شناسهٔ خبر: 31169056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

انقلاب اسلامی مبانی ایدئولوژیک جهان را به چالش کشید

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قلاب اسلامی که اولین انقلابی بود که مبانی ایدئولوژیک جهان را به چالش کشید و آمریکایی‌ها به‌طور جدی خطر را حس کردند و دریافتند که رقیب ایدئولوژیک پیدا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محمدحسین صفار هرندی شب گذشته در ششمین نشست گفتمانی عصر انقلاب اسلامی  در مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: بحث فروپاشی آمریکا در حد آرمان یا آرزو نیست بلکه در مسیر تحقق پیش می‌رود و اکنون قدرت اقتصادی چین بر روی قدرت شناخته‌شده اقتصادی آمریکا بلند شده و ابرقدرتی را از آمریکا گرفته است و آمریکا به‌عنوان قدرت اقتصادی درجه دو محسوب می‌شود، که برخی گفتند چیزی که برای افول وعده داده‌شد همین زمان است.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم از منظر انقلاب اسلامی این ماجرا را تعقیب کنیم، ادامه داد: دوره اوج اقتدار آمریکا در دهه ۵۰ است، شرایطی که پس از جنگ جهانی دوم آمریکا در آن به‌لحاظ نظامی و اقتصادی قدرت یافت و مطابق طرح مارشال به‌کشورهای آسیب‌دیده از جنگ کمک کرد و اضافه کمک‌ها را هم در مناطق دیگر جهان خرج کرد.

صفار هرندی یادآور شد: این کمک‌ها حتی شامل ایران زمان شاه هم شد و در دهه ۲۰ یا ۳۰ ایران کمک دریافت کرد، همچنان که بخشی از کمک‌ها در دهه ۵۰ و ۶۰ به سمت شرق دور نیز رفت و آمریکا انگیزه این را داشت که برای آنان کمک‌های بلاعوض داشته باشد تا سدی در برابر توسعه کمونیسم را به اجرا در آورد، کشورهایی مانند سنگاپور، تایوان، مالزی، اندونزی و حوزه آسه‌آن که تحت تأثیر این انگیزه‌ها مشمول الطاف ایالات متحده شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: فاصله بین آن آمریکا با آمریکای امروز زمین تا آسمان است، وضعیت آمریکا همین چیزی است که در سخن ترامپ اشاره می‌شود که می‌گوید باید پول بدهید تا ما به شما امنیت دهیم، این فاصله‌ای است بسیار چشمگیر و حاکی از تحولی است که در جان جهان سیاسی و بین‌الملل اتفاق افتاده است.

وی تشریح کرد: اما واقعه انقلاب اسلامی از آن زمان که به‌صورت جدی کلید می‌خورد به‌آرامی توجه ایالات متحده و غرب را به‌خود جلب می‌کند و آمریکایی که قدرت روحانیت و رهبر مذهبی را خیلی دست کم می‌گرفت از زمانی که متوجه این قدرت شدند با تقویت شاه به‌دنبال این بودند که سقوط اتفاق نیفتد و در سال ۵۶ از شاه خواستند با آزادی‌های مدنی سایه انقلاب را از سر کشور و منطقه دور کند که اولین ناکامی‌شان در اینجا بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ناکامی دوم این بود که تدبیر کردند با ضرب کودتا شاه را نگه دارند، برآوردی که از داخل کشور و نیروهای سیاسی داشتند این بود که نیروهای مسلح استعداد کودتا ندارند و در برابر امواج عظیم مردم در خیابان، کامیاب نخواهند شد بنابراین این طرح هم ناکام ماند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: محصول رذالت و شنائت گروه های ملیگرا وجود 17 هزار فقره ترور انسان مظلوم و شخصیت برجسته تا سال 62 در کارنامه ننگینشان بود که سرنخشان به‌دست ایالت متحده آمریکا بود و نظام توانست از این مرحله هم عبور کند و شاید آخرین تدبیر آمریکا این بود که جنگ راه بیندازد.

وی متذکر شد: البته اقدامات دیگری مانند نخریدن نفت و فشار بر بودجه کشور نیز ایجاد کردند اما انقلاب به‌قدری بانشاط بود که از آن‌ها قاطع و محکم عبور می‌کرد.

