شناسهٔ خبر: 31171104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

توصیه ترکی الفیصل به خبرنگار اسرائیلی؛ با یک دختر عرب ازدواج کن!

ايسنا : شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی بخش سوم و پایانی سلسله گزارش‌های خود تحت عنوان "اسرار خلیج (فارس)" را با انتشار مصاحبه‌ای با ترکی الفیصل منتشر کرد که در آن به باراک رافید توصیه می‌کند با یک دختر عرب ازدواج کند.

صاحب‌خبر -

در بخش سوم و پایانی سلسله گزارش‌های این شبکه اسرائیلی مصاحبه شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان که در لندن انجام گرفته، منتشر شده که تاکید می‌کند، اسرائیل باید با طرح صلح عربی که عربستان در سال ۲۰۰۲ مطرح کرد، موافقت کند.

وی در عین حال از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل انتقاد کرد زیرا که خواهان برقراری روابط با عربستان پیش از حل مساله فلسطین است.

مصاحبه خبرنگار اسرائیلی با شاهزاده سعودی در فضای بسیار گرم انجام گرفته و در جریان این مصاحبه فیصل به باراک رافید خبرنگار اسرائیلی پیشنهاد می‌کند با یک دختر عرب ازدواج کند تا زبان عربی‌اش خوب شود و خوب هم بماند. این پیشنهاد در پی آن از سوی این شاهزاده سعودی مطرح شد که خبرنگار اسرائیلی گفت می‌خواهد زبان عربی خود را بهتر کند اما به دلیل تمرین نداشتن زود آن را فراموش می‌کند.

در این مصاحبه که به زبان انگلیسی انجام شد فیصل تصریح کرد، چندین بار از زمان اعلام طرح صلح عربی از سوی عربستان به اسرائیل پیشنهاد امضای توافقنامه صلح را دادیم که بی‌فایده بود.

الفیصل با لحنی ناامید و عصبانی گفت، ‌عربستان نیازی ندارد که نتانیاهو برایش شفاف سازی کند که ایران تهدیدی در منطقه است چون واقعیت گویای آن هست. وی به موضع‌گیری اسرائیل و فلسطین در قبال پرونده فلسطین یا حل مناقشه آنها به جای حل درگیری اعراب و اسرائیل اشاره کرد و گفت: عربستان انتظار داشت نتانیاهو طرح صلح این کشور را بپذیرد اما به نظر می‌رسد صلح با فلسطینی‌ها در زمان زندگی من رخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد، هر آنچه می‌گوید بیانگر نظرات شخصی اوست نه موضع‌گیری رسمی ریاض. وی ابراز امیدواری کرد که روزی به اسرائیل سفر کند.

براساس گزارش شبکه ۱۳ اسرائیل مشخص شد، بندر بن سلطان، رئیس سابق شورای امنیت ملی عربستان در کشوری ثالث در سپتامبر ۲۰۱۴ با نتانیاهو دیدار کرده است. در پایان جنگ علیه غزه ریاض طرح صلحی را ارائه کرد که شامل بازسازی غزه و ازسرگیری مذاکرات با طرف فلسطینی و تدوین استراتژی اقدام مشترک برای تقابل با نفوذ ایران بود.

این شبکه آورده است، نتانیاهو از این طرح به وجد آمده و در جلسه با بندر بن سلطان به توافق اولیه رسید تا دو طرف نظر کشورهای دیگر را درباره طرح جویا شوند و از سازمان ملل بخواهند در این باره تشکیل جلسه دهد. نهایتاً نتانیاهو در پایان بررسی‌ها از تفاهمات با عربستان صرف نظر کرد که باعث شد مذاکرات متوقف شود و این موضوع به سعودی‌ها برخورد. آنها از این رو نتانیاهو را دروغگو و مسؤول تمام اتفاقات بعدی خواندند.

این دیپلمات کهنه کار سعودی در پایان این مصاحبه گفت: نتانیاهو در جهت اهداف شخصی خود عمل می‌کند، افکار عمومی اسرائیلی را فریب می‌دهد و تنها ادعا می‌کند که روابط اسرائیل با جهان عرب می‌تواند بدون حل مساله فلسطین بهبود یابد.

وی می‌گوید، از نظر او نتانیاهو می‌خواهد با عربستان رابطه داشته باشد اما قبل از حل مساله فلسطین که دیدگاه عربستان برعکس آن است.

رافید تاکید کرد: برای آماده سازی سلسله گزارش "اسرار الخلیج (فارس) " در شبکه ۱۳ اسرائیل با ۲۰ شخصیت مصاحبه کرده و براساس این گزارش این روابط در سال ۲۰۰۳ آغاز شده زمانی که آریل شارون نخست وزیر وقت اسرائیل مئیر داگان رئیس وقت موساد را فراخواند و بررسی روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را مطرح کرد.

به توصیف رافید، نشست شارون و داگان سرآغاز روند دیپلماتیک محرمانه گسترده از سوی موساد در قبال کشورهای عربی به خصوص عربستان بوده است. وی می‌افزاید، طی ۲۵ سال اخیر عربستان برای نخست وزیران اسرائیل در راس بوده و آن را رهبری کشور اسلامی سنی که پاسدار اماکن مقدس مکه و مدینه است می‌انگارند.

 

نظر شما