان ملت ایران را آشکار ساخت.

این عملیات تروریستی، همزمان با برگزاری اجلاس ضد ایرانی در ورشو - لهستان با هدایت دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی، با هدف انتقام از حضور حماسی ملت قهرمان ایران در چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استمرار جنایات و دسیسه‌های خباثت آمیز دشمنان ملت ایران است.

اینجانب ضمن تسلیت به مردم غیور استان سیستان و بلوچستان و ابراز همدردی با خانواده شهدای عزیز، برای مجروحان، سلامتی و شفای عاجل و برای شهدای والامقام، علو درجات از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی

 

• دستور دادستان کل کشور به دادستان سیستان و بلوچستان برای برخورد با عوامل حادثه
دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین منتظری طی پیامی ضمن محکومیت حادثه تروریستی در جاده خاش – زاهدان، از دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواست با همکاری نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی با عوامل این حادثه برخورد کند.
متن پیام دادستان کل کشور به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَکُونَ فِتْنَةٌ
حادثه شهادت تعدادی از نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که حافظان و نگهبانان امنیت و مرز‌های کشور بودند، در پی یک حرکت جنایتکارانه تروریستی به وقوع پیوست.
این اقدام جنایتکارانه پس از راهپیمایی پرشکوه ۲۲ بهمن و در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دهه پنجم و همزمان با نشست سردمداران کفر و نفاق و مزدوران آنان در ورشو، نشاندهنده بغض و کینه و دشمنی استکبار از حضور حماسی مردم می‌باشد و از یک سو موجب تاثر و تاسف و از سوی دیگر وجود چنین جوانان از خود گذشته و جان بر کفی در مقابل توطئه‌های دشمن، موجب مباهات است.
اینجانب ضمن عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت این عزیزان به رهبر معظم انقلاب فرماندهی کل قوا، خانواده‌های شهدای عزیز و مرد غیور سیستان و بلوچستان و همه همسنگران آنان، از دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان مجدانه می‌خواهم که با همکاری نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی موضوع را پیگیری و برابر با مقررات با عوامل مستقیم و غیرمستقیم این حادثه تروریستی برخورد و اقتدار نظام را در مواجهه این حوادث به دشمن نشان دهند.
محمد جعفر منتظری
دادستان کل کشور

• وعده پاسخ سپاه به تروریست‌ها
سردار فدوی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران با اشاره به حادثه انتحاری تروریست‌ها به اتوبوسی در جاده خاش_زاهدان گفت: "این کار‌هایی که دشمنان انجام می‌دهند بی هنری آن‌ها را نمایش می‌گذارد، با انفجار یک اتومبیل با اتومبیل دیگر یک اتفاق ساده و بدون ابتکار انجام شده است و این کار آن‌ها ناتوانی و کینه دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارد. این حرکت دشمنان در این حادثه اخیر کاری بدون برنامه، بدون ابتکار و حتی بدون هنر خاصی انجام شده و این ضعف آن‌ها را به نمایش می‌گذارد و این کار آن‌ها بدون پاسخ نخواهد ماند. "
او تاکید کرد: «هر جایی که صحنه حفظ پاسداری از انقلاب اسلامی باشد، پاسداران و نظامیان غیور ایران زمین حضور دارند و نمی‌گذارند بر ایران عزیز صدمه‌ای وارد شود و این حادثه همانند حادثه‌های قبلی بدون پاسخ نخواهد ماند و این حادثه دلخراش همانند حادثه‌های قبلی پاسخ دندان شکنی دارد که توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بر دشمنان این سرزمین متحمل خواهد شد.»
• درخواست وزیر کشور از پاکستان

وزیر کشور در پیامی شهادت تعدادی از حافظان مرز‌های میهن در حمله تروریستی شب گذشته در استان سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت.

در بخشی از پیام رحمانی فضلی به عنوان دبیر شورای امنیت کشور آمده است: «اینجانب ضمن تسلیت این حادثه دلخراش به محضر فرمانده کل قوا مقام معظم رهبری و خانواده سرافراز شهدای پرافتخار، بر مسئولیت کشور‌های همسایه که پناهگاه و مامن این تروریست‌های اهریمن صفت شده اند تاکید کرده و خواستار اهتمام جدی دولت پاکستان بر پیگیری و حل و فصل نهایی حضور این تروریست‌ها در خاک این کشور هستم. جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ با صلابت خود اثبات کرده است که طبق موازین بین المللی و قواعد منطقی در حفظ منافع ملی و مصالح مردم خویش لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.»

• بکارگیری همه توان برای شناسایی و برخورد با مسببان حمله تروریستی سیستان و بلوچستان
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در ساعات نخست بعد از این حادثه، در مکالمه تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن اطلاع از ابعاد حادثه تروریستی خواستار تلاش و بکارگیری همه توان برای شناسایی و برخورد با مسببان این حمله تروریستی شد. او همچنین با صدور پیامی در این زمینه تصریح کرد: مطمئنا این جنایت ضد ملی که برای انتقام از حضور مقتدرانه ملت بزرگ و دشمن‌شکن ایران در راهپیمایی یوم‌الله ٢٢ بهمن و با هدایت سرویس‌های جاسوسی استکبار جهانی و عوامل فریب‌خورده و خبیث آن‌ها طراحی و اجرا شد، نه تنها در اراده راسخ ملت یکپارچه ایران در دفاع از انقلاب اسلامی خللی وارد نمی‌کند که عزم ملی را برای مبارزه بی امان با تروریسم راسخ‌تر از همیشه خواهد کرد.

