شناسهٔ خبر: 31169642 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رقابت ۲ اجلاس سوچی و ورشو از نگاه رسانه‌های معروف دنیا

همزمان با برگزاری اجلاس سوچی و ورشو رسانه های دنیا به بررسی آن پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از الجزیره، با آغاز نشست ورشو در لهستان از شب گذشته (چهارشنبه) با محوریت بررسی اوضاع خاورمیانه، کارشناسان و تحلیل گران امور آمریکا ناامیدی خود را از این نشست ابزار کرده و گفتند که برگزاری این نشست، تنها در چارچوب پیشبرد دو سیاست افراطی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته است.

خبرگزاری ایرنا در ادامه به نقل از الجزیره می نویسد : نخست اینکه ترامپ برعکس سایر رئیسان جمهور پیشین آمریکا وی قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت کشورش را از تل آویو به قدس منتقل کرد، از این طرح به عنوان معامله قرن یاد می شود.

دومین سیاست به خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران (برجام) باز می گردد.

هر دو این سیاست ها، یعنی انتقال سفارت واشنگتن به قدس و خروج از برجام با مخالفت های شدید جهانی روبه رو شده است.

الجزیره نوشت: میزان مشارکت اندک کشورها در نشست ورشو نشان می دهد که وقتی موضوع به فلسطین و ایران مربوط می شود، بسیاری از کشورها حاضر به حضور در آن نیستند و این نشانگر انزوای دولت آمریکا در اتخاذ سیاست هایی علیه ایران و فلسطین است.

استقبال سرد اروپایی ‌ها و برخی کشورهای عرب خاورمیانه از این نشست موجب شد تا آمریکایی‌ ها بیش از پیش نسبت به عدم حضور برخی کشورهای همپیمان خود در این نشست واکنش نشان دهند.
'اندرو میلر' مسئول سابق وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با روزنامه 'پولیتیکو' گفت: «سطح حضور مقامات شرکت کننده در نشست (ورشو) بیانگر بی توجهی گسترده به این نشست است.»

وی افزود: اگر هر دولت دیگری تلاش کند که نشستی فراگیر درخصوص آینده خاورمیانه برگزار کند، ما شاهد حضور گسترده تر و در سطوح بالاتری از مقامات کشورها خواهیم بود.
طبق این گزارش، بسیاری از کشورهای مهم از جمله روسیه، فلسطین، ترکیه، قطر و اعضای کمیسیون اروپا حاضر به شرکت در این نشست نشده و کشورهایی چون مصر و فرانسه و آلمان نیز در سطحی بسییار پایین در این نشست حضور یافته اند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز که قصد دارد از این نشست برای تبلیغات انتخاباتی خود بهره برداری کند در این نشست حضور پررنگی دارد.

الجزیره افزود: با وجود دریافت برنامه کاری نشست ورشو از مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، اما این نشست برنامه کاری مشخصی ندارد.

'دالیا داسا کای' سرپرست مرکز سیاست‌های عمومی خاورمیانه و کارشناس سیاسی ارشد در موسسه 'رنداین' نیز در این باره گفت: دولت ترامپ به هنگام برنامه ریزی برای نشست ورشو، از تجربه های پیشین درس نگرفته است. سی سال قبل نیز 'جیمز بکر' وزیر خارجه وقت آمریکا تلاش های گسترده ای برای جمع کردن کشورهای عربی با اسرائیل در کنفرانس مادرید انجام داد اما نحوه آماده سازی کنفرانس و اهدافش، نتیجه ای جز شکست در بر نداشت.

'امیر تیبون' خبرنگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز معتقد است: طرح معامله قرن هرگز میان اسرائیلی ها و کشورهای عربی منعقد نمی شود بلکه این طرح تنها به نقع نتانیاهو و راست افراطی اسرائیلی است. چرا که نتانیاهو از شهرک سازی راست افراطی حمایت می کند تا آنها نیز از نتانیاهو در برابر اتهامات و اقدامات غیرقانونی اش حمایت کنند.

