شناسهٔ خبر: 31170104 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

جنگ جهانی هافبک‌ها در تبریز

منبع: ورزش سه

جنگ ویژه هافبک‌ها در بازی استقلال و تراکتورسازی مساله‌ای است که از حالا می‌توان پیش بینی اش کرد؛ به نظر شما ستاره‌های کدام تیم این نبرد میانه را پیروز می‌شوند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، تراکتورسازی و استقلال فردا حساس‌ترین مسابقه هفته هجدهم لیگ برتر را در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار می‌کنند. مسابقه‌ای که در آن دو تیم بالانشین جدول با اختلاف نزدیک برای ماندن در کورس قهرمانی تلاش می‌کنند و شانس بازنده برای رسیدن به جام لیگ هجدهم کاهش می‌یابد. به همین خاطر پرستاره های لیگ برتر برای کسب پیروزی در تبریز رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند و احتمالاً بازی جذابی را هم انجام خواهند داد.


نکته قابل توجه در ترکیب تراکتور و استقلال حضور ستاره‌های پرتعداد است. تراکتورسازی با خریدهای گرانقیمت و مطرح از ابتدای فصل همه را شگفت زده کرده و البته استقلالی‌ها نیز در نیم فصل به خوبی تیم شان را تقویت کردند و حالا در هر پست دست کم ۲ تا ۳ بازیکن طراز اول دارند. نقطه قوت تراکتور و استقلال خط هافبک دو تیم است. جایی که بازیکنان بزرگ و پرانرژی متعددی حضور دارند و در هر لحظه می‌توانند با یک حرکت روند بازی را تغییر بدهند. بازیکنان نامداری که تقابل شان در مسابقه عصر جمعه قابل توجه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پیش بازی نبرد استقلال و تراکتورسازی +عکس

به این اسامی نگاه کنید:

*مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، اکبر ایمانی، مهدی مهدی پور، یوکیا سوگیتا، کوین کنستانت، دانیال اسماعیلی فر، احسان پهلوان، علیرضا نقی زاده و علی طاهران.

*روزبه چشمی، امید نورافکن، فرشید اسماعیلی، داریوش شجاعیان، محسن کریمی، وریا غفوری، علی کریمی و فرشید باقری.

داشتن این بازیکنان نامدار و قابل اتکا در خط هافبک برای هر تیمی نعمت است. نفراتی که کمربند میانی تراکتورسازی را محکم می‌کنند و می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های فنی خود به هر تیمی ضربه بزنند. بی تردید جورج لیکنز و وینفرد شفر جزو مربیان خوش شانس لیگ هستند که این تعداد هافبک خوب در ترکیب خود دارند و می‌توانند از وجود شان استفاده کنند، اما فردا چینش هافبک‌های دو تیم چگونه خواهد بود؟


تراکتور؛ همان همیشگی‌ها

تراکتورسازی در بازی‌های گذشته همواره از سیستم ۱-۳-۲-۴ استفاده کرده که در این شیوه دو هافبک دفاعی حضور دارند و ۳ بازیکن پشت مهاجم نوک بازی می‌کند. اکبر ایمانی و مهدی مهدی پور دو هافبک تراکتور در دو بازی گذشته نیم فصل اول بودند و با توجه به اینکه کوین کنستانت به تازگی شرایط حضور در ترکیب را پیدا کرده، بعید است لیکنز به این زوج دو نفر در عقب خط هافبک خود دست بزند. در این نوع بازی تراکتور جای مهدی پور و ایمانی در طول بازی مدام تغییر می‌کند. به این صورت که در حملات یکی از آنها جدا شده و به محوطه جریمه حریف نزدیک می‌شود و در دفاع هردو به محوطه جریمه خودی می‌روند تا حمله حریف را خنثی کنند.

در ترکیب تراکتور جلوی ایمانی و مهدی پور گزینه‌های متعددی می‌توانند به میدان بروند، اما بعید است در چنین بازی مهمی مقابل استقلال لیکنز بخواهد مسعود شجاعی و اشکان دژاگه با آن تجربه بالا را نیمکت نشین کند. پس احتمالاً شجاعی هافبک وسط و پلی میکر تراکتور خواهد بود و دژاگه به عنوان وینگر راست بازی می‌کند. یوکیا سوگیتا هم به احتمال فراوان در نقش وینگر چپ تراکتورسازی بازی خواهد کرد. لیکنز البته دستش روی نیمکت هم پر است، بازیکنانی نظیر پهلوان، کنستانت و … می‌توانند در صورت نیاز وارد زمین شوند و روند بازی را تغییر بدهند.

استقلال؛ شفر بازهم می‌چرخاند؟

استقلال از ابتدای نیم فصل دوم با سیستم ۳-۳-۴ به مصاف حریفان رفته و میل به بردنش را نشان داده است. البته این به معنای تغییر نکردن سیستم بازی این تیم نیست. چراکه شفر همواره نشان داده علاقه زیادی دارد با توجه به شرایط هر مسابقه سیستم و نفراتش را تغییر بدهد. اگر شفر بخواهد با ۳ مهاجم بازی کند، از بین روزبه چشمی، علی کریمی و امید نورافکن یکی هافبک دفاعی خواهد بود و احتمالاً فرشید اسماعیلی و داریوش شجاعیان هم جلوی او بازی خواهند کرد؛ اما این سیستم در مواجهه با تراکتورسازی که خط هافبک و مهاجم قدرتمندی دارد شاید آسیب پذیر باشد. در این صورت احتمال دارد سرمربی استقلال روی به سیستم ۱-۳-۲-۴ بیاورد و مثل همتایش در تراکتور تیم خود را به زمین بفرستد. بازی با دو هافبک دفاعی شانس بازی نورافکن، کریمی و چشمی را افزایش می‌دهد چون از بین آنها یک نفر بیرون می‌ماند که شاید علی کریمی باشد.

نکته مهم در خط هافبک استقلال این است که بعید به نظر می‌رسد با هر سیستمی داریوش شجاعیان و فرشید اسماعیلی از ترکیب اصلی بیرون بمانند. دو ستاره خوش تکنیک و تاثیرگذار استقلال اگر اتفاق خاصی رخ ندهد در میانه زمین حضور خواهند داشت و فقط شاید وظایف شان تغییر کند. اگر شفر بخواهد با دو هافبک دفاعی تیمش را به زمین بفرستد، آنوقت اسماعیلی در میانه زمین به نوعی بازیساز استقلال می‌شود و شجاعیان به عنوان وینگر راست یا چپ توپ خواهد زد که باز هم یک پست خالی می‌ماند. گمانه زنی‌ها درباره وینگر دیگر استقلال مقابل تراکتورسازی به محسن کریمی می‌رسد. بازیکن ریزنقشی که مدت زیادی از فصل را به دلیل مصدومیت از دست داد اما حالا برگشته و انگیزه زیادی دارد تا بار دیگر توانایی‌هایش را نشان دهد. شفر هم روی نیمکت دستش برای تغییر در خط هافبک باز است و می‌تواند در مواقع لزوم نفرات خود را تعویض کند.

*با وجود مسائل مطرح شده پیش بینی می‌شود یک جنگ فوتبالی تمام عیار میان خط هافبک دو تیم شکل بگیرد که می‌تواند سرنوشت مسابقه فردا را تعیین کند. باید منتظر ماند و دید در نهایت کدام تیم می‌تواند از قدرت ستاره‌های میانی اش بهره بگیرد و روز خوشی را برای هوادارانش رقم بزند.

نظر شما