شناسهٔ خبر: 31170390 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش:

۲۰۲ مدرسه یک نفره در کشور داریم/ حذف طرح‌های رقابتی

بوشهر - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از حذف طرح‌های رقابتی و جایگزین کردن طرح جابر خبر داد و گفت: ۲۰۲ مدرسه یک نفره در کشور داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضوان حکیم‌زاده ظهر پنجشنبه در سمینار آموزشی چالش‌ها و فرصت‌های حوزه آموزش ابتدایی با تسلیت شهادت تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران در دفاع از مرزهای کشور، بیان داشت: یک سرمایه مهم استان بوشهر طبیعت سرسبز و شکل خاص کوه های این سرزمین، منابع طبیعی و مردمانی با اندیشه های بلند است.

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان از همین کلاس‌های درس شروع می‌شود، اضافه‌ کرد: نمونه بارز این اقتصاد نمایشگاه دستاوردهای مهارت محور دانش آموزان ابتدایی شهرستان جم بود.

حکیم زاده با بیان اینکه پیش دبستانی از جایگاه مهمی در آموزش برخوردار است افزود: اولین فرصت ما در آموزش ابتدایی وجود بیش از یک میلیون دانش آموز پیش دبستانی و هشت میلیون دانش آموز ابتدایی در کشور به عنوان سرمایه های ملی کشور است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سرمایه‌گذاری در آموزش پیش دبستانی‌ها ارزش‌آوری اقتصادی دارد، ما آموزش عالی دولتی با کیفیت ایجاد کردیم ولی از اهمیت سرمایه‌گذاری برای این دوره مهم غافل شدیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: دومین سرمایه مهم کشور همین فرهنگیان جامعه است که هرچه از تهران دورتر برویم و به نقاط مرزی و روستاها نگاه کنیم، تلاش‌ها و زحمات این معلمان را می‌بینم که با قلبشان برای دانش آموزان محروم وقت می گذارند.

وی بیان داشت: سومین سرمایه و یکی از افتخارات مهم ما بعد از انقلاب سند تحول بنیادی است، آموزش و پرورش ارتباط تنگاتنگی با دیگر نهاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور  دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحویل بنیادین به درستی و روشنی نقش معلم، آموزگار و کارکرد مدرسه را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سند چند برگه نیست و پیاده شدن آن نیاز به ساختارهای خاص خودش دارد که اگر نباشد نمی‌شود تمام و کمال اجرایی شود، عنوان کرد: کاش وقتی سند تحول بنیادین مصوب می‌شد پیوست مالی و اجرای آن نیز مصوب می‌شود مثل طرح تحول سلامت، نه با وقفه هشت سال انجام بشود.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: ما در دوره ابتدایی با برنامه تدبیر که بر اساس سند تحول بنیادین بازنویسی شده است، برنامه عملیاتی اجرایی سند داریم، که نشان می‌دهد در کف مدرسه مدیر و معلم چه کاری می‌توانند انجام بدهند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۲ مدرسه یک نفره در کشور داریم، بیان داشت: تراکم کلاس بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش میانگین معلم و دانش آموزان است، که این روش غلط است و نیازمند بازتعریف دوباره دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از برنامه های خلاقانه و دست ورزی معلمان با تراکم بالایی کلاس‌های درس نمی‌تواند اجرایی شود گفت: باید با تغییر نگاه سیاست گزاری کلان و با تأمین منابع انسانی زمینه مناسب برای آموزش بهتر فراهم شود.

وی عنوان کرد: اجرایی شدن درست سند تحول بنیادین بستگی به زیر ساخت منابع انسانی دارد و نباید کلاس‌های با تراکم بالای ۲۶ نفر داشته باشیم.

رضوان حکیم زاده تصریح کرد: یکی از رویکرد های جدید تحولی آموزش و پرورش براساس‌ سند تحول بنیادین حذف پیک نوروزی و جایگزین کردن داستان است، همچینن تکلیف مهارت محور بجای مشق های شب خسته کننده جایگزین شده است.

وی یاد آور شد: بزرگترین چالش ما در آموزش و پرورش نگرش های غلط در مورد کودکان است، و آنها را آینه تمام نمای آرزوهای  خودمان کردیم.

معاون‌ آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان باید از دنیای حافظه محور به مهارت محور حرکت کنند، بیان داشت: سند تحول بنیادین به تربیت تمام ساعت دانش آموزان در همه زمینه ها توجه دارد.

وی ادامه داد: برای حل چالش ارزشیابی کیفی توصیفی از دوره ابتدایی به متوسطه با یک تیم پژوهشی و تعدادی از معلمان اقدام کردیم، باید نگرش ما از  ارزشیابی از یادگیری به سمت ارزشیابی به یادگیری تغییر پیدا کند.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: طرح شهاب یک طرح خوب که مبتنی بر هوش چندگانه است را در دستور کار قرار دادیم و چالش‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم.

وی اضافه کرد: به دنبال حذف طرح‌های رقابتی و جایگزین کردن طرح جابر هستم که تأکید بر تدریس مبتنی بر پژوهش دارد.

نظر شما