صفار هرندی اظهار کرد: بعد از شکست تحریم نفتی آمریکا و اروپا با فرار بنی‌صدر، شوری در میان نیروهای انقلابی به‌وجود آمد که اولین اثر آن را در جبهه‌ها نشان داد و عملیات بزرگی سامان داده شد که توانستند بیش از یک هزار اسیر از دشمن بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حاصل این دومینو این بود که همان کشورهایی که تحریم نفتی کرده بودند برای خرید نفت ردیف شدند که در آن‌جا شهید رجایی گفت اکنون که زمان گذشته و ما از آن مقطع حساس عبور کردیم، اگر همه سلاح‌ها و فشنگ‌ها پایان پذیرد تازه جنگ ما با چنگ و دندان شروع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این را مقایسه کنید با کسانی که می‌گویند آب خوردن ما به‌آن طرف وصل است، افزود: آن روحیه آمریکا را ناکام کرد، روحیه‌ای که الهام‌گرفته از فرهنگ عاشورایی و انقلاب اسلامی بود.

غرب پس از انقلاب اسلامی خود را بقایای یک تمدن بزرگ مواجه دید

وی خاطرنشان کرد: درست در این شرایط بود که برای غرب یک باور قطعی حاصل شد که ما با یک کشور طرف نیستیم، آن‌ها کم‌کم باور کردند که با بقایای یک تمدن بزرگ مواجه هستند که با توجه به سبقه فرهنگی تأثیرگذاری‌هایش چنان بوده که توانسته نمونه خود را به‌وجود آورد، اولین جا هم لبنان بود و بعد در سایر کشورها هم تکرار شد.

صفار هرندی ادامه داد: هر چند این کشورها در آن زمان هیچکدام به‌قدرت نرسیدند و حکومت را به‌دست نگرفتند اما مقوله‌ای به‌نام صدور انقلاب که پیش از این در برخی از ایدوئولوژی‌ها به‌ضرب چریک‌ها اتفاق می‌افتاد در انقلاب اسلامی بر پایه صدور انقلاب رفت و دل‌هایی را تسخیر کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: در اینجا آمریکایی‌ها خود را مواجه با رقیب بزرگی یافتند که به‌جان اعتقاداتشان افتاده بود، منافع آن‌ها در غارت ملت‌ها بود و با بیدار کردن ملت‌ها، این ملت‌های بیدارشده دیگر به آمریکا کولی نمی‌دادند.

وی یادآور شد: ناکامی بزرگ آمریکا را باید در این نقطه دید که در نگاه بخشی از مردم از آمریکا پیشینه‌ای به‌عنوان منجی و مصلح جلوه کرده بودند، حالا با ازدیاد فهم و شعورشان موضع کاملا معکوسی نسبت به‌گذشته اتخاذ می‌کردند و این جایی بود که انقلاب اسلامی توانست الهام‌بخش بسیاری از مردم مسلمان جلوه کند.

صفار هرندی با اشاره به اینکه نسخه شریعت اسلامی را ما برای اولین بار به‌جهان عرضه کردیم، بیان کرد: یعنی حاکمیت دین خدا و فرمانبرداری از آیین الهی، البته می‌پذیریم که بسیاری از قصور و تقصیرها اتفاق می‌افتد اما جهت کلی جهت ترویج احکام الهی و عدالت بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: این همان جایی است که جنگ ایدئولوژیک بین دنیای اسلام و غرب شکل می‌گیرد و آمریکایی‌ها احساس کردند یک مدعی جدی در برابرشان قد علم کرده است.

وی تشریح کرد: در جهان انقلاب‌های زیادی اتفاق افتاده بود حتی انقلاب اکتبر روسیه که در تضاد با مضامین و مفاهیم جهان سرمایه‌داری آن‌روز بود ولی وقتی کنُه آن را جستجو می‌کردیم اشتراکاتی با انقلاب فرانسه داشت که مبنایشان انسان‌خدایی بود.

انقلاب اسلامی مبانی ایدئولوژیک جهان را به چالش کشید

صفار هرندی ادامه داد: انقلاب اسلامی که اولین انقلابی بود که مبانی ایدئولوژیک جهان را به چالش کشید و آمریکایی‌ها به‌طور جدی خطر را حس کردند و دریافتند که رقیب ایدئولوژیک پیدا کردند و کاری که در این راستا سامان‌دهی کردند این بود که بدل آن را درست کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: امروز سران آمریکایی لاتین می‌گویند شما بیایید کرسی‌های توزیع اندیشه‌تان و مبانی اعتقادی‌تان را برای مردم ما ترویج دهید، این اتفاق سرسام‌آوری برای آمریکا است.

وی اضافه کرد: در این استغنا ملت‌هایی که تا دیروز جرأت عرض اندام در برابر آمریکا را نداشتد امروز ایستادگی می‌کنند و همان‌هایی که در پستوها از ما حمایت می‌کردند حمایتشان را علنی کردند.

انتهای پیام/

نظر شما