• وزیر کشور خواستار اهتمام جدی دولت پاکستان شد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در پیامی شهادت تعدادی از حافظان مرز‌های میهن در حمله تروریستی شب گذشته در استان سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت. وی همچنین با تاکید بر مسئولیت کشور‌های همسایه که پناهگاه و مامن این تروریست‌های اهریمن صفت شده‌اند، خواستار اهتمام جدی دولت پاکستان در پیگیری و حل و فصل نهایی حضور این تروریست‌ها در خاک این کشور شد و خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ با صلابت خود اثبات کرده است که طبق موازین بین‌المللی و قواعد منطقی در حفظ منافع ملی و مصالح مردم خویش لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.


• فرزندان جان بر کف نظامی و اطلاعاتی انتقام خواهند گرفت
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با ابراز تأسف و انزجار عمیق از حادثه تروریستی در استان سیستان و بلوچستان که منجر به شهادت و جراحت تعدادی از هموطنان شده است و ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان این حادثه تلخ، در پیامی تاکید کرد: قطعاً فرزندان جان بر کف نظامی و اطلاعاتی ملت ایران انتقام خون شهدای این حادثه را خواهند گرفت.

• بزرگان و طوایف سیستان و بلوچستان حادثه تروریستی را محکوم کردند

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان، طوایف شمال سیستان و بلوچستان، طوایف خاش از جمله سران و بزرگان و نخبگان طوایف جمالزهی، ریگی، قلندرزهی، سالارزهی، هاشم‌زهی، کرم‌زهی، شهنوازی، مرادزهی، ایرندگانی، کرد و میربلوچزهی، سهراب‌زهی، تمندانی، شهلی‌بر، براهویی، شهرکی، بزی، اسلامی، رحمانی، شه‌کرم‌زهی، ناروئی، گرگیچ، گمشادزهی، عمرزهی، بامری، کبدانی و کشانی و محمودزهی، جمشیدزهی نیز در کنار شورا‌ها و شهرداران و مسئولان از خاش با صدور بیانیه‌های جداگانه این حادثه کور را محکوم کرده‌اند.


محکومیت جهانی اقدام تروریستی در سیستان و بلوچستان
تعدادی از کشور‌های خارجی و شخصیت‌های سیاسی نیز با صدور بیانیه‌هایی اقدام تروریستی شب گذشته در سیستان و بلوچستان را محکوم کردند. در این زمینه اشتفان شولتس سفیر اتریش در تهران در حساب کاربری خود نوشت: امروز بیش از ۲۷ انسان جان خود را در یک اقدام تروریستی در سیستان و بلوچستان از دست دادند. هرگونه اقدام تروریستی باید محکوم شود. وی همچنین از طرف کشورش به خانواده قربانیان تسلیت گفت و برای مجروحان آرزوی بهبودی کرد.

هلنا سانگلند سفیر سوئد در ایران نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: بمبگذاری انتحاری امشب در سیستان و بلوچستان نشان داد هیچ کشوری از وحشت افراطی‌گری و خشونت در امان نیست.

همچنین آلیستر برت معاون امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه انگلستان در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان نوشت: از حمله انتحاری رخ‌داده در جنوب‌شرقی ایران متأثر شدم. تروریسم در هر جایی غیرقابل قبول است و باید محکوم شود. با خانواده قربانیان ابراز همدردی می‌کنم.

وزارت امور خارجه کشور‌های ترکیه و لبنان، حزب‌الله لبنان و سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با انتشار بیانیه‌هایی حادثه تروریستی شب گذشته در سیستان و بلوچستان را محکوم کرد.

• واکنش‌های بین المللی

تاکنون ترکیه، سوریه، حزب الله لبنان، معاون وزارت خارجه انگلیس و برخی مقامات عراقی این حمله ترورسیتی را محکوم کرده اند. با این حال وزارت خارجه لهستان در این باره واکنش قابل تاملی داشته است.
وزارت خارجه لهستان به توییت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، درباره هم‌زمانی نشست ورشو و حمله مرگبار انتحاری در ایران واکنش نشان داده و در توییتی نوشته است که "امروز هیچ تروریستی در ورشو نیست. "
ظریف ساعاتی بعد از حمله به اتوبوس نیرو‌های مرزبانی سپاه دراستان سیستان و بلوچستان، در توییتر خود این سوال را مطرح کرد که آیا وقوع "حمله تروریستی" در ایران درست در روزی که "سیرک ورشو" آغاز شده، تصادفی است.
او با اشاره به تجمع اعضای سازمان مجاهدین خلق در ورشو در اعتراض به حکومت ایران و تروریست خواندن آنها، از نشست لهستان که به پیشنهاد آمریکا برگزار شده، انتقاد کرد.
وزارت خارجه لهستان در حساب توییتر رسمی خود با مخاطب قرار دادن ظریف نوشته است که لهستان تروریسم را در هر شکلی محکوم می‌کند و افزوده که واکنش به حادثه جاده خاش-زاهدان هم نمی‌تواند متفاوت باشد.

با این حال در این توییت لهستان حضور "تروریست‌ها" در ورشو را رد کرده و نوشته است: "اینجا دموکراسی، آزادی بیان و هم‌بستگی وجود دارد. "
نشست ورشو که با عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه در حال برگزاری است با انتقاد و اعتراض ایران روبرو شده که با ارجاع به سخنان مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی آن را کنفرانسی ضد ایرانی می‌داند.


انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما