شناسهٔ خبر: 31170403 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شکست امریکا در نشست ورشو از نگاه رسانه های داخلی

ایرنا- تهران- رسانه های داخلی درباره نشست ضدایرانی ورشو با اشاره به عدم حضور بسیاری از قدرت های بزرگ جهان، بر شکست اهداف اولیه آمریکا و اسراییل علیه ایران تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری، کنفرانس جنجالی امریکا علیه ایران، روز گذشته در ورشو پایتخت لهستان آغاز شد و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت. کنفرانسی که تا آخرین لحظات قبل از برگزاری آن هم هنوز هیچ ارزیابی دقیقی از موضوعات مورد بحث و شرکت‌ کنندگان در جلسات آن وجود نداشت و این کنفرانس بی‌برنامه و با استقبال سرد مقام‌های کشورهای جهان برگزار شد. پیش‌تر نیز برخی از مقامات اروپایی از جمله فدریکا موگرینی، رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند در این نشست شرکت نخواهند کرد یا نسبت به آن بی‌تمایل بوده‌اند.
عدم حضور برخی کشورهای اروپایی در سطح وزیر در نشست ورشو، بیانگر تعمیق شکاف‌ها میان بروکسل- واشنگتن است. همچنین با توجه به اینکه دیپلمات‌های ارشد اروپایی در این نشست شرکت نخواهند کرد، به نظر می‌رسد که این نشست در فضای سردی برگزار شود و آمریکا نتواند به اهداف اولیه ضدایرانی خود دست پیدا کند. لذا در یک شمای کلی می‌توان آمریکا را بازنده بزرگ و ایران را برنده میدان دیپلماسی در این عرصه خواند.
بررسی امروز (25 بهمن ماه) فضای رسانه ای کشور حاکی از آن است که رسانه های هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا در خصوص نشست ورشو که با کارگردانی آمریکا برگزار شده است رویکردی همسو داشته اند.
عبارت های به کار گرفته شده توسط رسانه های اصلاح طلب عبارتند از: نشست ورشو با استقبال‌های سرد؛ آمریکا بازنده بزرگ و ایران برنده میدان دیپلماسی در این عرصه؛ نشست ورشو بعد از جار‌و‌جنجال بسیار؛ شوی بی رمق ورشو؛ استقبال سرد از نشست جنجالی؛ نشست از پیش شکست‌خورده ورشو؛ پروژه ایران هراسی توسط ایالات متحده در لهستان؛ ترامپ نوع ادبیات و صحبت‌های خود را در جریان این اجلاس تغییر داد؛ پیش‌بینی‌ها از قبل شکست خورده بود؛ ابعاد پیدا و پنهان نشست ورشو؛ نشست ورشو شتاب زدگی دیپلماتیک آمریکا؛ همزمانی سیرک ورشو.
رسانه های اصولگرا هم با عباراتی همچون «اعزام هیئت‌هایی سطح‌پایین‌تر توسط اروپا به این کنفرانس نمایشی؛ لشکر رباتیک توئیتر برای نجات ورشو؛ شکست زودهنگام اجماع‌سازی علیه ایران در ورشو برای امریکا؛ ورشو صحنه تنهایی دیپلماتیک آمریکا به این موضوع پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب
------------------------
**عدم شرکت بیشتر کشورها در نشست ورشو
روزنامه آرمان می نویسد: در میان هیاهو و پروپاگاندای رسانه‌ای آمریکایی‌ها برای برگزاری نشست ورشو؛ استقبال سرد اروپایی‌ها و برخی کشورهای عرب خاورمیانه از این نشست موجب شد تا آمریکایی‌ها بیش از پیش نسبت به عدم حضور برخی کشورهای همپیمان خود در این نشست واکنش نشان دهند. چه اینکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با اذعان به ناراحتی خود از این مساله در این راستا اظهار کرد: «این انتخاب آنهاست.» البته هرچه نشست ورشو با استقبال‌های سرد روبه‌رو شده دیپلماسی فعال ایران در منطقه گرم دنبال می‌شود و قرار است امروز «پنجشنبه» نشست سوچی با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شود تا شکست نشست ورشو بیش از بیش نمایان شود. لذا در یک شمای کلی می‌توان آمریکا را بازنده بزرگ و ایران را برنده میدان دیپلماسی در این عرصه خواند.

روزنامه آرمان در گزارشی عنوان داشت: دولت ترامپ تلاش بسیاری کرد تا اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند که نتوانست به این هدف برسد و با شکست مواجه شد. از سوی دیگر نیز برخی ادعا می‌کنند هدف آمریکا ایجاد شکاف بین کشورهای اروپایی است و نشست ورشو تلاش دارد تا بین موافقان و مخالفان ایران در اتحادیه اروپا، فاصله بیندازد. حقیقت این است که نمی‌توان چندان موافق این ادعا بود. زیرا از زمانی که ایده پمپئو برای تشکیل کنفرانس ورشو علنی شد، تا زمان آغاز کنفرانس، کشورهای اصلی اروپایی یعنی 3 کشور انگلیس، آلمان و فرانسه همراهی چندانی با برگزارکنندگان نشست ورشو نداشتند. این در حالی است که لندن همواره سعی در ایجاد یک توازن بین اتحادیه اروپا و واشنگتن را داشته است. بر همین مبنا قرار است وزیرخارجه بریتانیا برخلاف وزرای خارجه آلمان و فرانسه که تصمیم برعدم شرکت در این نشست را دارند،‌ به ورشو سفر کند. لذا به دلایلی که ذکر خواهد شد، کنفرانس ورشو امکان ایجاد شکاف بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نخواهد داشت. شاید مهمترین علت آن است که لهستان به عنوان میزبان، در چارچوب روابط و مناسبات دوجانبه خود با آمریکا دست به چنین کاری زده است تا هماهنگی و همراهی با اتحادیه اروپا.

با اعلام اینکه در افتتاحیه نشست ورشو، اشاره‌ای به ایران نشده روزنامه شرق می نویسد: نشست ورشو بعد از جار‌و‌جنجال بسیار، روز گذشته افتتاح شد؛ نشستی دوروزه که طراحان آن دوست داشتند آن را به عاملی برای تشدید فشار بر ایران تبدیل کنند. این نشست در حالی برگزار می‌شود که کشورهایی مانند روسیه، قطر، ترکیه، لبنان، ایران و تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام کرده‌اند در این نشست حضور پیدا نخواهند کرد و بسیاری از شرکت‌کنندگان نیز در سطوح پایین در آن حضور یافتند.
شرق افزود: با اعلام محورهای نشست ورشو، مشخص شد به صورت رسمی نامی از ایران مطرح نیست؛ اما با وجود این، تحلیلگران، ایران را یکی از موضوعات اصلی محل بحث پیش‌بینی می‌کردند و قصد طراحان این نشست را نیز به‌وجودآوردن اجماع جدیدی علیه ایران اعلام می‌کردند. با این همه، در بیانیه مشترک آغازین پمپئو و کژاپوتوویژ تنها به صورت غیرمستقیم به ایران اشاره شده است.

«شوی بی رمق ورشو» عنوان گزارش روزنامه قانون است.
در بخشی می خوانیم: سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، نشست از پیش شکست‌خورده ورشو برگزار شد و ایالات متحده در لهستان، پروژه ایران هراسی خود را پیش برد. امتناع وزرای خارجه دو قدرت اروپایی یعنی آلمان و فرانسه از شرکت در این نشست و خالی ماندن کرسی فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا از سطح همراهی اروپا با آمریکا کاست.

روزنامه ایران با تیتر «استقبال سرد از نشست جنجالی» نوشت: نشست جنجالی ورشوی لهستان روز گذشته در حالی با حضور وزیر خارجه و معاون اول رئیس جمهوری امریکا و نخست وزیر اسرائیل آغاز شد که چنان که انتظار می‌رفت، اقبالی از سوی جامعه جهانی نیافت. متمرکز شدن مباحث این نشست بر موضوع ایران از جمله دلایلی بود که باعث شد کشورهای اروپایی که در حال تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای هستند، اقبال چندانی برای مشارکت در آن نشان ندهند. دلیلی که باعث شد مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا یک روز قبل از نشست ورشو به همراه همتای لهستانی خود در یک کنفرانس خبری نامی از ایران نبرد و تنها به بیان تاریخچه روابط واشنگتن- ورشو و چشم‌انداز بسط این روابط و آینده اروپا بسنده کند.

«همین؟!» عنوان گزارش خبرگزاری ایسنا است.
در بخشی از آن آمده است: وقتی معاون رئیس جمهور آمریکا میزبان یک نشست سیاسی با این گستردگی تبلیغات است، معمولاً از مدعوین انتظار می‌رود در سطح مقام دوم حکومت و یا دست کم وزیر خارجه خود در نشست حاضر شوند اما در ورشو از 60 کشور دعوت شده تقریباً 30 کشور در سطح وزیر به لهستان رفتند که قریب به اتفاق آن 30 کشور نیز از کشورهایی با درجه اهمیت پایین در سطح روابط بین‌الملل به شمار می‌آیند. همه کشورهایی که امضایشان پای سند برجام است (به جز انگلیس) وزیرخارجه به این نشست نفرستادند؛ در این بین فرانسه و آلمان از همان ابتدا رسماً اعلام کردند که وزیر خارجه نمی‌فرستند و در سطح نماینده در نشست حاضر خواهند شد. جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس هم که به لهستان رفته تاکید کرده که تنها برای شرکت در یک نشست حاشیه‌ای درباره یمن راهی ورشو شده است. چین هم که با بی‌اعتنایی از کنار داد و بیدادهای آمریکا گذشته و روسیه نه تنها در این نشست حاضر نشد بلکه از زبان لاوروف وزیر خارجه هم انتقادهای تندی علیه این شوی تبلیغاتی آمریکایی‌ها که آن را 'نشستی از پیش شکست خورده' خواند، مطرح کرد.

توماس¬ شوآرتز، استاد علوم سیاسی دانشگاه یو سی اِل اِی آمریکا که سال‌ها در حوزه علوم سیاسی مطالعه و تدریس کرده است در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره تحلیلش از نشست ورشو گفت: من فکر می‌کنم این اجلاس شکست می‌خورد چراکه کشورهای اروپایی هم برای حضور در این کشور تمایلی از خود نشان ندادند.

**شکست امریکا و اسراییل
روزنامه اعتماد نوشت: کنفرانس ورشو در حالی روز گذشته آغاز شد که طبق پیش‌بینی‌ها از قبل شکست خورده بود و اکنون امریکایی‌ها با عقب‌نشینی از اظهارات پیشین ادعا می‌کنند که ما به دنبال تغییر رفتار ایران هستیم. پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل و عربستان سعودی بر این موضوع تاکید داشتند که ما به دنبال تغییر رژیم در ایران هستیم و حتی برخی از دولتمردان امریکایی مانند جان بولتون بر این عقیده بودند که جمهوری اسلامی پیش از اینکه جشن 40 سالگی را ببیند سرنگون می‌شود اما حالا امریکایی‌ها صحبت از تغییر رفتار ایران می‌کنند و حتی خود پمپئو و ترامپ نوع ادبیات و صحبت‌های خود را در جریان این اجلاس تغییر دادند. نشست سوچی و ورشو دو بحث جداگانه دارند و نمی‌توان رابطه موثر و مستقیمی میان این دو ایجاد کرد. این دو نشست هیچ تاثیری روی یکدیگر ندارند. نشست ورشو از قبل شکست خورده است؛ به این دلیل که مدیریت آن برعهده ترامپ، نتانیاهو و عربستان سعودی است. این نشست با پول عربستان، فشار لابی رسانه‌ای و گسترده صهیونیستی در دنیا و با قدرت اقتصادی و سیاسی امریکا در جهان برگزار می‌شود.

