شناسهٔ خبر: 31171489 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران مطرح کرد:

ضرورت شتاب هرچه بیشتر به سمت سازمان یادگیرنده و شایسته‌محور

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر ضرورت شتاب هرچه بیشتر به سمت سازمان یادگیرنده و شایسته‌محور گفت: سازمانی می‌تواند در شرایط امروز به سمت پیشرفت حرکت کند که به افراد لایق و شایسته بها داده و پست‌های مهم را در اختیار آنها قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «اسفندیار نظری» در نشست اقماری معاونان آموزشی ادارات آموزش و پرورش محور یک استان مازندران که صبح امروز در مجتمع آموزشی پیشتازان ناحیه (یک) ساری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به تغییرات وسیع اجتماعی در جوامع امروزی، نیاز است سازمان‌های سنتی به سازمان‌های یادگیرنده تغییر حالت دهند.

این مسئول با اشاره به ویژگی‌های سازمان های یادگیرنده افزود: در سازمان یاگیرنده افراد، کارکنان و مدیران به طور دائم در حال یادگیری هستند و پست‌ها و سِمت‌های سازمانی در اختیار افراد با دانش، بامهارت، نقدپذیر، تعاملگر، و مشارکت‌پذیر قرار می‌گیرد. درواقع هرچه دانش پرسنل رشد یابد، شاهد ارتقا سازمانی، بهبود عملکرد و مدیریت مناسب مجموعه خواهیم بود.

وی در این زمینه ضرورت رقم زدن 5 اتفاق بزرگ در عرصه منابع انسانی را لازم دانسته و تصریح کرد: اگر بخواهیم به چنین سازمان مطلوبی دست یابیم باید در پرورش مدیران و جانشین‌پروری بکوشیم، فرهنگ مشارکت را گسترش دهیم، مهارت‌های ارتباطی را توسعه بخشیم، مسئولیت‌پذیر باشیم، و به هوش هیجانی کارکنان بها دهیم که از جمله مهم‌ترین شاخص‌های مدیران و رهبران توانمند است.  

نظری راه برون‌رفت از نادانی سازمانی را در 5 مورد تشریح کرده و گفت: برای این مهم، باید با افراد باهوش که دلسوزانه نقد می‌کنند معاشرت کنیم، از افراد سودجو و چاپلوس که فاقد دانایی‌اند دوری ورزیم، افراد کاردان را به سمت‌های مهم منصوب کرده و کارها را به آنها بسپاریم، از خرد جمعی و مشورت با منتقدان باهوش بهره‌مند شویم، و سمت‌های کلیدی را به صاحبان اندیشه واگذار کنیم.

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران، نمونه‌ی بروز چنین سازمانی در آموزش و پرورش را در «برنامه تعالی مدیریت» دانسته و خاطرنشان کرد: در برنامه تعالی مدیریت مدرسه، باید در زمینه «شبکه همیار مدیران» بکوشیم؛ چرا که در شبکه همیار، تجارب به اشتراک گذاشته شده، یادگیری جمعی و مشورت حاصل می شود، تشریک مساعی رخ می‌دهد و اطلاعات به صورت باز جریان می‌یابد.

وی با بیان اینکه روانی جریان اطلاعات در چنین سازمانی موجب افزایش دانش و بهبود مدیریت نیروی انسانی می‌شود، عنوان کرد: به جای تغییر مستمر مدیران، باید شرایط را برای اجرایی‌کردن مدیریت تغییر فراهم کنیم. مدیران مدارس ما باید براساس چنین رویکردی نسبت به برنامه ریزی، افزایش دانش و اطلاعات، مشورت با صاحبان اندیشه و مشارکت فعال در شبکه‌های همیار بکوشند.

نظری با تأکید بر ضرورت نگاه جدی مدیران به شعار پروژه مهر سال 98 گفت: کیفیت بخشی، توانمندسازی و مدرسه کارآفرین شعار پروژه مهر سال 98 است که ضرورت دارد مدیران هرچه بیشتر در راستای تحقق این اهداف بکوشند. باید در زمینه سازماندهی و ساماندهی نیروی انسانی، فضا و تجهیزات دقت لازم به عمل آید و همچنین در هدایت تحصیلی از متخصصان و مشاوران استفاده شود.

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران، نظارت بر مدارس غیردولتی، توجه به پژوهش‌سراها، تشکیل کلاس‌های جبرانی و تقویتی، توجه هر چه بیشتر به رشته ریاضی، آموزش معلمان چندمهارتی، روند انتخاب مدیران مدارس، طرح ایران مهارت، و برنامه تعالی مدیریت را از جمله مهم‌ترین وظایف معاونان آموزشی ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق دانست.

نظر شما