پمپئو طی مصاحبه های مطبوعاتی اش هیچ اشاره ای نکرد که چگونه می توان موفقیت آمیز بودن یا شکست نشست ورشو را ارزیایی کرد. تا جایی که 'دنیل شاپیرو' سفیر سابق آمریکا در تل آویو نیز در توئیتی نوشت: «نشست ورشو تا حد زیادی نشانگر انزوای آمریکا در تلاش هایش ضد ایران است».

دیوید میلر، پژوهشگر مرکز تحقیقاتی ویلسون در واشنگتن نیز در توئیتی تاکید کرد: کنفرانس ورشو نشانگر ضعف آمریکا و نه قدرت این کشور است.


در همین راستا ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: نشست رئیسان جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در حالی در سوچی برگزار می شود که گروه تروریستی داعش در سوریه به محاصره درآمده و واشنگتن آماده خروج نیروهایش از این کشور است.

به گزارش فرانس پرس، سوریه پس از گذشت هشت سال جنگ که بیش از 350 هزار کشته در این کشور بر جا گذاشت، در هفته جاری شاهد ترافیک سیاسی در سطح جهان بوده است از نشست مونیخ گرفته تا نشست ورشو درباره خاورمیانه و کنفرانس سوچی.

در نشست سوچی قرار است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و حسن روحانی همتای ایرانی وی به عنوان دو همپیمان دمشق و رجب طیب اردوغان به عنوان حامی معارضان سوریه، ابتکارعمل های مشخصی را برای آغاز گفت وگوهای سوری بررسی کنند.

روسیه میزبان این کنفرانس، از آغاز حضور نظامی اش در سال 2015 در سوریه خود را بازیگر اساسی در صحنه این کشور می داند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت: در کنفرانس سوچی سعی بر آن است که کمیته ای برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه با هدف اجرای روند انتقال سیاسی در این کشور تشکیل شود.

سازمان ملل در ماه دسامبر (آذر/دی) اذعان کرد که در تشکیل چنین کمیته ای در سوریه ناکام بوده و دلیل آن را لیست اسامی ارائه شده از سوی دمشق عنوان کرد. اما لاوروف اعلام کرد که ما آماده هستیم برای حل این موضوع، گفت وگو و رایزنی کنیم.

این چهارمین نشست میان سران سه کشور روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه است.

در آستانه برگزاری سوچی، نیروهای دموکراتیک کرد سوریه (قسد) که مورد حمایت آمریکا هستند در عملیات گسترده ای آخرین پایگاه های داعش در استاد دیرالزور شرق سوریه را هدف قرار دادند.
در ادامه این گزارش آمده است: تروریست های داعش که روزی در بخشی از اراضی سوریه و عراق اعلام خلافت کرده بودند، امروز در چندین کیلومتر مربع از خاک سوریه در محاصره به سر می برند.
پیروزی بر داعش، راه را برای اعلام تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه فراهم کرد. حدود 2 هزار نظامی آمریکایی در سوریه مستقر برای حمایت از نیروهای کرد در این کشور حضور دارند.
اما واشنگتن هنوز زمان مشخصی برای خروج نیروهایش از سوریه اعلام نکرده است.

آخرین نشست میان سران روسیه و ایران و ترکیه به سپتامبر (شهریور/مهر) گذشته بازمی گردد که اختلافاتی درباره سرنوشت استادن ادلب در شمال غرب سوریه میان آنها وجود داشت.
توافقنامه ادلب 26 شهریور ماه در جریان این مذاکرات در شهر سوچی، توسط وزیران دفاع روسیه و ترکیه به امضا رسید.

پوتین و اردوغان همچنین بر سر تشکیل منطقه 'عاری از سلاح' در استان ادلب به توافق رسیدند.

قرار است رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه امروز پیش از دیدار با رئیس جمهوری کشورمان، به طور مفصل درباره سرنوشت ادلب بحث و گفت و گو کنند
.
طبق توافق روسیه- ترکیه، قرار بود همه تروریست ها به ویژه عناصر هیات تحریر الشام (جبهه النصره سابق) از ادلب عقب نشینی کنند، اما عناصر این گروه همچنان می خواهند نفوذ خود را در این استان حفظ کنند.

