شناسهٔ خبر: 31171088 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناسان مسائل بین الملل در گفت وگو با ایرنا:

در نشست ورشو امیدی برای صلح خاورمیانه نیست

تهران - ایرنا - کارشناسان روابط بین الملل و ناظران سیاسی نتیجه بخشی نشست ورشو در ایجاد صلح در خاورمیانه را با توجه به مجموع عوامل موجود با چالش های جدی روبه رو می دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ایرنا، یک ماه پیش در چنین روزهایی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا خبر از برگزاری کنفرانسی به بهانه صلح و با محوریت ایران داد. خبری که این روزها در ورشو لهستان به مرحله عمل رسیده و آمریکا و هم پیمانان او در کنفرانسی تحت عنوان صلح در خاورمیانه به بررسی موضوعی خواهند پرداخت که دستکم طی قرن گذشته هیچ کنفرانس و نشستی برای حل و فصل آن ثمر بخش نبوده است. امیرعلی ابوالفتح و مهدی مطهرنیا کارشناسان روابط بین الملل، در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سابقه و انگیزه چنین تلاش هایی از سوی آمریکا درباره نتیجه بخش بودن چنین نشست هایی ابراز تردید کردند.

**با پیشینه نشست های گذشته امیدی به نشست ورشو نیست
امیر علی ابوالفتح درباره پیشینه تلاش های آمریکا برای تاثیرگذاری در معادلات خاورمیانه گفت: تلاش برای شکل دادن به یک سری از تحولات در منطقه خاورمیانه از سال ها پیش شروع شده است. تمام روسای جمهور آمریکا در این زمینه تلاش هایی انجام داده اند بعضی از این تلاش‌ها مثلاً در کمپ دیوید در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر بین رژیم صهیونیستی و مصر رابطه برقرار کرد، بعضی تلاش‌ها هم در زمان بیل کلینتون موفقیت‌آمیز بود و بعضی از تلاش ها هم ناکام ماند اما هیچ کدام از روسای جمهور آمریکا نتوانستند مشکل خاورمیانه را به طور کلی حل کنند.
این کارشناس مسائل آمریکا افزود: در حقیقت مشکل بسیار بزرگ تر و گسترده تر از آن است که با یک نشست و تلاش دولتی حل شود. در اینکه آیا آمریکایی‌ها اصلا این نیت را دارند که در خاورمیانه صلح و ثبات برقرار کنند؛ تردیدهایی وجود دارد اما به این راحتی هم نیست که بتوان چنین صلحی را محقق کرد.
وی تاکید کرد: مسائل منطقه بسیار پیچیده و موضوعات درهم تنیده است برخی از اقدامات ارده دولت ها و ملت های منطقه ای و فرامنطقه ای را می طلبد، اینگونه نیست که تصور کنیم نشست ورشو می‌تواند مشکلات خاورمیانه را حل کند. اگر فرض بر این باشد که بخواهد درباره ایران یا یمن و یا فلسطین به نتیجه برسد با حضور چند کشور در یک نشست نتیجه بخش نخواهد بود.
ابوالفتح افزود: از این جهت می توان گفت که به آن اندازه ای که تبلیغ می شود از این کنفرانس نتیجه ای حاصل نخواهد شد. می‌تواند گامی اولیه برای رسیدن به اهداف بزرگ تر علیه ایران یا برقراری صلح در یمن یا حل مشکلات عرب و اسرائیل باشد. اما اینکه تصور شود یک نشست می‌تواند همه مشکلات خاورمیانه را حل کند قطعاً چنین نبوده، پیش از این هم نبوده و در آینده هم با برگزاری یک دورهمی محقق نخواهد شد.
این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: می توان گفت از نشست ورشو بزرگتر نشست مادرید بود که در دوره فروپاشی اتحاد شوروی برگزار شد و همه تصور می‌کردند با نشست مادرید مسئله فلسطین حل خواهد شد و صلح اعراب و اسرائیل محقق شده است. در صورتی که مشاهده می‌شود با گذشت دو دهه از این موضوع همچنان مشکل فلسطین به قوت خود باقی است.
وی افزود: بعد از آن هم نشست های دیگری مثلا در اسلو برگزار شد که نتیجه بخش نبود. در مورد یمن هم نشست سوئد نتیجه نداد. آمریکایی ها پیش از این هم به کرات نشست هایی را تدارک دیده اند ند و از این جهت خیلی امیدی به این نیست که نشست ورشو بتواند مشکلات خاورمیانه را حل و فصل کند.

