شناسهٔ خبر: 31170724 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

38 اجرا در روز چهارم جشنواره وسهم استان‌های ایران / اجرای نمایش مشترک ایران و سوریه / انعکاس جشنواره سی و هفتم در شبکه‌های مختلف صدا و سیما

دو نمایش در بخش صحنه‌ای از استان‌های بوشهر و ایلام، پنج نمایش در بخش خیابانی از استان‌های کردستان (دو اثر)، اصفهان، آذربایجان شرقی و ایلام و یک نمایش در بخش دیگرگونه‌های اجرایی از خراسان رضوی، سهم استان‌های ایران، از چهارمین روز برگزاری جشنواره‌ی سی و هفتم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، سهم استان‌های ایران، منهای تهران از چهارمین روز جشنواره‌ سی و هفتم، پنجشنبه ۲۵ بهمن، دو نمایش در بخش صحنه‌ای از استان‌های بوشهر و ایلام، پنج نمایش در بخش خیابانی از استان‌های کردستان (دو اثر)، اصفهان، آذربایجان شرقی و ایلام و یک نمایش در بخش دیگرگونه‌های اجرایی از خراسان رضوی است.

بر این اساس، در بخش صحنه‌ای نمایش‌های "گزارشى مرگبار از فصل سیاه خواب‌خوانى زنى که بر کالبد جسد مرده‌اش ایستاده متولد مى‌شود" از شهر بوشهر واقع در استان بوشهر و "رسم عاشقی آب‌ها" از شهر ایلام در استان ایلام، در بخش خیابانی نمایش‌های "چمدان‌های من" از شهر مریوان در استان کردستان، "جنگ ابله‌ها" از فریدونشهرِ استان اصفهان، "سوگلین" از تبریز در استان آذربایجان شرقی، "درباره یک توپ" از قروه در استان کردستان و "اخطار به مشترک پرمصرف" از ایلام در استان ایلام و در بخش دیگرگونه‌های اجرایی نمایش "ما و دیگران" از مشهد واقع در خراسان رضوی، سهم استان‌های ایران، فارغ از تهران را در چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر تشکیل می‌دهند. 

"گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب‌خوانی..." به نویسندگی جواد صداقت و کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر با مدت زمان ۵۰ دقیقه در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در قالب بخش "مسابقه‌ی ایران دو" در تالار چهارسوی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: "گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب‌خوانی..." روایت جزیره است؛ جزیره زنى بندرى که اکنون نیم نگاهش سوى بندرگاهى است نهنگ‌وار که در نقطه‌ى صفر جهان ذرات موج سکنی گزیده است. 

در همین روز نمایش "رسم عاشقی آب‌ها" به نویسندگی مازیار رفعتی و کارگردانی محمد اسماعیل‌بیگی از ایلام با مدت زمان ۷۰ دقیقه در بخش "مسابقه‌ی ایران دو" روی صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت ۱۷ و ۲۰ در تماشاخانه‌ی سنگلج اجرا می‌شود.

نمایش "رسم عاشقی آب‌ها" داستان تلاش گلنار برای حفظ و آبادانی باغ خشکیده پدر و ایستادگی او در برابر زمین‌خواری خواستگار تازه به دوران رسیده خود، گلباد است.

در کنار بخش صحنه‌ای، در بخش خیابانی نمایش "سوگلین" به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز ابتدا ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و سپس ساعت ۱۷ در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا می‌شود.

"سوگلین" با مدت زمان ۲۰ دقیقه، روز گذشته چهارشنبه ۲۴ بهمن نیز در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا شده است.

نمایش "سوگلین" به معنی عروس آب، نمایشی آیینی- سنتی است که در گذشته‌های دور به‌ هنگام خشکسالی و کمبود آب قنات‌ها و چاه‌ها در مناطق غرب کشور برگزار می‌شده است.

ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) پس از نمایش مهدی صالحیار، در ساعت ۱۱ شاهد اجرای "جنگ ابله‌ها" به نویسندگی و کارگردانی احمد یوسلیانی از فریدونشهر با مدت زمان ۳۵ دقیقه خواهد بود. یوسلیانی در همین روز، ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه "جنگ ابله‌ها" را به محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر می‌برد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: دلقکی در صندوق زندگی می‌کند. دو دسته سرباز از دو ارتش آبی‌پوش‌ها و قرمزپوش‌ها وارد می‌شوند و با یکدیگر جنگی متظاهرانه راه می‌اندازند. دلقک وارد دعوای زرگری آن‌ها می‌شود و...