لاوروف در این باره گفت: عناصر هیات تحریر الشام امروز بر بیش از 90 درصد از اراضی ادلب سیطره دارند و ما در کنفرانس سوچی تا جایی که بشود به نظام سوریه و ارتش آن برای آزادی سرزمینشان کمک می کنیم

در ادامه روزنامه گلوبال تایمز چین از نشست ورشو به عنوان «کنفرانس شکست خورده» نام برد و افزود: این نشست درس عبرتی برای آمریکا است.

گلوبال تایمز روز پنجشنبه نوشت: نشست ورشو که به میزبانی آمریکا و به منظور فشار بر ایران برگزار شده است با واکنش تلخ متحدان این کشور مواجه شده است، کارشناسان چینی معتقدند که این می تواند یک درس بزرگ برای دولت ترامپ باشد تا در سیاست های خصمانه خود نسبت به ایران تجدید نظر کند.
گزارش می افزاید: مایک پمپئو روز سه شنبه به منظور شرکت در این کنفرانس که با عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه برگزار می شود به لهستان سفر کرده و اعلام کرده است که 30 وزیر امور خارجه در آن شرکت خواهند کرد.

گلوبال تایمز می گوید: با این حال، بسیاری از کشورها (تقریبا نیمی از آنها) گفته اند که دیپلمات های بلندپایه خود را به این نشست نمی فرستند، این کنفرانس که ابتدا قرار بود به عنوان یک کنفرانس بزرگ حمایت شده از سوی ایالات متحده برای متحد کردن متحدان اروپایی خود و فشار بر ایران برگزار شود اکنون در میان متحدان آمریکا مورد استقبال قرار نگرفته است.

به عنوان مثال 'فدریکا موگرینی' رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید که برنامه دیگری دارد و در نشست شرکت نمی کند، فرانسه و آلمان دیپلمات های سطح پایین به نشست اعزام کرده اند، روسیه آنجا نخواهد بود، وزیر خارجه بریتانیا نیز ممکن است خیلی زود نشست را ترک کرد.

'
خوالی مینگ' کارشناس مطالعات خاورمیانه و سفیر پیشین چین در ایران به گلوبال تایمز گفته است که 'ایران قبل از سال های 2015 که توافق هسته ای را با دولت اوباما امضا کند یک کشور منزوی بود اما اکنون دولت ترامپ با خروج از این توافق خود را منزوی کرده است.

او گفته است اگرچه ایالات متحده و ایران از سال 1979 نسبت به یکدیگر متخاصم بوده اند، اما فشارهای آمریکا به ایران در مقایسه با دولت های پیشین این کشور خیلی شدیدتر است، با این حال ثابت شده است که ایالات متحده نمی تواند نه شورای امنیت سازمان ملل متحد و نه متحدان اروپایی خود را علیه ایران متحد کند، تنها چند کشور عربی به رهبری عربستان سعودی و اسرائیل از ایالات متحده حمایت خواهند کرد.

'
خوا' گفت: این شرایط می تواند برای آمریکا آموزنده باشد زیرا به نظر می رسد که آمریکا نتوانسته حمایت متحدان اروپایی خود را جذب کند.

گزارش از شینهوا می افزاید: در سپتامبر سال 2018 و به دنبال خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم ها علیه ایران، اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مالی با ایران ایجاد کرد، این نهاد قانونی به شرکت های اروپایی اجازه می دهد تا با قوانین اتحادیه اروپا تجارت خود را با ایران ادامه دهند، این ساز و کار می تواند به شرکای دیگر در جهان قابل تعمیم باشد، چین و روسیه همه وعده داده اند از آن حمایت کنند.

'
چوی هنگجیان' مدیر گروه مطالعات اروپایی موسسه مطالعات بین المللی چین هم به گلوبال تایمز گفت: از آنجا که یورو دومین ارز برای پرداخت های بین المللی است، اتحادیه اروپا مجاز به ارائه یک سیستم پرداخت ویژه برای مقابله با تحریم های ایالات متحده است.

52311

نظر شما