شناسهٔ خبر: 31171378 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام و طیور در گفت وگو با «تابناک»؛

واردات هفته‌ای ۵۰ هزار رأس گوسفند زنده/ سیگنال گرانی گوشت از چوبدار‌های مناطق مرزی/ آیا با واردات دام زنده، صف‌های شلوغ خرید گوشت، خلوت خواهد شد؟

روز گذشته خبری، مبنی بر واردات حدود دو هزار رأس دام زنده سبک از کشور رومانی رسانه‌ای شد؛ خبری که نشان می‌داد این محموله از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) وارد کشور شده و تا پایان هفته جاری به حدود ۵۰ هزار رأس خواهد رسید. این راهکار جدید دولت در حالی کلید خورده که در ماه‌های اخیر، بازار گوشت بسیار ملتهب شده است و صف‌های خرید گوشت هر روز خودنمایی می‌کند.

صاحب‌خبر -
تابناک اقتصادیدر روز‌های گذشته، شاهد ورود نخستین محموله دام‌های زنده وارداتی از کشور رومانی بودیم. مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام و طیور در مصاحبه با خبرنگار تابناک اقتصادی، ضمن اشاره به جزئیات واردات دام زنده گفت: واردات دام زنده، علاوه بر اینکه می‌تواند روی قیمت گوشت قرمز تأثیرگذار باشد، می‌تواند بر قیمت دام زنده، آلایشات و همچنین پر کردن ظرفیت خالی کشتارگاه‌ها و ایجاد اشتغال نیز کارآمد باشد.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند، قاچاق دام و کاهش عرضه آن به دلیل ترسالی از سوی پرورابندان و دامداران موجبات کاهش عرضه دام در بازار را فراهم کرده و همین عامل موجب شده تا قیمت گوشت قرمز و آلایشات دام از جمله کله و پاچه و جگر افزایش چشمگیری داشته باشد. از این روی، بهترین راهکار از نظر کارشناسان، واردات دام زنده عنوان شد. از اوایل دی ماه سال جاری بود که موضوع واردات دام زنده قوت گرفت و خبر واردات اولین محموله دام از رومانی در ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۷ منتشر شد.
 
واردات هفته‌ای ۵۰ هزار راس گوسفند زنده/ سیگنال گرانی گوشت از چوبدار‌های مناطق مرزی/ آیا واردات دام زنده، صف‌های شلوغ خرید گوشت را خلوت می‌کند؟
 
در این خبر آمده بود: شرکت پشتیبانی امور دام در راستای تنظیم بازار در نخستین مرحله اقدام به واردات حدود دو هزار رأس دام زنده سبک از کشور رومانی کرد. این محموله از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) وارد کشور شده و تا پایان هفته جاری به حدود ۵۰ هزار رأس خواهد رسید. همچنین این واردات تا زمان تأمین نیاز بازار و تعدیل قیمت گوشت در بازار ادامه خواهد یافت.
 
حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام و طیور پیرامون واردات دام زنده به کشور به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: قرار است هر شب واردات دام را داشته باشیم و این روند ادامه خواهد داشت. وی افزود: این محموله‌های وارداتی به صورت ۲ هزار رأسی خواهند بود و هفته‌ای ۵۰ هزار رأس واردات خواهیم داشت.
 

ورناصری ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم در روز دو تا سه پرواز برای واردات دام به کشور داشته باشیم. ورناصری پیرامون اینکه این دام‌ها از کدام کشور‌ها وارد می‌شوند، گفت: این محموله‌ها از رومانی به کشور وارد می‌شوند، اما برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است تا بخشی از آسیای میانه وارد شود. همچنین درخواست‌هایی نیز از کشور‌های مختلف داشته ایم که در حال بررسی آن‌هاییم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام و طیور ضمن اشاره به این که حجم ورود دام به کشور رفته رفته افزایش خواهد یافت گفت: این واردات محموله‌های دامی با کشتی، هواپیما و کامیون انجام خواهد شد.

