شناسهٔ خبر: 31168505 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ایرباس | غول مسافربری جهان به تاریخ پیوست

همشهری آنلاین: شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرد که تولید بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان را متوقف می‌کند.

صاحب‌خبر -

شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرد که تولید بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان را متوقف می‌کند.

در حالی که ایرباس، هواپیمای مدل آ ۳۸۰ را با رویای تسخیر آسمان در قرن ۲۱ میلادی طراحی و تولید کرده بود ولی به دلیل محقق نشدن اهداف فروش آن تصمیم گرفته تا رقیب اصلی بوئینگ مدل ۷۴۷ را متوقف کند. اتحادیه‌های کارگری می‌گویند این تصمیم دستکم بر روی ۳۵۰۰ فرصت شغلی تاثیر خواهد گذاشت.

این هواپیمای مسافربری که با هدف جابجایی ۵۴۴ مسافر طراحی شده بود به دلیل اندازه بزرگ و قدرت مانور پائین آن مورد استقبال شرکت‌های هواپیمایی قرار نگرفت.

در همین حال شرکت هواپیمایی امارات که از مشتریان اصلی این مدل از هواپیمای ایرباس به شمار می‌رود، اعلام کرده که قصد دارد سفارش پیشین خود به شرکت ایرباس را از ۱۶۲ فروند به ۱۲۳ فروند کاهش دهد.

هواپیمایی امارات در بیانیه روز پنجشنبه خود اعلام کرده قصد دارد به جای مدل آ۳۸۰ حدود ۷۰ مدل هواپیمای کوچک‌تر مدل آ ۳۵۰ و آ۳۰۰ از بزرگ‌ترین هواپیماسازی اروپا خریداری کند. معامله ای که ارزش آن بیش از ۲۱ میلیارد دلار خواهد بود.

در چنین شرایطی شرکت ایرباس با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آخرین هواپیمای مدل آ۳۸۰ را در سال ۲۰۲۱ تحویل خواهد داد و پس از آن تولید این مدل هواپیما را متوقف خواهد کرد.

پیش‌تر هم شرکت هواپیمایی قطر از قصد خود برای جایگزین کردن این مدل از هواپیماهای ایرباس با مدل ایکس ۷۷۷ بوئینگ خبر داده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما