شناسهٔ خبر: 31170283 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اولین سافاری پارک کشور و تجربه رویارویی انسان با حیات وحش

قزوین - ایرنا - تماشای حیوانات وحشی و درنده مانند شیر، خرس، ببر، پلنگ و گرگ از نزدیک و در فضایی باز جزو آمال و آرزوهای بسیاری بوده که امروزه این آرزو با ایجاد فضاهایی به نام سافاری پارک در اقصی نقاط جهان، به خصوص کشورهای آفریقایی محقق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سافاری، پارک های حیات وحشی هستند که امکان بازدید انسان با حیوانات حیات وحش را از نزدیک، با به کارگیری برخی ابزارهای ایمن فراهم می آورد.
امروزه چنین فضاهایی را می توان به وفور در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیای جنوب شرقی مشاهده کرد که بهره برداری از آنها به یکی از درآمدهای پرسود حوزه گردشگری نیز تبدیل شده است.
امروز نیز نخستین سافاری پارک ایران در بوستان 1400 هکتاری باراجین قزوین مورد بهره برداری قرار گرفت تا جاذبه ای هیجان انگیز برای دوستداران به حیات وحش و طبیعت در کشور پدید بیاید.

**سافاری پارک قزوین از هفت دره تشکیل شده است
شهردار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طراحی و ساخت نخستین سافاری پارک کشور (وحش گشت) که از مصوبات سفر دولت نیز محسوب می شود در حاشیه دهکده طبیعت بوستان باراجین از سوی شهرداری قزوین در دستور کار قرار گرفت.
علی صفری با اشاره به اعتبار 100 میلیارد ریالی این پروژه، تاکید کرد: برای فاز نخست این مجموعه 2 میلیارد ریال با طراحی هفت زیستگاه حیوانات وحشی از جمله شیر، خرس، ببر، کل و قوچ، پرندگان شکاری، مرال و گرگ به همراه چهار دریاچه مصنوعی در نظر گرفته شده که سه دره آن به بهره برداری رسیده است.
وی، توسعه زیرساخت های گردشگری بوستان باراجین، آشنایی کودکان با حیوانات در حال انقراض، ایجاد مرکز مطالعه و تحقیق در خصوص حیوانات در حال انقراض و در نهایت توسعه صنعت توریسم را از جمله اهداف مهم ایجاد سافاری پارک قزوین برشمرد.
صفری ادامه داد: شهرداری قزوین با همکاری و همراهی اعضای شورای شهر تلاش دارد تا با بهره برداری از پروژه های در دست احداث و تاثیرگذار خود و همچنین طرح های انسان محور و پیاده راه موجود، شهری با نشاط و با استانداردهای زیست محیطی مناسب برای شهروندان ایجاد کند.

**پروژه عمرانی سافاری پارک قزوین تا نیمه نخست سال 98 تکمیل می شود
معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه سافاری پارک قزوین در بخش جنوب غربی بوستان باراجین و ضلع شرقی دهکده طبیعت و در دامنه ای با شیب 30 تا 35 درصدی موسوم به هفت دره به مورد اجرا گذاشته شده است.
محمد علمی تاکید کرد: با توجه به اجرای این طرح در بوستان فدک، یکی از نکات قابل توجه در اجرای آن این بود که بدون کوچکترین آسیب به فضای سبز موجود و درختان آن توانستیم پروژه یاد شده را به عنوان نخستین سافاری پارک کشور به انجام برسانیم.
این مسئول عمرانی شهرداری قزوین یادآور شد: در ضلع شمالی سافاری نیز با طراحی و اجرای شیب مناسب یک پیاده راه احداث شده تا افراد سالمند و معلولان نیز بتوانند به راحتی از این مجموعه بازدید کنند.
علمی با اشاره به در نظر گرفتن خودروهای مخصوص برای بازدیدکنندگان این مجموعه، افزود: با توجه به آزاد بودن گونه های جانوری موجود در دره ها، تمامی تمهیدات لازم برای حفظ جان بازدید کنندگان به عمل آمده است.
به گفته وی، با احداث یک دستگاه تونل در دره مرال، امکان بازدید گردشگران از دهکده طبیعت پس از بازدید از سافاری نیز از این طریق فراهم آمده است.

**قزوین به قطب طبیعی گردشگری تبدیل می شود
رییس شورای شهر قزوین نیز اظهار داشت: بوستان 1400 هکتاری باراجین با استقرار دهکده طبیعت به عنوان نخستین اکوپارک گردشگری، آموزشی و تحقیقاتی کشور و سافاری پارک آن به یک قطب مهم گردشگری طبیعی تبدیل خواهد شد.
حکمت الله داودی ادامه داد: این مجموعه مهم گردشگری با طراحی زیبا و در اختیار داشتن گونه های حیوانی مختلف، محیط مناسبی را برای بازدیدکنندگان آن به وجود آورده تا جایی که در روزهای تعطیل سال شاهد استقبال فراوان این بخش از سوی مسافران و گردشگران هستیم.
وی یادآور شد: مجموعه شورا و شهرداری همه ساله با تخصیص اعتبارات لازم برای توسعه این مجموعه همت لازم را به عمل آورده تا جایی که در طول هفته شاهد استقبال شهروندان قزوینی از این مجموعه هستیم.
فاز نخست سافاری پارک بوستان ملی باراجین روز پنجشنبه با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مورد بهره برداری قرار گرفت.
8054/6012

نظر شما