شناسهٔ خبر: 31170552 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

بررسی تجارت‌نیوز از کارنامه هفتگی بورس :

علت اصلی ریزش شاخص بورس چه بود؟ / ۵ اتفاق جریان‌ساز در بازار سرمایه

شاخص کل بورس در هفته جاری بیش از 1200 واحد کاهش یافت. مخالفت مقامات ما با مشروط شدن اینستکس به اجرای کامل FATF، شایعه افزایش نرخ در سیمان داخلی، کسری بودجه، احتمال عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، احتمال حذف دلار 4200 تومانی در صنعت دارو از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

صاحب‌خبر -

شاخص کل بورس در هفته جاری بیش از ۱۲۰۰ واحد کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، مخالفت مقامات ما با مشروط شدن اینستکس به اجرای کامل FATF، شایعه افزایش نرخ در سیمان داخلی، کسری بودجه، احتمال عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در صنعت دارو از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

تجارت‌نیوز با بررسی اتفاقات هفته اخیر به رفتار بازار سهام به تفکیک روزهای هفته می‌پردازد.

بازار سهام در روز یکشنبه

بازار سهام پس از استراحت سه‌روزه کم‌رمق ظاهر شد. بازار آغاز خوبی داشت اما به علت عدم وجود تقاضا، معاملات بدون هیجانی را شکل داد و در نهایت با افت ۶۷ واحدی به کار خود پایان داد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را رمپنا و پارس گذاشتند.

در گروه محصولات شیمیایی، با پیشروی شکربن، معاملات در دامنه متعادل و مثبت در جریان بود و سهام‌داران از عمده نمادهای این گروه استقبال به عمل آوردند.

بورس تهران در ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ بورس تهران در ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

معاملات کم‌حجم و متعادلی در گروه بانکی صورت گرفت. وپست، دی و وبصادر نمادهایی بودند که قیمت سهام آن‌ها در محدوده منفی معامله شد.

بازار سهام در روز سه‌شنبه

پس از کم‌رمقی بازار سهام در روز یکشنبه، شاخص در این روز هم نتوانست هیجانی به بازار دهد و تنها گروه‌های کوچک و تک‌سهم‌ها معاملات سبزی داشتند.

شاخص کل بورس با عقبگرد ۴۹۵ واحدی، معاملات یکدست منفی را در گروه بانکی به نمایش گذاشت، به‌طوری که نمادهای وبصادر، وبملت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل و ارزش بازار سهام امروز داشتند.

احتمال اخذ مجوز افزایش نرخ محصولات سیمانی موجب شد معاملات این گروه‌ها پررونق و در دامنه مثبت قرار بگیرد.

شاخص بورس در ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ شاخص بورس در ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

به نظر می‌رسد التهابات بازار سرمایه ناشی از مسائل سیاسی بوده و هنوز ترس سهام‌دارن از آینده از بین نرفته است.

بازار سهام در روز چهارشنبه

شاخص کل بورس، در آخرین روز معاملاتی هفته جاری در نهایت با افت ۶۶۲ واحدی به کار خود پایان داد. بیشترین تاثیر منفی را نمادهای وبملت، رمپنا، وتجارت بر شاخص کل و ارزش بازار سهام داشتند.

در این روز عرضه اولیه نماد کشت و دامداری فکا (زفکا) مورد معامله قرار گرفت که به هر کد ۱۷۴ سهم در سقف قیمتی (۸۳۰۰ ریال) تعلق گرفت که معادل ۱۴۴ هزار تومان است. در این عرضه بیش از ۳۴۵ هزار کد مشارکت داشت.

بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای کگل، شپدیس و شخارک و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای وبملت، رمپنا، وتجارت بر شاخص کل و ارزش بازار سهام داشتند.

در گروه انبوه‌سازی افزایش تقاضا شکل گرفت و اکثر نمادهای این گروه در دامنه قیمتی مثبت معامله شدند.

در مجموع شاخص کل بورس در هفته جاری با افت بیش از ۱۲۰۰ واحدی از ۱۵۸ هزار و ۵۳۵ واحد به ۱۵۷ هزار و ۳۱۱ واحد کاهش یافت.


نظر شما