شناسهٔ خبر: 31170947 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوغان برای احیای تمامیت ارضی سوریه شرط تعیین کرد

مسکو - ایرنا - رئیس جمهوری ترکیه در دیدار دوجانبه با همتای روسی خود در سوچی، احیای تمامیت ارضی سوریه را مشروط به خروج نیروهای کُرد از منبج و شرق رودخانه فرات خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی روسی ان.تی.وی، رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در حاشیه نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی در دیدار دوجانبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه این شرط را مطرح کرد.
اردوغان خاطرنشان کرد: شرط برای احیای تمامیت ارضی سوریه، خروج شبه نظامیان کرد از شهر منبج و مناطق شرق رودخانه فرات است.
وی تصریح کرد: تمامیت ارضی سوریه بدون خروج شبه نظامیان کرد از منبج و اراضی شرق فرات ممکن نیست.
اردوغان همچنین خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که ترامپ وعده آن را داده است، آزمونی بزرگ خواند.

**آمریکا در مساله اس-400 به ترکیه فشار وارد می آورد
اردوغان در ادامه سخنان خود در دیدار با پوتین به فشار آمریکا بر ترکیه در مساله خرید سامانه های پدافند موشکی اس400 هم اشاره کرد و گفت: در رابطه با خرید تسلیحات اس-400 از روسیه، برای همه معلوم است که رهبری آمریکا فشار زیادی بر ما وارد می کند.
به گزارش رسانه ها مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم اعلام کرده است که موضوع خرید سامانه های پدافند موشکی پاتریوت از آمریکا را بررسی می کند اما شرایط این کشور برای خرید این تسلیحات و انصراف از خرید اس400 از روسیه را نمی پذیرد.
گفتنی است، پاییز سال 2017 رهبران روسیه و ترکیه قرارداد خرید اس 400 را امضا کردند، روسیه تا امروز تنها به چین اس400 ارسال کرده است و پاییز گذشته نیز قرارداد فروش این سامانه را با وجود مخالفت آمریکا با هندی ها امضا کرد وعده داده به موقع این تجهیزات را در اختیار هندی ها قرار دهد.
گفتنی است، گفت وگوی دوجانبه سران روسیه و ترکیه در حالی برگزار شد که مشکلاتی در ترجمه همزمان این نشست بوجود آمد و اردوغان نیز با پنج دقیقه تاخیر خود را به محل دیدار با پوتین رساند.
شهر کرد نشین منبج در شمال سوریه از سال 2016 به این سو که از دست گروه تروریستی داعش خارج شد با حمایت آمریکا در اختیار کردهای شمال سوریه قرار گرفت تا اینکه آمریکا آهنگ خارج شدن از سوریه را با توجه به بر باد رفتن نقشه های خود در سوریه نواخت.
خروج آمریکا از سوریه، راه را برای اقدامات نظامی ترکیه که پیشتر اعلام کرده بود از سوی کردهای شمال سوریه با اقدامات تحریک آمیز مواجه است، باز کرد.
همسایه شمالی سوریه که به شدت نگران تحرکات کردها در همسایگی خود و اوضاع ادلب است، از دیرباز اعلام کرده که برای سامان دادن به اوضاع و مقابله با یگان های کرد مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) در شمال سوریه باکی ندارد که از قدرت نظامی بهره ببرد.
بازگشت کردها به دامن دولت مرکزی باعث شده که ترکیه خود را در صورت هر حرکتی در قبال این شهر در مقابل ایران، روسیه و دولت قانونی سوریه ببیند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پیشتر با بیان اینکه این شرایط با ثبات نیست و امکان تغییر وضعیت در منبج وجود دارد، بارها تلاش کرده موافقت روسیه را برای اقدام در این خصوص جلب کند.
ضمن اینکه بخش های دیگری از سوریه نیز تحت تاثیر خروج آمریکا قرار خواهند گرفت که می توان در همین زمینه به شرق فرات اشاره کرد با این وجود هنوز مشخص نیست آمریکایی ها تا چه اندازه به ادعای خود برای خروج از سوریه جامع عمل بپوشانند چرا که 18 سال است که پی در پی آهنگ خروج از افغانستان سر می دهند اتفاقی که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است.
گفتنی است، سران ایران، روسیه و ترکیه امروز در شهر سوچی واقع در ساحل دریای سیاه چهارمین دور مذاکرات کشورهای ضامن صلح آستانه را برگزار می کنند.
مذاکراتی که در راستای حل وفصل بحران در سوریه برگزار می شود و ثمرات زیادی در کاهش تنش در این کشور، از بین رفتن گروه های تروریستی از جمله داعش، بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان و آغاز روند بازسازی در این کشور شده است.
سوریه پس از خروج آمریکا، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، بررسی آخرین تحولات در شمال سوریه و نحوه چگونگی کمک های بشردوستانه به مردم سوریه از جمله مهمترین موارد مورد مذاکره در نشست امروز سران تروئیکای آستانه است.
نخستین نشست سران آستانه آذرماه سال 96 در سوچی، دومین دور بهار در آنکارا و آخرین دور پاییز به میزبانی تهران برگزار شد.
اروپام*391*1346**

نظر شما