در گزارشی روزنامه ابتکار با تیتر «ابعاد پیدا و پنهان نشست ورشو» عنوان داشت: هر چند آمریکا مانورهای گسترده‌ای را علیه ایران برای برگزاری نشست ورشو اتخاذ کرده اما بررسی تحولات نشان می‌دهد که این موضوع در واقع تکرار مواضع آمریکا علیه ایران است که قصد دارد به نوعی با برجسته کردن ایران در نشست کنونی، با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهد؛ نخست انحراف افکار عمومی از سیاست‌های کلان پشت این نشست به منظور در دست گرفتن ابتکارعمل در منطقه و دوم تلاش برای اجماع‌سازی علیه ایران. امری که در مسئله برجام ناکام ماند و در نتیجه ایالات متحده را به سمت گزینه‌های دیگر کشاند. در همین راستا واشنگتن تمام تلاش خود را برای وادار کردن ایران به خروج از برجام انجام داد و با شکست خوردن این طرح، اکنون با برجسته کردن نقش منطقه‌ای و موشکی ایران قصد دارد از راه دیگری وارد فاز یارگیری بین‌المللی علیه ایران شود. بنابراین در چنین شرایطی که کاخ سفید و متحدانش قصد دارند از ایران به عنوان موتور محرک پیشبرد راهبردهای منطقه‌ای استفاده کنند، لزوم صبر استراتژیک برای ایران که گام نخست در صیانت استراتژیک کشور است، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

روزنامه ایران با عنوان « نشست ورشو شتاب زدگی دیپلماتیک آمریکا» می نویسد: نشست ورشو از زمان اعلام برگزاری آن تاکنون که مدت بسیار کوتاهی است، از نظر اهداف برگزاری و حتی نام اجلاس پیوسته دچار دگردیسی شده است. این دگردیسی‌های سیاسی در بازه زمانی کوتاه حکایت از آشفتگی در گستره دیپلماسی امریکا داشته و حاصلی جز نافرجامی این نشست نخواهد داشت.

روزنامه مردم سالاری: در این که چرا نشست ورشو محکوم به شکست است باید به حاضران و غایبان نظری افکند تا در یک نگاه متوجه عدم حضور بازیگران موثر و قدرت های بزرگ جهانی شد.
همان طور که انتظار می رفت و جای هیچ تعجبی نداشت، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جمله افراد حاضر در اجلاس ضدایرانی ورشو است که فرصت سخنرانی نیز برای او در نظر گرفته شده است. نتانیاهو چند روز پیش نیز در جمع اعضای کابینه خود تاکید کرده بود که «محور اصلی کنفرانس در مورد ایران است؛ این که چه طور جلوی این کشور را در سوریه گرفت؛ مانع پرخاشجویی آنها در منطقه شد و در صدر همه این ‌ها مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته ‌ای شد.»
در کنار رژیم صهیونسیتی، برخی کشورهای عربی منطقه در نشست ورشو حضور دارند؛ کشورهایی که در سفر خاورمیانه ای پمپئو از آنها برای شرکت دعوت به عمل آمده بود. آنها به دلیل اختلافات گوناگون منطقه ای با ایران، قدرت نظامی و موشک های ایران را تهدیدی علیه منافع ملی خود می دانند و از هر فرصتی برای اعمال فشار علیه تهران استفاده می کنند.

** پیام توئیتری ظریف
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه در صفحه توئیتر خود با اشاره به همزمانی سیرک ورشو و حمله تروریستی نوشت: «آیا اتفاقی است که درست همزمان با شروع سیرک ورشو ایران مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد؟ مخصوصاً این که در همان روز هم‌کیشان این تروریست‌ها از خیابان‌های ورشو (این سیرک را) تشویق و با ربات‌های توییتری حمایت می‌کنند؟! ظاهراً قرار است آمریکا همیشه انتخاب‌های اشتباه ولی انتظار نتایج متفاوت داشته باشد.»