**تلاش آمریکا برای تاثیرگذاری در دوران گذار است
مهدی مطهرنیا هم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به تلاش های آمریکا در نشست ورشو تصریح کرد: نشست ورشو تلاش آمریکا برای گذار از دوران فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی به دوران جدید است. باید بپذیریم که از دهه 1990 و از سال 1990 که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده است تا اکنون جامعه جهانی در دوران گذار قرار داشته است و در این دوران گذار منطق بحران زا و بحران زی بودن بر جامعه بین المللی حاکم شده است.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در ورشو ویزان خارجه کشورهای عرب ، اروپایی و حتی کشورهای مطرح در شرق جهان حضور دارند. این نشست تحت رهبری ایالات متحده آمریکا، مدیریت رژیم صهیونیستی و با حضور کشورهای عربی برگزار می شود تا سیاست آمریکا را علیه فعالیت های ایران در خاورمیانه همراه و هماهنگ کند.
مطهرنیا تاکید کرد: وقتی وزارت امورخارجه آمریکا به صراحت در باب این موضوع ها سخن می گویند این امر نشان دهنده آن است که نشست ورشو یک نشست هماهنگ کننده برای خاورمیانه است و عبور از این دوران گذار را هدف قرار داده است.
در همین عبور باید موانع پیش روی این عبور به نفع برنامه ریزی بین المللی از منظر قرائت آمریکایی تغییر کند. این همراهی به خودی خود نشانگر آن است که خاورمیانه دهه کنونی و پیش روی، با خاورمیانه دهه های پایانی قرن بیستم تفاوت پیدا کرده است. خاورمیانه ای که در دهه 60 و هفتاد و حتی تا دهه نود میلادی، ضد اسرائیل محسوب می شد و دولت جرج بوش پدر مسوولان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را به زور در مادرید گرد آورد و با به کار بردن اهرم های فشار خود به نخست وزیر افراطی وقت اسراییل و جمیز بیکر وزیر امور خارجه اش، اسراییلی ها به مادرید آمدند و از آن سوی کشورهای عربی با فشار آمریکا در مادرید شرکت کردند، امروز شاهد آن هستیم که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی روابط معنادار و آشکاری با یکدیگر دارند.
مطهرنیا در ادامه خاطر نشان کرد: امروز نوعی همگرایی از پیش جریان یافته بین اسرائیل و پایتخت های عربی به رهبری آمریکا برای ایجاد محاصره منطقه ای علیه تهران به وجود آمده است.
وی گفت: قبل از روی کار آمدن ترامپ به این نکته اشاره داشتم که دکترین آمریکا درباره ایران؛ محدود سازی همکاری ها با ایران با تفسیر محدود از برجام و محاصره منطقه ای تهران خواهد بود.
در آینده این دکترین به سمت شکل دهی به سیاستی خواهد رفت که چالش فراروی ایالات متحده آمریکا نخواهد بود بلکه دشمنی در برابر آمریکا و متحدان او و کشورهایی خواهد بود که خواهان شکل گیری نظم نوین جهانی هستند.
به گزارش ایرنا، روزهای 24 و 25 بهمن برابر با 13 و 14 فوریه، ورشو پایتخت لهستان میزبان آمریکا و هم پیمانان اوست تا به بهانه صلح در خاورمیانه دور تازه ای از ایران هراسی را آغاز کنند. گرچه مانور تبلیغاتی گسترده ای از 21 دی و همزمان با اعلام برگزاری این نشست از سوی آمریکا و برخی رقبای منطقه ای ایران ایجاد شد اما تردیدهای مقامات اروپا برای حضور در این نشست از یک سو و اعلام برگزاری دور تازه نشست های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه درباره خاورمیانه با محوریت سوریه؛ از سوی دیگر دستیابی به اهداف نشست ورشو را با چالش هایی روبرو خواهد کرد.


*9402*1751

نظر شما