شناسهٔ خبر: 31168479 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر بخش بین الملل تئاتر فجر:

«گذرگاه» فرانسه مشکل ترخیص بار داشت/ دستفروش‌ها سازمان یافته‌اند

مدیر بخش بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره دلایل اجرا نشدن نمایش «گذرگاه» فرانسه طی روزهای گذشته اعلام کرد که این نمایش مشکل ترخیص بار از مرز بازرگان داشت که حل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سعید اسدی مدیر بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در مراسم افتتاح «شوکیس» جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر و در جمع خبرنگاران، درباره دلایل اجرا نشدن نمایش «گذرگاه» از کشور فرانسه که قرار بود در سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر به صحنه رود، اعلام کرد: نمایش «گذرگاه» مشکلی برای ترخیص بار در مرز بازرگان داشت که این امر اجرای نمایش را با تأخیر مواجه کرد. مشکل حل شد و بار این نمایش امروز به تهران رسیده و ست‌آپ دکور آغاز و از فردا شب اجرای نمایش «گذرگاه» آغاز می شود.

وی درباره ۳ اجرایی که نمایش «گذرگاه» بر اساس جدول جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر نداشته، گفت: ۳ اجرایی که اتفاق نیفتاده را بعد از جشنواره تئاتر فجر ادامه می دهیم و مخاطبانی که بلیت آن ۳ اجرا را خریداری کرده اند نیز می توانند نسبت به جابجایی بلیت خود اقدام و این نمایش را ببینند.

رئیس مجموعه تئاتر شهر درباره وضعیت ساماندهی دستفروشان پیرامون مجموعه، اظهار کرد: چیزی که در اختیار ما بوده نظیر برگزاری جلسات با شهرداری و بازدیدهای میدانی را انجام داده ایم. شهردار منطقه ۱۱ اعلام کرده که حکم قضایی انتقال و ساماندهی دستفروشان گرفته شده ولی شورای تأمین شهر تهران باید مجوز لازم برای این امر را بدهد که شورا نیز بنا به دلایلی که دارند هنوز در حال بررسی وضعیت هستند.

اسدی یادآور شد: نحوه استقرار دستفروش ها نشان می دهد که نوع حضورشان شکلی سازمان یافته دارد و به صورت اتفاقی در فضای پیرامون تئاتر شهر حضور ندارد از این رو شهرداری چند برخوردی که داشته با مقاومت آن ها مواجه شده است، به همین دلیل شهرداری برای اینکه در ایام جشنواره تنشی ایجاد نشود با دقت بیشتری عمل می کند.

وی تأکید کرد: این معضلی اجتماعی است ولی ما تمام تلاش مان را تا حدی که در توان و اختیارمان بوده طی ۶ ماه گذشته انجام داده ایم.

مدیر بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره اینکه برخی نمایش های خارجی حاضر در جشنواره از بالانویس استفاده نمی کنند، توضیح داد: نمایش های خارجی اگر دیالوگ داشته باشند از بالانویس استفاده می کنند، نمایش کشور مجارستان نیز به دلیل تعاملی که اجراگر با مخاطب داشت و درخواست خود گروه، از بالانویس استفاده نکرد و به مخاطبان بروشور ارائه داد. کارهای بدون دیالوگ نیز بروشوری را تنظیم و در اختیار مخاطب قرار می دهند.

اسدی درباره نداشتن بالانویس آثار ایرانی حاضر در بخش مسابقه بین الملل جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر نیز اظهار کرد: «خورشید از حلب طلوع می کند» کوروش زارعی به تأکید خود گروه که معتقد بودند ماجرای نمایش برای مخاطبان آشنا است، از بالانویس استفاده نشود. ما تأکید می کنیم گروه هایی که وارد مسابقه بین الملل می شوند باید اثر خود را ترجمه کنند ولی برخی گروه ها اعلام می کنند هزینه ترجمه را ندارند و برخی نیز این کار را انجام می دهند.

وی ادامه داد: در بخش شوکیس نیز گروه ها باید نسبت به معرفی آثار خود به زبان انگلیسی اقدام کنند.

در پایان امین عظیمی مدیر اجرایی بخش «شوکیس» جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر اعلام کرد: ۳۰ اجرای حاضر در «شوکیس» همه بالانویس دارند یا خلاصه انگلیسی اثرشان در اختیار مهمانان خارجی قرار می گیرد و معرفی کارها نیز کاملا به زبان انگلیسی است.

نظر شما