شناسهٔ خبر: 31171279 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

اخلاق کارگزاران مهم‌ترین رکن دولت اسلامی است

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در دهه پنجم انقلاب اسلامی باید به دولت اسلامی برسیم و اخلاق کارگزاران مهم‌ترین رکن دولت اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدهادی همایون پیش از ظهر امروز در نشست پنجم از سلسله نشست‌های میز تخصصی تمدن اسلامی با عنوان جایگاه انقلاب اسلامی در تمدن‌زایی اسلامی اظهار کرد: وظیفه‌ انبیا تمدن‌‌سازی بوده، هدف انبیا صرفاً این نبوده که توجه انسا‌ن‌ها را به معاد و توحید جلب کنند؛ بلکه با رشد و تعالی جامعه بشری قصد داشتند که جامعه را با نحوی بسازند که بشر بتواند مُلک خدا را در زمین ایجاد ‌کند.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در تشریح تفاوت فرهنگ و تمدن بیان کرد: از آن جا که تمدن یک اصطلاح پسینی است، یعنی اول اتفاق افتاده و سپس نامگذاری شده است، نام‌های متفاوتی بر آن گذاشتند و چون ما واژه تمدن را از غرب گرفته و به عربی و فارسی ترجمه کردیم، شاخص‌های تمدن غربی، مانند صنعتی شدن، را نیز پذیرفتیم؛ در حالی‌که مبانی تمدن اسلامی بر اساس شاخص‌های تمدن غربی نیست.

وی یادآور شد: مسلمانان در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی قرون وسطای اروپائیان را تجربه نکرده‌اند. اگر گروهی معتقدند که پس از حکومت آل‌بویه دوران قرون وسطای اسلامی داشتیم به این دلیل است که وضعیت حکومت را شاخص حرکت به سمت تمدن اسلامی می‌دانند؛ در حالی‌که همواره علمای دینی مانع خروج جامعه از مسیر حرکت به سمت تمدن اسلامی بوده‌اند که نمونه‌ آن را در حکم تحریم تنباکو میرزای شیرازی می‌بینیم.

همایون گفت: در دهه پنجم انقلاب اسلامی باید به دولت اسلامی برسیم و اخلاق کارگزاران مهم‌ترین رکن دولت اسلامی است. اگرچه اصلاح ساختار نیز اهمیت دارد اما کارگزاران سالم می‌توانند ساختار را نیز اصلاح کنند.

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه امام صادق در پاسخ به این سوال که چرا در بعضی نهادهای جمهوری اسلامی نشانی از حرکت به سوی تمدن اسلامی نمی‌بینیم، تصریح کرد: همین که جامعه وضعیت موجود در این نهاد‌ها را مطلوب نمی‌داند و بهبود اوضاع را مطالبه می‌کند نشان از رشد و حرکت به سوی تمدن اسلامی دارد.

به گزارش فارس، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های میز تخصصی تمدن اسلامی با عنوان جایگاه انقلاب اسلامی در تمدن‌زایی اسلامی در دفتر سازمان تبلیغات اسلامی قم شعبه اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/63058/ر20/

نظر شما