پس از اجرای این دو نمایش در قالب چهار اجرا، نوبت به "چمدان‌های من" به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از مریوان می‌رسد که روز گذشته نیز در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا شده است.

"چمدان‌های من" در روز پنجشنبه ۲۵ بهمن برابر با چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر با مدت زمان ۲۵ دقیقه ساعت ۱۶ در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان می‌شود.

در خلاصه داستان "چمدان‌های من" آمده است: مردی با تعدای چمدان وارد می‌شود. هر چمدانی که باز می‌شود درباره‌ی یک معضل اجتماعی است.

محوطه‌ خانه‌ی هنرمندان ایران در روز پنجشنبه ۲۵ بهمن، نخست در ساعت ۱۶:۳۰ میزبان "درباره یک توپ" به نویسندگی و کارگردانی موسی هدایتی از قروه و سپس در ساعت ۱۷ میزبان "اخطار به مشترک پرمصرف" به نویسندگی و کارگردانی حسنا قبادی از ایلام می‌شود.

"درباره یک توپ" روز چهارشنبه ۲۴ بهمن در دو مکان، ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و محوطه‌ی مجموعه‌‌ی تئاتر شهر اجرا شده است و درباره‌ی رابطه‌ی انسان با کره‌ی زمین است.

در خلاصه داستان "اخطار به مشترک پرمصرف" نیز که با مدت زمان ۳۰ دقیقه اجرا می‌شود آمده است: در دادگاه طلاق، شرک قصد دارد فیونا را به دلیل اینکه یک شهروند بسیار پرمصرف است، طلاق دهد، زیرا فیونا با تخطی از قوانین و هنجارهای شهروندی عرصه زندگی را بر شرک تنگ کرده است.

در کنار این هفت اجرا از پنج نمایش خیابانی، نمایش "ما و دیگران" به نویسندگی و کارگردانی ثریا اخلاقی از مشهد در دو نوبت ۱۶ و ۱۸ در پلاتوی شماره یک مجموعه‌ی تئاتر شهر در بخش دیگرگونه‌های اجرایی روی صحنه می‌رود.

نمایش "ما و دیگران" که روز چهارشنبه ۲۴ بهمن نیز در همین مکان اجرا شد به بازنمایی موقعیت بخشی از مهاجران افغان ساکن ایران می‌پردازد که از احساس تبعیض رنج می‌برند.

 

"خورشید از حلب طلوع می‎کند" در جشنواره‌ی سی و هفتم

"خورشید از حلب طلوع می‌کند" کار مشترک ایران و سوریه به نویسندگی ابوباسم حیادار و کارگردانی کوروش زارعی در چهارمین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم روی صحنه می‌رود.

 در چهارمین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم، پنجشنبه ۲۵ بهمن یک نمایش در قالب تئاتر ملل روی صحنه می‌رود.نمایش "خورشید از حلب طلوع می‌کند" که روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ساعت ۲۰ طی یک نوبت در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شد، روز پنجشنبه نیز در همان ساعت و همان سالن روی صحنه می‌رود. 

این نمایش حاصل همکاری سوریه و ایران، به نویسندگی ابوباسم حیادار و کارگردانی کوروش زارعی در قالب سه بخش "تئاتر ملل"، "مسابقه‌ی تئاتر بین‌الملل" و "چهل سالگی انقلاب اسلامی" اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان "خورشید از حلب طلوع می‌کند" آمده است؛ داعش به بهانه‌ی تحریف دین پیامبر اسلام و تاسیس دولت امت اسلامی، دست به تبیین تفکر متحجرانه خود می‌زند و برای رسیدن به این هدف، ابتدا به عراق و سوریه حمله می‌کند. آن‌چه که اکنون اتفاق می‌افتد، همان است که در سال ۶۱ هجری قمری در صحرای کربلا، یزیدیان با حسین‌ابن‌علی فرزند رسول خدا و اهل بیتش کردند.

از سوی دیگر نمایش "چیدمان (گذرگاه)" به نویسندگی و کارگردانی پیریودلوسکی که قرار بود از سومین روزِ جشنواره‌ی سی و هفتم، چهارشنبه ۲۴ بهمن تا جمعه سوم اسفند هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در قالب بخش "تئاتر ملل" در تماشاخانه‌ی عباس جوانمرد خانه‌ی تئاتر واقع در خیابان سمیه میزبان علاقه‌مندان باشد، امروز پنجشنبه ۲۵ بهمن نیز همچون روز گذشته به دلیل مشکلات فنی اجرا نخواهد شد. 