** بودن یا نبودن ایران به عنوان محور اصلی
سایت انتخاب نوشت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و جاکیچ کژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان در بیانیه مشترک آغازین نشست ورشو، موضوعات مورد بحث در این نشست را بی‌ثباتی‌های سوریه و یمن و رابطه میان اسرائیل و فلسطین عنوان کردند. این مسئله برخلاف گفته‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل است که ادعا کرده بود ایران محور اصلی گفت‌وگوها در نشست ورشو است.

نامه نیوز عنوان داشت: با آنکه دولت آمریکا قبلاً اعلام کرده نشست ورشو قصد تمرکز صرف بر یک کشور را ندارد، سی‌ان‌ان گزارش داده ایران مهم‌ترین محور بحث نشست وزارتی روز پنجشنبه در این شهر خواهد بود.
این تارنما افزود: داشتن دستور کار درباره یک کشور اما کمکی به از بین رفتن ابهام در نتایج مورد از این نشست نمی‌کند. «آذیتا راجی»، سفیر سابق آمریکا در سوئد به سی‌ان‌ان گفت: «هنوز معلوم نیست آمریکا می‌خواهد از نشست ورشو چه چیزی به دست بیاورد. آیا قرار است با ایجاد یک ائتلاف اروپایی-آمریکایی برای مبارزه با نفوذ ایران، مخالفت‌های اروپا با ایران پررنگ شود؟ یا اینکه قرار است به صلح در خاورمیانه پرداخته شود؟»

رسانه های اصولگرا
-----------------------
**شکست آمریکا و اسراییل
روزنامه کیهان می نویسد: نشست به اصطلاح «صلح و امنیت خاورمیانه» که از شب گذشته با صحنه‌گردانی آمریکایی‌ها و با مشارکت لهستان در ورشو آغاز به‌کار کرد همچنان اهداف نامشخصی دارد و بسیاری پیش از شروع آن را شکست‌خورده دانسته‌اند.
کیهان افزود: آمریکا طی هفته‌های گذشته تلاش کم‌سابقه‌ای را در مسیر وادارسازی کشورهای مختلف برای اعزام هیئت‌های عالی‌ به این نشست معمول داشت؛ اما نتوانست توفیق چندانی کسب کند. مهم‌ترین افراد حاضر در این نشست، جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هستند. اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اعزام وزرای خود به این نشست ضدایرانی خودداری کرده و هیئت‌هایی سطح‌پایین‌تر را به این کنفرانس نمایشی اعزام کرده‌اند.

«لشکر رباتیک توئیتر برای نجات ورشو» عنوان گزارش روزنامه جوان است.
در بخشی از آن است: کنفرانس ورشو که قرار بود به مرکزی دیپلماتیک و جهانی علیه ایران تبدیل شود در حال تبدیل شدن به نماد ضعف امریکا در مقابله با تهران است، تا حدی که واشنگتن مجبور شده دست به دامن ربات‌های توئیتری شود تا با ایجاد جو روانی در فضای مجازی ابهت جعلی به این کنفرانس بدهد.

روزنامه جوان نوشت: شکست زودهنگام اجماع‌سازی علیه ایران در ورشو برای امریکا بعد از آن صورت می‌گیرد که این کشور طی دوسال اخیر با تشدید تحریم‌های ضدایرانی همراه با چاشنی تهدید، گستاخی و تهمت‌افکنی علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و نهاد‌های انقلابی نتوانسته کمترین توفیقی در جهت بازگرداندن طرف ایرانی به میز مذاکرات موشکی یا منطقه‌ای به دست بیاورد و تلاشش برای راه‌اندازی اردوکشی خیابانی ذیل طرح «تابستان داغ» با بن‌بست مواجه شده است.