ورناصری در پاسخ به این پرسش که آیا برای این دام‌ها قرنطینه انجام می‌شود یا خیر، گفت: این دام‌هایی که وارد کشور می‌شوند حتماً دوره‌های قرنطینه را هم در کشور ارسال کننده و هم در ایران خواهند گذراند و تحت نظر سازمان دامپرشکی خواهند بود و همه سیستم‌های بهداشتی و واکسیناسیون را جهت واردات به کشور طی خواهند نمود؛ بنابراین مشکلی به لحاظ انتقال بیماری به دام‌های داخل کشور وجود نخواهد داشت.

وی ضمن اشاره به این که همه محموله‌های وارداتی گوسفند می‌باشند، گفت: قرار است محموله‌های گاو نیز توسط بخش خصوصی وارد کشور شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام و طیور در پاسخ به این پرسش که آیا در کشتارگاه‌ها دام‌های مولد نیز کشتار می‌شوند یا خیر گفت: شاید شما در کشتارگاه‌ها گاو‌هایی ببینید که مولد باشند، اما باید گفت که آن‌ها در فهرست گاو‌های حذفی دامداران بوده و به کشتارگاه‌ها آورده شده اند.

وی افزود: هر یک از دامداری‌های شیری، برنامه ریزی‌هایی برای تولید شیر دارند و وقتی ببیند که دامشان به سنی رسیده است که با یک افت تولید مواجه گشته سعی می‌کنند به آن دام به چشم گاو حذفی نگاه کنند و گاو‌های جوانتر را جایگزین گاو‌های پیر و حذفی نمایند و این یک سیستم طبیعی است که در همه دامداری‌ها وجود دارد.

حمید ورناصری پیرامون اینکه چقدر این طرح‌های وارداتی می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد گفت: ببینید در هر حال اتکا به تولید داخل، یکی از آیتم‌های اساسی در روند تصمیم گیری و برنامه ریزی‌های دولت است، اما در این چند ماه اتفاقاتی دست در دست هم داد و فشار قیمتی را ایجاد کرد.

وی افزود: در همین موضوع قاچاق دام بحث کمیت دام قاچاق شده مطرح نیست و بیشتر موضوع اثرگذاری قاچاق دام بر روی قمیت مطرح می‌باشد؛ قیمتی که چوبدار‌ها و دامدار‌ها در مناطق مرزی بر روی دام می‌گذارند باعث می‌شود این قیمت به عنوان یک شاخص بر روی قیمت دام در کشور اثرگذار باشد. یا به دلیل آنکه امسال با ترسالی رو به رو بودیم و شرایط بارندگی خیلی خوب بود، عملا دامدار‌ها نسبت به عرضه دام خود اندکی محتاط‌تر عمل کردند. این‌ها همه دست در دست هم داد و اتفاقاتی که مشاهده می‌کنید افتاد و اقداماتی که ما در حال انجام آن هستیم و واردات لاشه گوسفندی، گوشت منجمد و یا دام زنده انجام می‌دهیم برای پر کردن این کمبود‌های احتمالی و کاهش عرضه دام است. این واردات اثر خود را در چند روز گذشته بر بازار گذاشته و شاهد کاهش قیمت در سطح بازار بوده ایم.

ورناصری ادامه داد: واردات دام زنده اثر خیلی بیشتری بر قیمت خواهد گذاشت؛ به این دلیل که با واردات دام زنده، هم قیمت دام زنده، هم قیمت لاشه و گوشت و هم قیمت آلایشات تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه وقتی دام زنده وارد کشور می‌شود و در کشتارگاه‌های داخلی کشور کشتار می‌شود، ظرفیت خالی کشتارگاه‌ها پوشش داده می‌شود و یک اشتغالزایی را در سیستم کشتارگاه‌ها شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام و طیور در پایان سخنان خود پیش بینی کرد با واردات گسترده دام زنده در روز‌های آینده، شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز و آلایشات خواهیم بود. همچنین ورناصری در مورد قیمت گوشت‌های وارداتی گفت: قیمت این گوشت‌ها بر مبنای قیمت سازمان حمایت است و به طور متوسط مخلوط لاشه به صورت ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان است.

 در مورد ارز دولتی بیشتر بدانید

نظر شما