 

 ۲۴ نمایش صحنه‌ای، شش تئاتر خیابانی و هشت اثر در دیگرگونه‌های اجرایی

۲۴ اجرا در بخش صحنه‌ای، شش نمایش خیابانی و هشت اثر در بخش دیگرگونه‌های اجرایی آثاری هستند که در چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شوند.

در چهارمین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم، پنجشنبه ۲۵ بهمن، تالار اصلی مجموعه‌ی تئاتر شهر به اجرای نمایش "خورشید از حلب طلوع می‌کند" کار مشترک ایران و سوریه به کارگردانی کورش زارعی اختصاص دارد. این نمایش در ساعت ۲۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

تالار چهارسو نیز در این روز میزبان نمایش "گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب..." به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی می‌شود که در دو نوبت‌ ۱۸:۳۰ دقیقه و ۲۰:۳۰ دقیقه روی صحنه خواهد رفت. این نمایش از شهر بوشهر به جشنواره آمده است.

"تصعید" به کارگردانی محمد صاحبی در نوبت‌های ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه اجرا خواهد شد و "لنگ ظهر" به کارگردانی رسول کاهانی در ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه و ۲۰ در تالار قشقایی روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه سنگلج در این روز میزبان گروهی از ایلام می‌شود. "رسم عاشقی آب‌ها" به کارگردانی محمد اسماعیل‌بیگی در نوبت‌های ۱۷ و ۲۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه اجرا می‌شود. تالار مولوی در روز ۲۵ بهمن شاهد اجرای نمایش "قضیه" به کارگردانی سجاد امیرمجاهدی می‌شود که تنها یک نوبت در ساعت ۱۷ اجرا خواهد شد. تالار حافظ نیز به اجرای نمایش "آخرین باران بهاری" کار محمد لارتی اختصاص دارد که در نوبت‌های ۱۸ و ۲۰:۳۰ دقیقه روی صحنه می‌رود. دومین اجرای اپرای "عشق" کار بهروز غریب‌پور نیز در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه میزبان علاقه‌مندان می‌شود.

در سالن دکتر ناظرزاده‌کرمانی در تماشاخانه‌ی ایرانشهر، نمایش "پدران" به کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر یک اجرا در ساعت ۱۷ خواهد داشت و سالن استاد سمندریان نیز نمایش "نامبرده" به کارگردانی علی‌اصغر دشتی را میزبانی می‌کند که در نوبت‌های ۱۸ و ۲۰:۴۵ دقیقه روی صحنه می‌رود.

نمایش "دل آرام ناآرام" به کارگردانی نرگس صابری نیز در ساعت ۱۷ در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری روی صحنه خواهد رفت.

در بخش به‌علاوه فجر در روز پنجشنبه ۲۵ بهمن، ۱۳ نمایش صحنه‌ای به اجرا درمی‌آیند. مکتب تهران در نوبت‌های ۱۹:۳۰ دقیقه و ۲۱ به اجرای "خاکستر به خاکستر" کار حسین سخنور اختصاص دارد. تئاتر مستقل نیز در ساعت ۱۵ نمایش "کودک وحشی" کار مهران رنجبر را میزبانی می‌کند. در تماشاخانه دا نیز نمایش "مندل و مندلیه" کار ندا نوتاش در ساعت ۲۰ روی صحنه می‌رود. "اگر از نو شروع کنیم" به کارگردانی المیرا آزاد نیز در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه در تماشاخانه‌ی سه نقطه اجرا می‌شود و "در اتاق باد می‌وزد" به کارگردانی علی‌اکبر عبدیانی نیز ساعت ۲۱:۱۵ دقیقه در تماشاخانه‌ی نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.

نمایش "مجلس امیرارسلان نامدار" به کارگردانی میلاد رضائیان در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ در تماشاخانه‌ی ایران تماشا روی صحنه خواهد رفت و در تماشاخانه‌ی دیوار چهارم نیز سه نمایش روی صحنه می‌رود؛ "پابرهنه لخت، قلبی در مشت" به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی در ساعت ۱۷:۱۵ دقیقه، "مرگ فیدل" به کارگردانی آرش سنجابی در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه و "مردی که از آستینش سنگ می‌بارد" به کارگردانی مجتبی کاظمی در ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به اجرا درمی‌آیند.