** ایران به عنوان محور اصلی
به گزارش خبرگزاری فارس، حساب کاربری «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتر، پیامی که خواستار «جنگ با ایران» شده بود را حذف کرد. حساب کاربری نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در توئیتر ساعاتی قبل‌تر مدعی شده بود بنیامین نتانیاهو قصد دارد برای پیشبرد «هدف مشترک جنگ با ایران» با سران کشورهای عربی دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم نوشت: نشست دو روزه ورشو در حالی از روز چهارشنبه آغاز به کار کرده است که هدف اصلی ایالات متحده از برگزاری این نشست متحد کردن کشورهای هم پیمان خود علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی در واکنش به حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران در نزدیکی زاهدان نوشت: حمله تروریستی در زاهدان چهره عریان تروریسم است، و شاهدی دیگر بر اینکه ایران خود قربانی تروریسم می‌باشد. طراحان و حامیان آن هم اکنون در کنفرانس ورشو نشسته‌اند تا مثلا با تروریسم در خاورمیانه مبارزه کنند! آیا جرات دارند همانجا تعهد دهند که حمایت از تروریسم را متوقف خواهند کرد؟

به گزارش مشرق نیوز، واشنگتن پست در مطلب انتقادی خود با سرخط «پمپئو در ورشو آینده‌ای برای صلح خاورمیانه نخواهد یافت»؛ نوشت: این نشست که با هدف به رخ کشیدن اتحاد بین‌المللی علیه ایران ترتیب داده شده است؛ بیش از پیش به صحنه نمایش تضادهای سیاست ترامپ در سطح خاورمیانه بدل خواهد شد.
این رسانه آمریکایی در توضیح اینکه چرا پمپئو از ورشو دست خالی برمی‌گردد؛ می‌نویسد: نشست ورشو کنفرانسی با موضوع ایران است که در آن نام بردن از ایران به یک تابو تبدیل شده است. با توجه به اینکه بسیاری از کشورها از جمله آلمان و فرانسه دیپلمات‌های ارشد خود را به این نشست نفرستاده‌اند؛ آنچه که پمپئو در مراحل ابتدایی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار علیه ایران تلقی کرده بود؛ اکنون به نمایشی تبدیل شده که همه می‌پرسند «چه کسی برای تماشای آن آمده و چه کسی نیامده است».
به گفته واشنگتن پست: اختلاف نظر در خصوص رویکردی که ترامپ در قبال ایران اتخاذ کرده، دلیل تردید اروپایی‌ها برای شرکت در نشست ورشو است و در این میان، خروج یک جانبه آمریکا از برجام، بیش از همه مایه دلسردی آنها می‌شود.

**عدم شرکت بیشتر کشورها در نشست ورشو
تارنمای جهان نیوز با عنوان «ورشو صحنه تنهایی دیپلماتیک آمریکا» عنوان داشت: پس از آنکه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صراحتا اعلام کرد در کنفرانس ضد ایرانی ورشو شرکت نمی کند روسیه نیز موضع مشابهی را در خصوص این کنفرانس اتخاذ کرد و برخی رسانه ها نیز اعلام کردند که برخی از دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند که احتمال دارد این نشست لغو شود. علاوه بر آن «جاناتان کوهن» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد هم، احتمالا در واکنش به انصراف شماری از کشورها از شرکت در این نشست، گفت قرار نیست نشست ورشو به محلی برای «بدنام کردن ایران» بدل شود، بلکه صرفا به چالش‌های پیش روی غرب آسیا می‌پردازد. دیپلمات‌ها می‌گویند وزارت خارجه لهستان از وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواسته در کنفرانس ورشو شرکت کنند، اما دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند که ممکن است به واسطه میزان مشارکت اندک کشورها یا حضور آن‌ها با مقام‌های رده پایین، پمپئو در دقیقه 90 این نشست را لغو کند.
گروه نشریات خبری
پژوهشم**9351**1755

نظر شما