تماشاخانه‌ شانو در ساعت ۱۹ نمایش "باغ آلبالو" و ساعت ۲۱ نمایش "کافکا با من سخن بگو" هر دو به کارگردانی قطب‌الدین صادقی را میزبانی می‌کند. در تماشاخانه‌ی همای سعادت نمایش "ژاندارک در آتش" به کارگردانی پریسا محسنی در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ روی صحنه خواهد رفت و تماشاخانه‌ی مان به اجرای "پلی از جنس شیشه" کار فرشته روحی اختصاص دارد که در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ اجرا می‌شود.

روز پنجشنبه ۲۵ بهمن، در بخش خیابانی شش نمایش اجرا خواهد شد. نمایش‌های "چمدان‌های من" کار مختار محمدی، "جنگ ابله‌ها" کار احمد یوسلیانی، "سوگلین" کار مهدی صالحیار و "نامیرا" کار امیرحسین شفیعی از ساعت ۱۶ تا ۱۸:۱۵ دقیقه در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر و "درباره یک توپ" کار موسی هدایتی و "اخطار به مشترک پرمصرف" کار حسنا قبادی ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه و ۱۷ در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا می‌شوند. دو نمایش خیابانی "سوگلین" و "جنگ ابله‌ها" همچنین ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه و ۱۱ صبح در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا می‌شوند.

در بخش دیگرگونه‌های اجرایی نیز روز پنجشنبه ۲۵ بهمن نمایش "ما و دیگران" به کارگردانی ثریا اخلاقی دومین و آخرین اجرای خود را در پلاتوی شماره یک مجموعه‌ی تئاتر شهر پشت سر می‌گذارد.

نمایش "نباید" کار نازنین‌زهرا رفیعی ساعت ۱۶ در سالن امتحانات پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران روی صحنه می‌رود. "دیگری‌ام، چرا؟" به سرپرستی علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد نیز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در پردیس تئاتر تهران اجرا خواهد شد و نمایش "موزه نزدیک" کار آزاده شاهمیری در ساعت‌های ۱۴ و ۱۶ در پلاتو نول واقع در خیابان کریمخان اجرا می‌شود. "زمان در حبس قصر" کار میلاد جباری‌مولانا آخرین اجرای خود را در باغ موزه قصر روی صحنه می‌برد و در ساعت‌های ۱۸ و ۱۹:۳۰ به اجرا درمی‌آید.

"رکوئیمی بر وزن صندلی با بوی تهران و احوالات دیگر" کار شایان فیروزی نیز ساعت ۱۹ در عمارت روبرو و "آدم‌هایی که نمی‌بینم" کار سما موسوی‌مفخر  ساعت ۱۸ و ۲۰ در همین مکان اجرا خواهند شد. "اپرای شماره ۰۱# تهران" کار مرتضی زارعی هم ساعت ۱۸ و ۲۰ در کارگاه دکور تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

 

انعکاس جشنواره تئاتر فجر در شبکه‌های مختلف صدا و سیما

شبکه های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اخبار و فعالیت‌های سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را در قالب برنامه‌های زنده و تولیدی منعکس می کنند.

با برگزاری جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی انعکاس اخبار و اطلاعات و پوشش دادن فعالیت های این دوره از جشنواره را آغاز کرده اند.

در ایام سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، شبکه خبر و واحد مرکزی خبر به صورت زنده از مجموعه تئاتر شهر بخش های مختلف این رویداد تئاتری را پوشش می دهند. همچنین شبکه های دو، چهار، پنج و آموزش سیما نیز در قالب برنامه‌های تولیدی به انعکاس فعالیت‌های سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می پردازند.

برنامه های "عصر من" شبکه رادیویی جوان، "تماشاخانه فجر" شبکه رادیویی فرهنگ و "پرده آخر" شبکه رادیویی گفتگوی صدای جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت زنده در ایام برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صورت زنده از مجموعه تئاتر شهر، اخبار و اطلاعات این رویداد را تحت پوشش خود قرار می دهند.

همچنین دیگر شبکه های رادیویی نظیر رادیو نمایش، رادیو تهران و رادیو اقتصاد نیز در قالب برنامه های زنده و تولیدی جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر را همراهی می کنند.

سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

 

 

 

 

نظر شما